Stocznie, Statki

Położyliśmy stępkę pod budowę promu, rozpoczęliśmy inwestycje w projekty związane z żeglugą śródlądową, zaczęliśmy krok w ramach pozyskiwania nowych promów dla wzmocnieniem naszych polskich armatorów. Od tego nie ma odwrotu – powiedział w sobotę w Szczecinie minister Marek Gróbarczyk.

Jak zaznaczył szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej „najważniejsze jest to aby cały czas pamiętać o ekonomii w trakcie realizacji tych zleceń, bo tu nie ma miejsca na działanie polityczne”.

„Zakładam, że w najbliższym czasie w polskich stoczniach powstanie 10 promów pasażersko-samochodowych typu ro-pax” - zaznaczył Gróbarczyk. Pytany przez PAP, która ze stoczni zrealizowałaby ten kontrakt odpowiedział: „zakładamy że wszystkie zostaną wyprodukowane w Szczecinie”.

„Jeśli nawet armatorzy teraz pozyskują promy to tylko i wyłącznie żeby włączyć to w proces inwestycji w ramach budowy nowych jednostek. Chodzi o to aby nasi armatorzy mogli cały czas zarabiać. A najlepsze wyniki wychodzą na żegludze promowej. Dla nas jest to najważniejsze miejsce biznesowe i inwestycyjne, w którym chcemy rozwijać żeglugę” - podkreślił minister.

Gróbarczyk powiedział, że nie widzi dużego problemu z pozyskania kapitału na budowę promów dla polskich armatorów. Jak przyznał powstało już konsorcjum banków, które chcą inwestować w tę gałąź gospodarki. „W zasadzie pierwszy projekt budowy promu jest już dopięty finansowo, ale cały czas tworzymy rozwiązania stabilne na kolejne inwestycje, tak aby nie trzeba było wyważać kolejnych drzwi. Założenie, które będzie służyło do pozyskania kolejnych pieniędzy powinno zostać sformalizowane” - wyjaśnił.

„Na konsorcjum składają się przede wszystkim banki z kapitałem polskim. Otwiera się nowa możliwość jeśli chodzi o wszelkiego rodzaju programy Unii Europejskiej, do których aplikujemy. Zainteresowane są również instytucje finansowe, które chcą inwestować pieniądze w budowę polskich promów. Ta kwestia nie jest już dla nas istotna, tu rola spoczywa na poszczególnych przedsiębiorstwach, czy to żeglugowych czy stoczniowych. Politycy w to nie powinni już tu ingerować” - zaznaczył.

Pytany o sytuację finansową Polskiej Żeglugi Morskiej odpowiedział, że jest ona obecnie stabilna i armator osiągnął bezpieczną pozycję na rynku. „Przedsiębiorstwo już jest bardzo blisko dodatniego wyniku finansowego, choć zakładaliśmy, że potrwa to jeszcze 2 miesiące. Jest to podstawą do uzyskania kredytowania pod przyszłe inwestycje promowe. Czekamy na ewaluację przedsiębiorstwa. Wydaje nam się, że uda nam się uzyskać pozytywny wynik już w sierpniu” - powiedział minister.

Stępkę pod budowę pierwszego promu ro-pax dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej położono w szczecińskiej stoczni 23 czerwca tego roku. Prom jest budowany przez Morską Stocznię Remontową Gryfia. Będzie miał długość 202,4 m i szerokość 30,8 m. Pomieści 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 70 osób. Głównym paliwem jednostki ma być gaz LNG.

Według planów inwestycyjnych pierwsze prace związane z budową stocznia rozpocznie na przełomie 2017 i 2018 r. W 2019 r. jednostka będzie gotowa do zwodowania, a na początku 2020 r. do przekazana PŻB. 

