Holenderska firma żeglugowa Spliethoff, specjalizująca się m.in. w transporcie ładunków drobnicowych, ładunków inwestycyjnych (project cargo) i ciężkich, złożyła zamówienie na sześć statków wielozadaniowych w chińskiej stoczni Zhejiang Ouhua Shipbuilding Co., Ltd.
Jednostki zbudowane zgodnie z Kodeksem polarnym (pełna nazwa ang.: International Code for Ships Operating in Polar Waters) sprawdzać się będą w odległych rejonach, jak np. Arktyka. Ponadto zostaną wyposażone tzw. płuczki spalin (scrubbery) w celu zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Charakteryzować je będzie długość całkowita 165 m oraz nośność 18 000 ton. Mostek nawigacyjny oraz pomieszczenia dla załogi zlokalizowane będą na dziobie - to pierwsze takie statki we flocie Spliethoff'a.
Przy długości ładowni ponad 100 metrów oraz żurawiach pokładowych, które mogą pracować w tandemie, statki będą dobrze przystosowane do eksploatacji na specjalistycznych rynkach przewozu ładunków półmasowych, ciężkich i wielkogabarytowych.
Pierwszy z serii - Raamgracht - zostanie przekazany armatorowi w styczniu 2019 roku, kolejne w regularnych, dwumiesięcznych odstępach. Będą to: Realengracht, Reguliersgracht, Rijpgracht, Ringgracht oraz Rozengracht.
Warto dodać, że statki tego armatora, wraz z początkiem 2017 roku, zawijają do gdańskiego portu w ramach regularnego serwisu drobnicowego ze Stanami Zjednoczonymi.
Statki z częstotliwością co najmniej raz na miesiąc wyruszać będą z Gdańska do Stanów Zjednoczonych, zawijając kolejno do takich portów jak Antwerpia, Baltimore, Jacksonville, Nowy Orlean, Houston. Opcjonalnie po drodze odwiedzać będą również porty wschodniego wybrzeża Meksyku.
Czytaj także: Siatka regularnych połączeń żeglugowych w Porcie Gdańsk wzbogacona o kolejny oceaniczny serwis drobnicowy
Grupa Spliethoff została założona w 1921 roku i odgrywa wiodącą rolę w światowym transporcie ładunków ciężkich, ponadgabarytowych, ro-ro i jachtów. Zarządza flotą, w skład której wchodzi ponad sto nowoczesnych jednostek.
AL, PBS, rel (Spliethoff, ZMPG SA)