Stocznie, Statki

W sobotę, 20 maja po południu, od nabrzeża w dyspozycji stoczni Montex Shipyard na terenie byłej Stoczni Gdańskiej (dawniej Euroluk, pochylnia stoczni Cenal, a wcześniej pochylnia Wydziału Montażu Kadłubów C-1 Stoczni Gdańskiej) wyholowano barkoponton UR 8 z zestawem częściowo wyposażonych bloków i sekcji na jednostkę o stoczniowym numerze budowy Kleven 387 (nr IMO 9765483).

Dopiero teraz ta partia konstrukcji dla norweskiej stoczni z grupy Kleven jest w drodze do Norwegii, na pokładzie barki UR 8, na holu holownika Frigga, a nie pod sam koniec kwietnia - jak wtedy twierdziły niezorientowane media. Wspomniany kwietniowy transport odbywał się pomiędzy stoczniami - z Gdańska do Gdyni i ładunkiem nie była jedna sekcja - jak twierdzono we wprowadzających w błąd źródłach, tylko blok nadbudówki i jedna inna sekcja.

Poszczególne części jednostki o symbolu budowy 387 powstawały w różnych stoczniach Trójmiasta i barko-ponton UR 8 był kilkakrotnie między nimi przemieszczany w celu załadunku na jego pokład kolejnych bloków i sekcji. Ich budowa była realizowana przez stocznie Wisła i Montex z Gdańska oraz Crist z Gdyni.

Wyekspediowana w sobotę partia konstrukcji okrętowych stanowi zestaw elementów składowych ostatniego z serii sześciu silnych (o uciągu na palu rzędu 250 T) wielozadaniowych holowników offshore (AHTS) klasy "Starfish". 

Zestaw holowniczy - holownik Frigga i barkoponton UR 8 z ładunkiem zbudowanych w Polsce bloków i sekcji na ostatnią jednostkę projektu Salt 200 AHTS ze stoczni Kleven dla Maersk Supply Service spodziewany jest wstępnie w Ulsteinvik 27 maja wieczorem.

Pierwszym statkiem AHTS klasy "Starfish" jest Maersk Master, przekazany formalnie przez stocznię 24 marca br. (Kleven 382), zaś najbliższy przekazania jest Maersk Mariner (Kleven 383).

O podpisaniu kontraktu między norweską stocznia Kleven Verft z Ulsteinvik (grupa Kleven) a Maersk Supply Service A/S na budowę sześciu statków typu  AHTS poinformowano w październiku 2014 roku. Kontrakt zawierał opcje na budowę do czterech dodatkowych jednostek, jednak wygląda na to, że na razie nie zostaną one przekształcone w prawomocne kontrakty, co jest odbiciem kryzysu na rynku offshore.

Statki o długości 95 m zostały zaprojektowane przez Salt Ship Design (projekt Salt 200 AHTS). Biuro projektowo-konsultingowe posiada oddział w Polsce, który jest odpowiedzialny za dużą część prac projektowych firmowanych przez Salt Ship Design.

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Kleven Verft

Charakterystyka podsatwowa statków klasy "Starfish" (projekt Salt 200 AHTS)
na przykładzie Maersk Master - pierwszej jednostki z serii:
armator   AP Moller, Dania
armator zarządzający, operator   Maersk Supply Service AS, Dania
stocznia   Kleven Verft AS, Ulsteinvik
stoczniowy nr budowy   382
numery budowy pozostałych statków w serii   383-387
wprowadzenie do eksploatacji (przekazanie przez stocznię)   24 marca 2017
wodowanie   czerwiec 2016
położenie stępki   14 sierpnia 2015 r.
długość całkowita   95,00 m
szerokość konstrukcyjna   25,00 m
wysokość boczna   11,00 m
zanurzenie maksymalne   8,70 m
nośność   5038 t
tonaż pojemnościowy brutto   10 181
tonaż pojemnościowy netto   3054
skompensowany tonaż brutto (CGT)   14 047
ładowność pokładu   2500 t
powierzchnia pokładu roboczego   822 m² (odkryte) + 102 m² (zadaszone)
pojemności zbiorników
- olej bazowy   1555 m³
- solanka   1555 m³
- woda wiertnicza / balast   2260 m³
- ładunki masowe suche   347 m³
- woda słodka   1011 m³
- paliwo   290 m³
- paliwo jako ładunek   2325 m³
- szlam wiertniczy   620 m³
- zbiorniki na podjęte zanieczyszczenia olejowe   1880 m³
uciąg na palu   252 T
hybrydowy system napędowy
łączna moc napędu głównego   ponad 23 000 KM
silniki napędu głównego   2 × Wärtsilä W8L32 + 2 × Wärtsilä W6L32 + 1 × Wärtsilä W9L20
prędkośc eksploatacyjna   14,0 węzłów
prędkość maksymalna   16,0 węzłów
dobowe zużycie paliwa - maks. 47 t (przy prędkości 16 węzłów), "eko" 12 t (10 w.)
poprzeczne stery strumieniowe   dziobowe 3 × 11580 KM + rufowe 2 × 1580 KM
system pozycjonowania dynamicznego   DP2 (ERN 4 × 99)
wydajność monitorów wodnych (system p-poż.)   2400 m³/h
wciągarki holownicze i do obsługi kotwic   1 × 450 T (siła trzymania) + 2 × 500 T (siła trzymania)
wciągarki pomocnicze    2 × 170 T
rama do podejmowania kotwic   200 T
hangar dla zdalnie kierowanego pojazdu podwodnego
szczęki AHTS (shark jaws, chowane pod pokładem)   2 × 700 T
rolki rufowe   2 × 4,0 m (długość) × 3,0 m (średnica)
DOR rolek rufowych   2 × 625 T
pachołki holownicze (towing pins, chowane pod pokładem) 2 x 300 t
wciągarki manipulacyjne (tugger winches) 2 × 24 T + 2 × 15 T
miejsc dla załogi i klienta   52
klasa lodowa   FS Ice Class 1A
notacja klasy   +100A1 Offshore Supply Ship, Anchor Handling/Tug/Supply, 1A FS, Oil recovery, Fire Fighting Ship 1, DNV Clean design, DP2

Wodowanie pierwszego statku klasy "Starfish"; obok pochylni widać dostarczony z Polski zestaw sekcji i bloków na jeden z kolejnych statków z serii:


Maersk Master - pierwszy z serii "Starfish" wielozadaniowy holownik offshore po przekazaniu przez stocznię:

Sekcje i bloki holownika AHTS Kleven 387 wyholowywane z Gdańska do Ulsteinvik
Sekcje i bloki holownika AHTS Kleven 387 wyholowywane z Gdańska do Ulsteinvik
Sekcje i bloki holownika AHTS Kleven 387 wyholowywane z Gdańska do Ulsteinvik
Trzy zwodowane AHTS-y typu ''Starfish'', kolejny w trakcie montażu z sekcji i bloków dostarczonych z Polski.
Renderyzacja modelu cyfrowego statku projektu Salt 200 AHTS

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7053 3.7801
EUR 4.2245 4.3099
CHF 4.51 4.6012
GBP 5.0151 5.1165