Stocznie, Statki

Tegoroczną wizytę nowego rekordzisty w polskim porcie Portal Morski, jako pierwszy w mediach, zapowiadał już w kwietniu ubiegłego roku.

Wizyta Norwegian Getaway w Gdyni, 23 czerwca 2017 r., oznacza nie tylko nowy rekord wielkości statku pasażerskiego odwiedzającego gdyński port. To także pierwsza wizyta statku linii Norwegian Cruise Line (NCL) w Polsce, która była dotąd "wielkim nieobecnym" w Polsce. Statki tego brandu pojawiały się w portach bałtyckich, ale nie w Polsce, sporadycznie przynajmniej od 1997, a częściej od roku 2006. Jednak lepiej później niż wcale. W tym roku armator NCL ma w Europie pięć statków, w tym jeden na Bałtyku.

W dniu 8 czerwca 2007 roku Navigator of the Seas zacumował w Gdyni przy Nabrzeżu Francuskim (nieopodal Dworca Morskiego - znanego obecnie jako Muzeum Emigracji), gdzie przebywał zaledwie kilka godzin - od 7:00 do 12:00. Był to największy (pod względem tonażu pojemnościowego brutto, liczby miejsc pasażerskich statek jaki cumował do roku 2007. Jego, utrzymujący się przez 10 lat, rekord pobił dopiero Norwegian Getaway, zawijający do Gdyni dzisiaj. 

Przekazany do eksploatacji w styczniu 2014 roku przez niemiecką stocznię Meyer Werft GmbH (pod numerem budowy 692) Norwegian Getaway charakteryzuje się długością całkowitą 325,62 m, tonażem pojemnościowym brutto 145 655 jednostek i miejscami dla 3969 pasażerów obsługiwanych przez 1640-osobową załogę.

Pod względem decydującego w rankingach wielkości wycieczkowców kryterium - tonażu pojemnościowego brutto - gdyński rekordzista spodziewany w sezonie 2017 pobije dotychczasowego o zaledwie o 5,32 %.

Jednak dla przykładu Harmony of the Seas - największy wycieczkowiec świata (co podkreśla się zarówno w licznych doniesieniach medialnych, jak i w materiałach promocyjnych armatora), przewyższa poprzedniego rekordzistę (notabene - jednostkę niemal bliźniaczą) zaledwie o 1 %, czego się już głośno nie mówi.

Światowa flota wycieczkowców nie stoi w miejscu. Rozwija się liczebnie i w zakresie wielkości statków. Dotychczasowy rekordzista w polskich portach - Navigator of the Seas - znajdował  się już na początku ubiegłego roku na 17. miejscu wśród największych wycieczkowców świata. Gdy w 2007 roku odwiedzał Gdynię - reprezentował czwarty w świecie typoszereg wśród największych statków pasażerskich pod względem tonażu pojemnościowego brutto.

Norwegian Getaway zawija do Gdyni w ramach 9-dniowego rejsu "Baltic Capitals", który dla okrętujących pasażerów zaczął się i ma się zakończyć w Kopenhadze lub Warnemünde.

Ile kosztował Norwegian Getaway?

Wartość kontraktowa statku, zbudowanego w niemieckiej stoczni, wynosiła 779 880 000 mln USD lub według ówczesnego kursu ok. 700 mln euro.

Spalinowo-elektryczny system napędowy takiego statku, dostarczony "w pakiecie" przez jednego producenta, zawierający prądnice zestawów prądotwórczych, pędniki azymutalne (system ABB Azipod), system dystrybucji mocy i automatykę siłownianą kosztuje ok. 30 mln USD.

Ile waży Norwegian Getaway?

Wbrew temu, co przekazuje wiele mediów, statek wcale nie waży ok. 146 tys. ton. Liczba 145 655, to wielkość określająca jego tonaż pojemnościowy brutto lub inaczej - pojemność brutto. Jest to charakterystyka związana z kubaturą statku (od niej wywiedziona poprzez skomplikowane wzory i współczynniki), ale wyrażana liczbą niemianowaną (bez wymiaru).

Pojemność brutto jest najważniejszym, najbardziej miarodajnym do porównań wielkości, parametrem statku pasażerskiego (długość całkowita jest mniej ważna przy określaniu i porównywaniu wielkości tego rodzaju statków).