mzb/ jm/

 
-40 NIE MA ODWROTU
"Położyliśmy stępkę pod budowę promu... , ...w najbliższym czasie w polskich stoczniach powstanie 10 promów pasażersko-samochodowych typu ro-pax... . Od tego nie ma odwrotu."
06 sierpień 2017 : 20:40 1ico | Zgłoś
+51 nie ma odwrotu...
Znaleźliśmy się na krawędzi przepaści i...zrobiliśmy wielki krok naprzód.
Wybudowano metr promu, do którego nawet jeszcze nie ma planów.
07 sierpień 2017 : 06:51 Michał_S | Zgłoś
+42 nie ma odwrotu
Budowa promu pasażerskiego to trudne zadanie. Obawiam się że w Polsce nie ma już wiedzy projektowej, szczególnie w zakresie wyposażenia i technologicznej. Brakuje powiązań zaopatrzeniowych i kultury montażu. To wymaga duuużo czasu i finansowania. Nie wiem czy nas stać na takie wydatki i czy to jest warte tych inwestycji.
07 sierpień 2017 : 07:33 WojciechK | Zgłoś
-25 bzdury
Co Ty bredzisz? Jak nie ma wiedzy. Z gdańska w ciągu ostatniego roku wypłynęły 3 promy, 2 kolejne w budowie. Gdzie brak wiedzy?
07 sierpień 2017 : 12:09 zenek | Zgłoś
+39 RO-PAX
Po pierwsze z Gdańska a nie ze Szczecina. Po drugie Remontowa zbudowała zupełnie inne i znacznie mniejsze statki niż te teoretycznie planowane dla PŻB. Po trzecie trzeba umieć zaprojektować od koncepcji do PZ. To tyle.
07 sierpień 2017 : 19:54 W | Zgłoś
+36 @Zenek
Ani jeden z nich to nie RoPax.
07 sierpień 2017 : 20:02 JJ | Zgłoś
+15 Łubudubu
Z czego jednemu wybuchł komin
12 sierpień 2017 : 21:47 Wiesiek | Zgłoś
+42 ale stępkę położyliśmy
i nie ma odwrotu.
07 sierpień 2017 : 11:53 Bar | Zgłoś
+41 Stępka
Bo to jest stępka na miarę naszych możliwości.
A projekt jakiś się załatwi.
07 sierpień 2017 : 20:03 JJ | Zgłoś
+28 Promy
Mam wrażenie jako obserwujący i zainteresowany tym tematem jakby było już po zrealizowanym projekcie,- przerwa wakacyjna i czekanie na następny kontrakt.
09 sierpień 2017 : 19:23 George | Zgłoś
+27 wdepnelismy w g....
wdepnęliśmy w gó... - i musimy brnąc dalej, bo ciemny lud wierzy
09 sierpień 2017 : 21:10 robertpk | Zgłoś
+19 Żenujący mądrale szczecińscy
Cały dialog tutaj pomiędzy rządem przychylnym odbudowie przemysłu, z Parkowymi "prazesami" oraz wyspowymi wieprzami w garniturach oraz ich kpiny, wyśmiewanie i sprzeciw ze zlecenia im budowy promu za kilkaset milionów złotych pieniędzy podatników to przypomina mi dyskusję na temat elektryczności z filmu "Konopielka" na poniższym linku https://www.youtube.com/watch?v=V-QGKoCI1eM . A ten "mądrala" z tą fajką to to eksperci stoczniowi z wyborczej :-). Ma chłop argumenty ? Ma !!! :-))). Całą wiocha się z nim zgadza, wszyscy mi klaszczą i jakby umiała to by lajkowała go na Portalu Morskim :-))) "Aktualnym" Szczecińskim jak i Taplarskim na filmie w głowie też tylko bajanie o powrocie "kunia PeZetema" i "smakołykach" za nic, ale te czasy i te zachowania z czasów tzw. "wolności dla złodziei" do 2016 roku już nigdy nie wrócą !!! ŻENADA !!!
13 sierpień 2017 : 17:35 zażenowany | Zgłoś
+19 C.D.
To że jakiś kombinator kupił sobie samochód za 200 - 300 tysi to nie znaczy, że to jest facet z którym można poważnie rozmawiać !!!! :-)))) Dlatego nie ma sensu z tymi ludźmi rozmawiać tylko przenieść zlecenie do poważnych stoczni z 3 miasta, zarządzanych przez poważnych ludzi, z poważną załogą zatrudnioną na umowę o pracę, bo to gwarantuje sukces, a pomysł nie jest głupi i może się nieźle nam zwrócić przez wejście na rynek promów i pasażerów. PRZENIESIENIE ZLECENIA MOŻE DA IM COŚ DO MYŚLENIA, JAK KTOŚ ZAROBI A ONI Z RĘKĄ W NOCNIKU W GW-nie :-)))). CHOĆ WĄTPIĘ BO TO PRZYPADEK BEZNADZIEJNY !!!! :-).
13 sierpień 2017 : 17:42 zażenowany | Zgłoś
+19 c.d.
NIE CHCĄ ROBIĆ TO NIECH DALEJ SIERPEM ZASUWAJĄ TYLKO PRZY KADŁUBACH ! :-)))). Pytanie tylko, czy ktoś odpowie karnie i majątkowo za doprowadzenie jednej z najlepszych stoczni w Europie do takiego stanu ! Prawdziwą przyczyną że to się nie odrodziło jest korupcja i sprzedawanie kontaktów handlowych do lumpen firm krzaków, dzisiejszych "ruprezentantuf" firmowych :-). Nie ma szans żeby wybudowali prom i jakikolwiek armator zlecił czemuś zorganizowanemu w taki sposób, z takimi ludźmi coś więcej niż tylko sekcje, co 10 letnia rzeczywistość od upadku stoczni pokazuje !!!! :-). Totalny regeres zamiast rozwoju !
13 sierpień 2017 : 17:43 zażenowany | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter