Stocznie, Statki

Polska Żegluga Bałtycka oraz Morska Stocznia Remontowa Gryfia podpisały w poniedziałek w Kołobrzegu zlecenie wykonania projektu technicznego nowego promu. Jednocześnie został odebrany przez armatora projekt kontraktowy jednostki.

„Fakt, że zamówienie składa państwowy armator w państwowej stoczni, nie zwalnia nikogo z reguł biznesu i techniki. Prom ma służyć pasażerom, pływać i zarabiać. Stocznia ma go wybudować i też na tym zarobić” - powiedział podczas konferencji prasowej prezes zarządu Funduszu Inwestycyjnego Mars Konrada Konefał.

Jak podkreślił, budowa promu dla PŻB „jest projektem, którego w Polsce do tej pory w branży stoczniowej nie realizowano”.

Prezes PŻB Piotr Redmerski powiedział, że „koszt budowy promu będzie wynosił tyle, ile wynosi cena rynkowa, czyli w granicach 100 mln euro”. „Taka cena gwarantuje nam stopy zwrotu, które będą akceptowalne przez banki. Ze strony PŻB biznesplan został już złożony. Bank zażądał dodatkowych dwóch elementów: analizy rynku oraz audytu stoczni. W tym miesiącu dostarczymy wszelkie dokumenty, oczekując ostatecznej decyzji banku” - mówił Redmerski.

Prezes Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia Marek Różalski poinformował, że trwają rozmowy z kilkoma biurami projektowymi w Polsce. Dodał, że „jeszcze w tym tygodniu wyjaśni się, czy jedno biuro, czy dwa będą pracowały nad projektem”.

Jednostka będzie promem samochodowo-pasażerskim, czyli typu ro-pax. Według planów długość linii ładunkowej jednostki to ok. 3 tys. m. Na promie zmieści się ok. 165 samochodów ciężarowych oraz 50 samochodów osobowych. Jednostka będzie mogła zabrać 400 pasażerów oraz 71 osób załogi.

Prawdopodobnie prom będzie obsługiwał połączenie Świnoujście – Ystad.

Dyrektor ds. inwestycji tonażowych PŻB Marek Miecznikowski poinformował, że jednostka „będzie posiadała nowoczesne rozwiązania, które pozwolą skrócić czas załadunku i rozładunku”. „Prom jest wyposażony w rampę lądową na poziomie pokładu drugiego, a także będzie przystosowany do położenia rampy lądowej na poziomie trzecim. Pozwoli to na jednoczesne ładowanie na dwóch poziomach. Rampa na pokładzie drugim ma szerokość 15 m co umożliwi na załadunek dwóch zestawów równocześnie” - zaznaczył.

Stępkę pod budowę pierwszego promu ro-pax dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej położono w szczecińskiej stoczni 23 czerwca tego roku.

Według planów inwestycyjnych pierwsze prace związane z budową stocznia rozpocznie na przełomie 2017 i 2018 r. W 2019 r. jednostka będzie gotowa do zwodowania, a na początku 2020 r. do przekazana PŻB.

Polska Żegluga Bałtycka ma w swojej flocie cztery promy pasażersko-samochodowe: m/f Wawel wybudowany w 1980 r., Baltivię z 1981 r.,  Mazovię zbudowaną w 1996 r. oraz Cracovię z 2002 r. Jednostki te pływają na trasach między portem w Gdańsku i szwedzką miejscowością Nynashamn, oraz Świnoujściem a szwedzkim portem Ystad.

autor: Marta Zabłocka

edytor: Anna Mackiewicz

mzb/ amac/

Fot.: materiały prasowe PŻB

Komentarze   

+31 Trwanie
Czy ktos kto zlecił zdaje sobie sprawę że Stocznia Gryfia nia ma wogole biura konstrukcyjnego ? I czy sam Zarząd zdaje sobie sprawę że Stocznia nie ma wogole biura konstrukcyjnego ? Nie ma też wydziałów produkcyjnych bo je sprzedali ! Do kowala co ma warsztat w stodole zlecili rakietę kosmiczna na Marsa ! Za nasze oczywiście :-). Można sobie żyć na koszt podatników wiele lat udając że się pracuje za 12 tys. Brutto jak kitowlosy. Skończy się jak z St3 i Gawronem. Nie ma innej możliwości !
Do biura konstrukcyjnego zaczną tez zatrudniać za 10 - 13 brutto ? Ach znów widzę te tlumy biegnace po zatrudnienie. Zenada amatorska na nasz koszt !
16 październik 2017 : 22:13 Zażenowany Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+16 Audyt
Z calej wyspy, na calych 4 ha, w Pentagpnie, rozlega się radosna pieśń spiewana chorem przez wdzięczne kaczki w Pentagonie jak w folwarku zwierzecym, " dmij dmij dmij w różowy dumny ryj, racica swoja znów obroniles nas ". !!!!! :-) :-) :-) I przygotowania do imprezy picia whiskey kopertowego :-). Całe beczki do wypicia. Sponsor znany. Polski podatnik !!! Ja nie jestem przeciwko ale to trzeba kadrę przygotować a nie dogadywać się z Patologią czyli handlarzami wydziałami i nieruchomoaciami stoczni i ją sponsorowac. W tym patologicznym miescie nie ma kto rzadzic. Pytanko. Kto się podpisał i przeprowadził audyt stoczni i czym ta "stocznia" była lepsza od innych ?
17 październik 2017 : 05:07 Zażenowany Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+20 STĘPKA UNIWERSALNA
Całe szczęście, że stępka jest uniwersalna - będzie pasowała do każdego projektu
17 październik 2017 : 06:59 PiotrM Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-19 Klamiesz
Kłamiesz trolu!
17 październik 2017 : 14:56 Paragraf Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+24 Dziwny ten tytul? Kto go wymyslil?
Normalnie to Armator zamawia u niezaleznego konsultanta projekt kontraktowy, zeby go stocznia nie oszukala,
ale techniczny i roboczy to stocznia robi sama w ramach umowy na budowe statku.
Niech bezie ze armator zamawia tez techniczny, ale tez u niezaleznego konsultanta a nie w stoczni w ktorej chce pozniej budowac.
Jaki jest sens zamawiania projektu w stoczni ktora nie ma biura projektowego?
Stocznia musi taki projekt zamowic w innej firmie i jak rozumiem chce na tym zarobic 5-10%.
Czy w ten sposob bedzie to "polski projekt" realizowany przez norweskie firmy korzystajace z taniej sily roboczej?