Wyporność statku (czyli jego pełna masa w stanie załadowanym pasażerami i załogą oraz ich bagażami, wszelkimi zapasami, od paliwa i olejów smarnych począwszy, na wodzie pitnej, produktach żywnościowych i towarze w pokładowych sklepach kończąc) wynosi nieco ponad 73 tys. ton, a masa statku pustego typu "Breakaway" - ok. 57,4 tys. ton.

Warto dodać, że łączna masa farb zużytych do malowania statku (przy budowie) to ok. 300 t, natomiast łączna długość kabli ułożonych na statku wynosi 2154 km, a łączna długość rurociągów, to ok. 400 km

Jak duży jest Norwegian Getaway?

Nabrzeże Francuskie, przy którym ma zacumować Norwegian Getaway, ma ok. 510 m długości. Przy swojej długości 325.65 m statek zajmie niemal 2/3 długości tego nabrzeża.

Statek ma 44,39 m szerokości maksymalnej na konstrukcji kadłuba i nadbudówki, jednak razem z (wystającymi poza krawędź pokładu) łodziami ratunkowymi i barkasami jego całkowita szerokość wynosi 52,67 m. Oznacza to, że niewielu, ale jednak kilku metrów by zabrakło, gdyby chciano "wcisnąć" trzy identyczne statki w wejście główne do portu (pomiędzy główkami falochronu).

Kadłub statku razem z nadbudówką na 54,5 m m wysokości. Jednak tylko 8,3 do 8,6 m tej bryły zanurza się w wodzie.

Wbrew twierdzeniu wielu mediów, statku wcale nie można zaliczać do grona największych w świecie, chyba, że - po "naciągnięciu" kryteriów - bralibyśmy pod uwagę bardzo szeroką grupę statków.

Jeżeli rozpatrujemy typoszeregi (serie statków), to pod względem wielkości seria reprezentowana przez Norwegian Getaway znajduje się obecnie na ok. 10 miejscu, a jeżeli bierzemy pod uwagę statki pojedyncze, to na 14/15.

Rekordowy gość portu Gdynia z 23 czerwca jest też o ponad 1/3 mniejszy pod względem tonażu pojemnościowego brutto od największego wycieczkowca w świecie...

Co oferuje pasażerom?

Na pokładzie statku znajdują się kabiny o różnych standardach: wewnętrzna (14 - 15m²), jednoosobowe studio (ok. 9m²), zewnętrzna z oknem (16 - 23m²), zewnętrzna z balkonem (ok. 21 m²) oraz apartamenty: Mini Suite (ok. 25m² ), Penthouse Suite (34 - 51m²), Owner's Suite (58 - 95m²), Family Villa (56m²), SPA Suite (ok. 32m²).

Wszystkie kabiny wyposażone są w łazienkę z prysznicem, toaletą i suszarką do włosów, telefon do użytku wewnętrznego, TV, lodówkę, sejf. Dodatkowo w zależności od rodzaju apartamentu znajduje się wanna, pokój dzienny, biblioteka CD/DVD, osobna sypialnia dla rodziców i osobna dla dzieci. Family Villa posiada 2 oddzielne sypialnie.

Przygotowano także bogaty wybór restauracji i barów, łącznie znajduje się ich aż 32 (20 restauracji i 12 pubów). 

Część rozrywkowa usytuowana jest na dwóch pokładach. Goście mogą udać się do Aquaparku (jest także Aquapark dla dzieci), SPA, komory solnej, kompleksu sportowego z parkiem linowym, kasyna, galerii sklepów czy kawiarenki internetowej. Dla młodszych - klub młodzieżowy Entourage oraz dwupoziomowy klub dla dzieci - Splash Academy. 

PBS, Rejsclub.pl

Norwegian Getaway - charakterystyka podstawowa:

nr IMO - 9606924
sygnał wywoławczy - C6ZJ4
państwo bandery - Wyspy Bahama
port macierzysty - Nassau
rok budowy - 2014
stocznia - Meyer Werft GmbH & Co KG - Papenburg, Niemcy
stoczniowy nr budowy - 692
jednostka bliźniacza - Norwegian Breakaway (zbud. w 2013 roku, stoczniowy nr budowy 678)
wprowadzenie do eksploatacji - 10.01.2014
wodowanie - 02.11.2013
położenie stępki - 20.01.2011
złożenie zamówienia - 25.10.2010
wartość kontraktowa - 779 880 000 USD
operator - NCL Bahamas Ltd
armator / właściciel - Norwegian Cruise Line Holdings, USA
armator zarządzający, zarząd techniczny, operator - NCL Bahamas Ltd, USA
armator zarejestrowany - Breakaway Two Ltd, USA
długość całkowita - 325,65 m
długość między pionami - 300,12 m
szerokość konstrukcyjna - 39,73 m
zanurzenie maksymalne - 8,60 m
zanurzenie konstrukcyjne - 8,30 m
wysokość boczna
- do pokładu głównego - 11,40 m
- do pokładu górnego - 53,07 m
wysokość dna podwójnego - 2,00 m
nośność - 11 110 t
tonaż pojemnościowy brutto - 145 655 (według innych źródeł 146 600, ale może to być wielkość "przeniesiona" z Norwegian Breakaway)
tonaż pojemnościowy netto - 132 549
wyporność - 73 050 t *
masa statku pustego - 57 400 t *
współczynnik pełnotliwości - 0,67 *
załoga - 1640 osób
liczba kabin - 2014
- w tym zewnętrznych - 1506
- w tym wewnętrznych - 508
miejsc dla pasażerów - 4028
liczba miejsce w teatrze - 815
liczba opcji obiadowych (różnych restauracji i kafeterii) - 27
liczba pokładów - 18
łączna moc zainstalowana (główne zespoły prądotwórcze) - MCR 62 400 kW (84 838 KM), CSR 53 040 kW (72 114 KM)
łączna moc napędu głównego - 35 000 kW
prędkość eksploatacyjna - 21,00 węzłów (według innych źródeł - 21,5 w.)
silniki głównych zespołów prądotwórczych - 2 × MAN-B&W 12V48/60CR, 4-suwowe, w układzie V, 12-cylindrowe, o średnicy cylindra 480 mm i skoku tłoka 600 mm, MCR 14 400 kW (19 578 KM) przy 500 obr./min. + 2 × MAN-B&W 14V48/60CR, 4-suwowe, w układzie V, 14-cylindrowe, o średnicy cylindra 480 mm i skoku tłoka 600 mm; MCR 16 800 kW (22 841 KM) przy 500 obr./min.
silniki elektryczne napędu głównego - 2 × 17 500 kW (w pędnikach azymutalnych ABB, typu Azipod)
stery strumieniowe - 3 × 3000 kW (4079 KM)
pojemność zbiorników paliwa ciężkiego - 3263 m³ *
pojemność zbiorników oleju napędowego - 525 m³ *
spalanie (tylko silniki główne) - 269,52 t / dobę *
kocioł główny - Alfa Laval Aalborg
klasyfikacja - Det Norske Veritas (DNV GL)
notacja klasy - (+)1A1 Passenger ship BIS BWM(T) LCS(DC)

_____________________________________________
* dane dla statku bliźniaczego Norwegian Breakaway o pojemności brutto 146 600 (te same parametry dla Norwegian Getaway mogą być identyczne lub bardzo zbliżone)

+1 Papenburg
Piekna wizytowka tej stoczni.Aktualnie powstaje tam jednostka stosujaca LNG. Cięcie blach rozpoczęto 21.02.2017. Wycieczkowiec o symbolu S.696, 183900 GT zamowiła AIDA Dwa wycieczkowce rocznie to osiagnięcie na skalę światową. Stocznia nie mająca odpowiednika w świecie. Niemiecka technika i technologia.
Pozdrawiam Mieczyslaw
24 czerwiec 2017 : 07:47 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 drobny blad
W tekscie jest napisane "Wartość kontraktowa statku, zbudowanego w niemieckiej stoczni, wynosiła 779 880 000 mln USD lub według ówczesnego kursu ok. 700 mln euro." Powinno byc 779 880 000 USD (bez mln). Pozdrawiam serdecznie!
24 czerwiec 2017 : 11:31 Piotr A. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter