W piątek, 25 sierpnia w stoczni AVIC Weihai Shipyard w Chinach odbyła się uroczystość cięcia stali na pierwszy z czterech statków typu ro-pax (pasażersko-samochodowych) dla Stena Line.
Nowo wybudowane jednostki mają kursować na Morzu Irlandzkim, głównie na trasach do Belfastu, gdzie Stena Line rozwija hub transportowy. To część znaczącej inwestycji Stena Line w ramach nowego modelu biznesowego, który ma zaspokoić coraz większe potrzeby klientów. Statki będą dysponować linią ładunkową o długości 3 000 metrów, a na ich pokład wejdzie około 1 000 pasażerów.
- Nowe statki ro-pax będą jednymi z najbardziej wydajnych jednostek na świecie, jeśli chodzi o zużycie paliwa, z ograniczeniem emisji dwutlenku węgla (CO2) o 25% w porównaniu do tych obecnie użytkowanych. Chcemy być liderem zrównoważonego rozwoju w branży transportu morskiego i ustanawiać nowe standardy działalności operacyjnej, ograniczenia emisji i konkurencyjności kosztowej. Nowe statki będą napędzane tradycyjnym paliwem, ale będą zaprojektowane tak, aby spełniały standardy dla jednostek napędzanych gazem. Będą także przygotowane pod scrubbery oraz konwertery katalityczne - da nam to w przyszłości elastyczność - mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający Stena Line.
Statki mają być dostarczone w 2019 i 2020 roku. W kontrakcie zawarto także opcję na budowę kolejnych czterech.
AL, rel (Stena Line)