Np.
Norweski WESTCON(Polska) od kontraktowego. Ilu ma pracownikow na etacie i w jakich branzach?
Np. jakie jeszcze inne norweskie firmy dostana zlecenia?
Czy nie bedzie tak ze norweski wybor dostawcy urzadzen bedzie wskazany przez wykonawce projektu?
Np. mostek, elektryka i automatyka.
17 październik 2017 : 07:40 Korronny Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+25 Cyrku ciąg dalszy
Najpierw w TV Misyjnej lecą kadry z ceremonii położenia stępki w stoczni w Szczecinie. Materiał w TV jest tak zmontowany, że dla laika jest dość oczywisty... pokazują obrazy całych sekcji kadłuba (z innych projektów). Dla przeciętnego zjadacza chleba, który nie posiada wiedzy technicznej ani nie wie czym jest stępka, ani jak wyglądają poszczególne etapy budowy statku - przekaz jest prosty... Jest ceremonia, połowa statku też jest. DOBRA ZMIANA. Tylko pół roku później idzie informacja, że nawet projektu jeszcze nie ma. A w sondażach już 40 procent poparcia. Ciemny naród wszystko kupi.
17 październik 2017 : 09:12 Pawelec Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-29 Kłamiesz
Kłamiesz trolu!
17 październik 2017 : 14:52 Paragraf Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-21 Lud WSI i miast...
Lud WSI i miast jest bardzo aktywny pod tym artykułem - wszystkie trole ćwierkają z jednego klucza...
17 październik 2017 : 14:59 Paragraf Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+18 TERAZ POLSKA
Czyli projekt wykonają firmy, które mają w Polsce oddział z uwagi na niską płacę, składkę ZUS i ochronę zdrowia. Zysk jak i lekarze wykształceni za niskie stawki podatków od umów śmieciowych popłyną do Norwegii. Polska to dziwny kraj.
18 październik 2017 : 04:41 Trotyl Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+21 Galimatias
Ten artykuł to jeden wielki galimatias.Z jednej strony pada deklaracja, że budowa promu ma trzymać się reguł biznesu i techniki.Następnie podawane są fakty, które nijak mają się do tych reguł.
Zacząć trzeba od pytania o kontrakt. Przecież tego kontraktu nie ma.Chodzi o dokument, który w świetle zwyczajów i prawa międzynarodowego zawiera takie pozycje jak cena kontraktowa, termin dostawy, kary za nie dotrzymanie parametrów kontraktowych , terminu dostawy. Oczywiście z załącznikami jak opis techniczny, plan ogólny, lista dostawców, które to dokumenty stanowią integralną część kontraktu.
Ale tego kontraktu być nie może, bo stocznia nie przeszła jeszcze audytu wiarygodności wymaganego przez banki.
Prezes PŻB rzuca cenę /100mln EURO/, którą chce wyłożyć, a ze strony stoczni brak oferty cenowej. Wszystko na opak.
Najważniejsza jest deklaracja, że na przełomie 2017/2018 ruszą prace przy budowie.Czyli cięcie blach.Wszak stępka leży już od czerwca.
18 październik 2017 : 09:56 wodnik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 takie cuda tylko u dobrej zmiany!
Blachy dopiero potną za pół roku, ale stępka już jest...
25 październik 2017 : 13:17 adi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+15 OPCJA
AMAZON placi 15 zl magazynierom. Spawaczem za 20zl zwyczajnie nie oplaca sie byc.
18 październik 2017 : 12:02 OPCJA Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+13 Amazon zbawca
Czyli gdyby pozbyć się ustawionych "fachowców" z Pentagonu, żeby był budżet na zatrudnienie biura konstrukcyjnego, miejsce pracy za jako taką kasę, rynek czyli Amazon by im zaproponował. Druga sprawa czy potrafiliby uczciwie pracować. To dla nich byłoby zupełnie inne doświadczenie.
18 październik 2017 : 13:40 Zażenowany Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Prom dla PZB - pierwszy taki w Polsce?
Pan Konefał powiedział, że: budowa promu dla PŻB „jest projektem, którego w Polsce do tej pory w branży stoczniowej nie realizowano”. Może nie wie albo wypiera z pamięci, ze Stocznia im. Lenina w Gdańsku budował jeszcze WIĘKSZE promy dla Stena Line w 80-tych latach, które to zadanie źle wykonane pogrążyło Stocznię w kryzysie tak wielkim, że nawet minister Rakowski chciał jeszcze w PRL zamknąć "Kolebkę" za długi!!!
25 październik 2017 : 13:15 adi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło: