W sobotę, 20 maja po południu, od nabrzeża w dyspozycji stoczni Montex Shipyard na terenie byłej Stoczni Gdańskiej (dawniej Euroluk, pochylnia stoczni Cenal, a wcześniej pochylnia Wydziału Montażu Kadłubów C-1 Stoczni Gdańskiej) wyholowano barkoponton UR 8 z zestawem częściowo wyposażonych bloków i sekcji na jednostkę o stoczniowym numerze budowy Kleven 387 (nr IMO 9765483).
Dopiero teraz ta partia konstrukcji dla norweskiej stoczni z grupy Kleven jest w drodze do Norwegii, na pokładzie barki UR 8, na holu holownika Frigga, a nie pod sam koniec kwietnia - jak wtedy twierdziły niezorientowane media. Wspomniany kwietniowy transport odbywał się pomiędzy stoczniami - z Gdańska do Gdyni i ładunkiem nie była jedna sekcja - jak twierdzono we wprowadzających w błąd źródłach, tylko blok nadbudówki i jedna inna sekcja.
Poszczególne części jednostki o symbolu budowy 387 powstawały w różnych stoczniach Trójmiasta i barko-ponton UR 8 był kilkakrotnie między nimi przemieszczany w celu załadunku na jego pokład kolejnych bloków i sekcji. Ich budowa była realizowana przez stocznie Wisła i Montex z Gdańska oraz Crist z Gdyni.
Wyekspediowana w sobotę partia konstrukcji okrętowych stanowi zestaw elementów składowych ostatniego z serii sześciu silnych (o uciągu na palu rzędu 250 T) wielozadaniowych holowników offshore (AHTS) klasy "Starfish".
Zestaw holowniczy - holownik Frigga i barkoponton UR 8 z ładunkiem zbudowanych w Polsce bloków i sekcji na ostatnią jednostkę projektu Salt 200 AHTS ze stoczni Kleven dla Maersk Supply Service spodziewany jest wstępnie w Ulsteinvik 27 maja wieczorem.
Pierwszym statkiem AHTS klasy "Starfish" jest Maersk Master, przekazany formalnie przez stocznię 24 marca br. (Kleven 382), zaś najbliższy przekazania jest Maersk Mariner (Kleven 383).
O podpisaniu kontraktu między norweską stocznia Kleven Verft z Ulsteinvik (grupa Kleven) a Maersk Supply Service A/S na budowę sześciu statków typu AHTS poinformowano w październiku 2014 roku. Kontrakt zawierał opcje na budowę do czterech dodatkowych jednostek, jednak wygląda na to, że na razie nie zostaną one przekształcone w prawomocne kontrakty, co jest odbiciem kryzysu na rynku offshore.
Statki o długości 95 m zostały zaprojektowane przez Salt Ship Design (projekt Salt 200 AHTS). Biuro projektowo-konsultingowe posiada oddział w Polsce, który jest odpowiedzialny za dużą część prac projektowych firmowanych przez Salt Ship Design.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak, Kleven Verft
Charakterystyka podsatwowa statków klasy "Starfish" (projekt Salt 200 AHTS)
na przykładzie Maersk Master - pierwszej jednostki z serii:
armator AP Moller, Dania
armator zarządzający, operator Maersk Supply Service AS, Dania
stocznia Kleven Verft AS, Ulsteinvik
stoczniowy nr budowy 382
numery budowy pozostałych statków w serii 383-387
wprowadzenie do eksploatacji (przekazanie przez stocznię) 24 marca 2017
wodowanie czerwiec 2016
położenie stępki 14 sierpnia 2015 r.
długość całkowita 95,00 m
szerokość konstrukcyjna 25,00 m
wysokość boczna 11,00 m
zanurzenie maksymalne 8,70 m
nośność 5038 t
tonaż pojemnościowy brutto 10 181
tonaż pojemnościowy netto 3054
skompensowany tonaż brutto (CGT) 14 047
ładowność pokładu 2500 t
powierzchnia pokładu roboczego 822 m² (odkryte) + 102 m² (zadaszone)
pojemności zbiorników
- olej bazowy 1555 m³
- solanka 1555 m³
- woda wiertnicza / balast 2260 m³
- ładunki masowe suche 347 m³
- woda słodka 1011 m³
- paliwo 290 m³
- paliwo jako ładunek 2325 m³
- szlam wiertniczy 620 m³
- zbiorniki na podjęte zanieczyszczenia olejowe 1880 m³
uciąg na palu 252 T
hybrydowy system napędowy
łączna moc napędu głównego ponad 23 000 KM
silniki napędu głównego 2 × Wärtsilä W8L32 + 2 × Wärtsilä W6L32 + 1 × Wärtsilä W9L20
prędkośc eksploatacyjna 14,0 węzłów
prędkość maksymalna 16,0 węzłów
dobowe zużycie paliwa - maks. 47 t (przy prędkości 16 węzłów), "eko" 12 t (10 w.)
poprzeczne stery strumieniowe dziobowe 3 × 11580 KM + rufowe 2 × 1580 KM
system pozycjonowania dynamicznego DP2 (ERN 4 × 99)
wydajność monitorów wodnych (system p-poż.) 2400 m³/h
wciągarki holownicze i do obsługi kotwic 1 × 450 T (siła trzymania) + 2 × 500 T (siła trzymania)
wciągarki pomocnicze 2 × 170 T
rama do podejmowania kotwic 200 T
hangar dla zdalnie kierowanego pojazdu podwodnego
szczęki AHTS (shark jaws, chowane pod pokładem) 2 × 700 T
rolki rufowe 2 × 4,0 m (długość) × 3,0 m (średnica)
DOR rolek rufowych 2 × 625 T
pachołki holownicze (towing pins, chowane pod pokładem) 2 x 300 t
wciągarki manipulacyjne (tugger winches) 2 × 24 T + 2 × 15 T
miejsc dla załogi i klienta 52
klasa lodowa FS Ice Class 1A
notacja klasy +100A1 Offshore Supply Ship, Anchor Handling/Tug/Supply, 1A FS, Oil recovery, Fire Fighting Ship 1, DNV Clean design, DP2
Wodowanie pierwszego statku klasy "Starfish"; obok pochylni widać dostarczony z Polski zestaw sekcji i bloków na jeden z kolejnych statków z serii:
Maersk Master - pierwszy z serii "Starfish" wielozadaniowy holownik offshore po przekazaniu przez stocznię:




