Stocznie, Statki

Polski Rejestr Statków SA będzie nadzorować budowę holowników dla Marynarki Wojennej Rzeczypospolitej Polskiej, budowanych przez stocznię Remontowa Shipbuilding SA.

Do udziału w nadzorze nad projektowaniem i budową okrętów wojennych Polski Rejestr Statków przygotowywał się przez wiele lat. Współpraca z Marynarką Wojenną została nawiązana jeszcze w latach 60., a zintensyfikowana w latach 90. XX w. Doświadczenia, które zdobył przez ostatnie 20 lat pozwoliły na sformułowanie i opublikowanie przepisów klasyfikacji i budowy okrętów wojennych oraz innych publikacji, które są stale aktualizowane. Dzięki temu może sprawować nadzory nad projektowaniem i budową, a także nad eksploatacją okrętów wojennych.

Ministerstwo Obrony Narodowej realizuje program modernizacji technicznej sił zbrojnych, w tym MW RP, który przewiduje budowę zarówno okrętów bojowych jak też pomocniczych jednostek pływających.

W dniu 18 lipca br. podpisana została umowa pomiędzy stocznią Remontową Shipbuilding SA a Polskim Rejestrem Statków na nadzór nad budową sześciu holowników dla MW RP w stoczni Remontowa Shipbuilding. Umowa obejmuje sprawowanie specjalistycznego nadzoru technicznego w zakresie klasyfikacyjnym i konwencyjnym nad zatwierdzaniem dokumentacji technicznej, budową oraz próbami sześciu holowników dla Marynarki Wojennej Rzeczypospolitej Polskiej.

O wyborze PRS SA jako towarzystwa klasyfikacyjnego zadecydowało kilka czynników. Jednym z nich jest fakt posiadania przez PRS SA własnych, kompletnych Przepisów klasyfikacji i budowy okrętów wojennych. Są w nich uwzględnione wszelkie mające zastosowanie wymagania: klasyfikacyjne, konwencyjne, standardy, normy i procedury wojskowe oraz cywilne, tak narodowe jak i międzynarodowe, w tym NATO, UE i ONZ (IMO). Nie bez znaczenia jest również doświadczenie nabyte w czasie wcześniejszej współpracy PRS SA z Marynarką Wojenną oraz Stocznią Remontowa Shipbuilding SA przy budowie okrętu ORP kadm. X.Czernicki, czy ostatnio sprawowany nadzór nad budową niszczyciela min typu "Kormoran" budowanego również przez tę stocznię.

Należy podkreślić również fakt, że PRS SA jest członkiem Stowarzyszenia Klasyfikacji Okrętów Wojennych krajów NATO (NSCA) oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Bezpieczeństwa Okrętów Wojennych (INSA). Rolą ich jest tworzenie nowych przepisów bezpieczeństwa okrętów wojennych. W skład stowarzyszenia INSA wchodzą marynarki wojenne i towarzystwa klasyfikacyjne, a PRS SA jest jednym z jego założycieli.

Czytaj także: Kontrakt na budowę holowników dla Marynarki Wojennej RP podpisany

Poniżej wizualizacje holowników, które powstaną pod nadzorem PRS SA.

+5 nadzór klasyfikacyjny
A kto miałby nadzorować ? Przecież PRS to polskie towarzystwo klasyfikacyjne i od kilku lat posiada przepisy dotyczące
budowy okrętów wojennych.
22 lipiec 2017 : 06:09 kacperek | Zgłoś
+2 Decyzja jedyna możliwa
Polski Klasyfikator, z odpowiednimi Przepisami.

Dopuszczenie innych jak DNV GL zupełnie nie na miejscu - pod tym względem zgadzam się z tą przecież polityczną decyzją.
24 lipiec 2017 : 08:00 Z GSR | Zgłoś
+3 Projekt sci -fi?
Kto na Boga zaprojektował zabudowaną część dziobową holownika z windą dziobową?Z pewnością nigdy nie widział nawet procesu podawania holu i wszystkich ewentualnych komplikacji takiego rozwiązania,...no ale zamawiający też nigdy nie eksploatował podobnych holowników,...tylko pytanie po co wtedy wyważać otwarte drzwi i silić się na...nie wiem...niewidzialność?Akurat holownik to chyba ostatnia jednostka na morzu która powinna być niewidzialna..
24 lipiec 2017 : 09:09 facetmorski | Zgłoś
+3 Buruczaga
PRS przez 20lat zbieral doswiadczenie. Gdzie?
24 lipiec 2017 : 14:31 Stefan | Zgłoś
+3 Doświadczenie?
To samo pytanie mi się nasunęło. Abstra*****ąc nawet od wojennych. Ile nowych budów od początku do końca sklasyfikował PRS w ciągu ostatnich 20 lat? Czy może mi ktoś odpowiedzieć? Może chociaż dual-class?
24 lipiec 2017 : 20:08 W | Zgłoś
0 Nie wiecie to nie piszcie
Pełny samodzielny nadzór nad Oceanografem dla Nauty
28 lipiec 2017 : 09:43 Nauta | Zgłoś
+4 Jeszcze trochę ...
I nie będzie komu tego zbudować. Stocznia pozbyła się zbyt wielu fachowców i obsadziła na stanowiskach zbyt wielu dyletantów, dbających tylko o swój pijar.
24 lipiec 2017 : 19:37 Northship | Zgłoś
+4 Propaganda.
Szczerze mówiąc od kiedy władzę objeła w kraju obecna ekipa mam wrażenie, że ordynarnej propagandy jest "trochę" za dużo.
24 lipiec 2017 : 20:11 W | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter