W dniu 4 lipca, w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta w Gdańsku odbyła się ceremonia cięcia pierwszych blach na budowę statku rybackiego B-131. W ten sposób oficjalnie zainaugurowano budowę częściowo wyposażonej jednostki przeznaczonej dla stoczni norweskiej.
Częściowo wyposażony statek powstaje w Naucie na zamówienie stoczni Havyard Ship Technology, z którym gdyńska Stocznia miała już okazję współpracować przy budowie statku serwisowego Esvagt Njord. Finalnym odbiorcą statku będzie francuski armator - France Pelagique SAS.
- Cięcie pierwszych blach stanowi zwieńczenie pierwszego etapu w procesie budowy statku, jakim jest przygotowanie jego projektu technicznego. Teraz przystępujemy do prefabrykacji sekcji kadłubowych - powiedział Reza Sohrabian, szef marketingu w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Nauta.
Jak informuje stocznia w oficjalnym komunikacie - zarówno przedstawiciele bezpośredniego klienta (norweskiej stoczni), jak i armatora statku wzięli udział w ceremonii pierwszego cięcia blach. Na uroczystości inaugurującej budowę obecni byli także przedstawiciele towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL, które to sprawuje nadzór nad budową.
Statek o numerze budowy B-131 będzie sporą jednostką rybacką. Jego wymiary wyniosą 81,4 m długości i 17,5 m szerokości. Jednostka będzie poławiała ryby (m.in. śledzie, makrele, ostroboki, sardynele, pilchardy i szproty). Statek zostanie wyposażony w zbiorniki ze schłodzoną wodą morską (RSW). Złowione ryby będą pompowane do zbiorników za pomocą specjalnej pompy, schładzane do temperatury -1 st. C, a następnie przepompowywane i zamrażane do temperatury -25 st. C w blokach do 25 kg każdy. Jednostka zostanie wyposażona także w nowoczesne technologie dla zrównoważonego rybołówstwa i efektywnego przetwarzania poławianych ryb. Na statku zostaną wykorzystane także rozwiązania zapewniające bezpieczne warunki pracy oraz efektywność energetyczną.
Obecnie stocznia Nauta buduje 10 statków rybackich - jeden kompletnie wyposażony, pozostałe częściowo wyposażone, oraz jeden statek - platformę zwiadu elektronicznego - przeznaczony dla koncernu Saab, który, po wyposażeniu jednostki w zasadnicze systemy funkcjonalne (zwiadu elektronicznego) przekaże ją Szwedzkiej Marynarce Wojennej, a także jeden statek naukowo-badawczy dla Uniwersytetu w Goeteborgu. Do przekazania pozostaje także, pozostający w gdyńskiej części Nauty, statek naukowo-badawczy Oceanograf. Od czasu powstania Zakładu Nowych Budów w Gdańsku jesienią 2013 r. Stocznia dostarczyła swoim klientom (stoczniom) już 12 częściowo wyposażonych statków rybackich oraz dwie, także częściowo wyposażone, jednostki serwisowe dla branży offshore.
rel (MS TFI SA), PBS