Stocznie, Statki

W dniu 17 kwietnia do portu gdyńskiego wszedł wielozadaniowy statek offshore (MOSV) Acergy Viking (nr IMO 9378149). Zacumował przy nabrzeżu w dyspozycji stoczni remontowej Nauta SA, a następnego dnia wieczorem wprowadzono go na dok tej stoczni. Statek przybył do Gdyni na małą przebudowę, a właściwie modyfikacje - głównie przystosowujące go do spełniania wymogów konwencyjnych.

Jest to statek norweskiego armatora Eidesvik Offshore ASA zbudowany z myślą o rynku offshore oil & gas (górnictwa morskiego), ale obecnie przystosowany do obsługi morskich farm wiatrowych. Na jego pawęży zainstalowano pionowe odbojnice dla "dokowania" (chwilowego postoju bez cumowania) małych statków obsługi farm wiatrowych (służących m.in. do transferu personelu - serwisantów lub budowniczych), a na pokładzie roboczym zainstalowano teleskopowy post komunikacyjny.

Operatorem Acergy Viking był, do IV kwartału 2015 roku, Subsea 7 MS Ltd., ostatnim czarterującym zaś był do niedawna i ponownie będzie koncern Siemens.

Modyfikacje statku w Gdyni odbywają się przed rozpoczęciem przez niego pracy na farmach wiatrowych w niemieckim sektorze Morza Północnego, w nowym, rozpoczynającym się w czerwcu, sześciomiesięcznym czarterze (z opcjami na przedłużenie) w Siemens Wind Power. Umowa została podpisana przez czarterującego i armatora statku - Eidesvik Offshore - w lutym br.

Pierwszy czarter tego statku u tego samego klienta (będący zarazem dla armatora pierwszym kontraktem na rynku offshore wind), rozpoczął się w sierpniu 2016 roku i trwał dziewięć miesięcy. Przed jego rozpoczęciem, statek przeszedł "mobilizację" (przystosowanie) przed pracą w sektorze offshore wind. Polegała ona głównie na instalacji pomostu komunikacyjnego.

Co ciekawe, pomost ten nie został zakupiony przez operatora statku, ale wynajęty od firmy, która takie pomosty produkuje. Dostawa wynajmowanego pomostu typu AMC o długości 23,4 m dla statku Acergy Viking stanowiła pierwszy kontrakt firmy Uptime (z Marine Aluminium Group) na rynku wynajmu urządzeń dla sektora W2W (walk to work) offshore.

Dostosowanie statku do potrzeb rynku offshore wind odbyło się w stoczni grupy Westcon Yards w Karmsund. Po tych modyfikacjach statek klasyfikowany jest jako SOV (Service Operations Vessel) z funkcją Walk to Work. Zobacz video pokazujące statek po modyfikacjach przeprowadzonych w stoczni Westcon Karmsund (pod artykułem).

Podczas pierwszego czarteru Siemens wykorzystywał statek jako bazę hotelową i do transferu personelu podczas wprowadzania do eksploatacji i rozruchu turbin na morskiej farmie wiatrowej Sandbank, o łącznej mocy 288 MW.

Modyfikacje Acergy Viking w stoczni Nauta SA będą polegały głównie na:  dodaniu do kadłuba zbiorników wypornościowych (sponsonów) na obu burtach (masa konstrukcji stalowej - ok. 140 t) dla spełnienia wymogów konwencyjnych dotyczących stateczności statku w stanie uszkodzonym; małych zmianach w konfiguracji zbiorników w dnie podwójnym i podwójnych burtach, dla spełnienia wymogów konwencji SOLAS; modyfikacji zbiorników zęzowych i zwiększeniu wydajności dedykowanego zestawu pomp; przedłużeniu łańcuchów kotwicznych; instalacji żurawika dla nowej łodzi, w którą statek ma być wyposażony przez armatora; zmiana położenia tratew ratunkowych i łodzi ratowniczej (w związku z dobudowaniem sponsonów) oraz wymianie siatki bezpieczeństwa na obrzeżach pokładu dla śmigłowców.

Statek został przekazany do eksploatacji pod koniec 2007 roku przez norweską stocznię Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk AS, Feda, pod stoczniowym numerem budowy 187, a jego częściowo wyposażony kadłub powstał w Polsce - w stoczni Crist Sp. z o.o. 
Charakteryzuje się długością całkowitą 97,60 m, długością między pionami 84,85 m, szerokością konstrukcyjną 19,60 m, wysokością boczną 9,60 m i zanurzeniem 7,68 m, wypornością 8637 t, nośnością 3737 t i tonażem pojemnościowym brutto 6576 jednostek.
Statek, o 60 miejscach dla załogi i techników oraz inżynierów offshore / subsea, wyposażony w system pozycjonowania dynamicznego DP2, posiada studnię w kadłubie (moonpool), wyposażony jest m.in. do pełnienia zadań platformy (bazy) dla sterowanych zdalnie pojazdów podwodnych (ROV) i do lekkich podwodnych prac konstrukcyjnych (subsea construction) na głębokościach do 3000 m., m.in. z wykorzystaniem żurawia pokładowego offshore o unosie 100 t. Statek posiada dwuśrubowy napęd (pędniki azymutalne) o łącznej mocy 10 560 kW (14 356 KM).

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak

  

Acergy Viking przy nabrzeżu stoczni Nauta SA
Acergy Viking podczas wejścia do portu Gdynia
Acergy Viking przy nabrzeżu stoczni Nauta SAAcergy Viking podczas wejścia do portu Gdynia
1 1 1

Ostatnie ankiety