Stocznie, Statki

W sobotę, 11 lutego, opuścił stocznię Remontowa Shipbuilding SA i gdański port prom pasażersko-samochodowy Salish Eagle z przyjaznym środowisku napędem gazowym LNG. Wyruszył w długą podróź do zachodniej Kanady.

Jest to druga z trzech bliźniaczych jednostek klasy "Salish", zbudowanych na zamówienie największego północno-amerykańskiego operatora promowego BC Ferries.

Prom dwustronny , o wartości kontraktowej ponad 50 mln USD, spodziewany jest w prowincji Kolumbia Brytyjska w zachodniej Kanadzie po ok. 45- do 55-dniowej podróży z Bałtyku przez Kanał Angielski i Atlantyk, następnie przez Kanał Panamski i wzdłuż zachodnich wybrzeży Ameryki Północnej. Prom ma do przebycia ok. 10 440 mil morskich.

Należy się spodziewać, że podobnie, jak pierwszy statek z serii (Salish Orca), także "Orzeł" zatrzyma się w Santa Cruz na Wyspach Kanaryjskich, a następnie w Panama City w Panamie w celu zatankowania paliwa. Na górnym pokładzie samochodowym promu ustawiono kontenerowe zbiorniki zwiększające tymczasowo ilość bunkru, jaką może przyjąć statek.

Na mocy kontraktu, armator BC Ferries przejmie formalnie statek od stoczni w Kolumbii Brytyjskiej. Stocznia Remontowa Shipbuilding SA, odpowiedzialna za dostarczenie promu do Kanady, wynajęła w tym celu renomowaną firmę wyspecjalizowaną w dostawach i przemieszczeniach statków - Redwise Maritime Services BV, której załoga obsadziła prom. W jej składzie są głównie Holendrzy (zwłaszcza oficerowie).

Warto dodać, że część wyposażenia promów z serii, o której informowaliśmy już wielokrotnie, dostarczyły polskie firmy z grupy Remontowa Holding. Remontowa Hydraulic Systems (spółka dawniej znana pod nazwą Hydroster i obecny właściciel marki o tej nazwie) wyposażył jednostkę w drzwi wodoszczelne grodziowe. Remontowa Lighting Technologies dostarczyła oprawy w technologii LED, które są zamiennikiem opraw świetlówkowych, natomiast spółka Remontowa Electrical Solutions była dostawcą rozdzielnic i pulpitów. Remontowa LNG Systems (FUO Rumia) wykonała (we współpracy z firmą Wartsila) zbiornik gazu LNG. Natomiast firma FAMOS dostarczyła wszystkie materiały wyposażeniowe, w tym meble do części pasażersko-załogowej.

W wyposażeniu statku miały udział także inne polskie firmy, np. Bohamet, który dostarczył okna i iluminatory oraz Techwind - dostawca wind osobowych.

Salish Orca (pierwszy z serii trzech promów zamówionych w Polsce przez BC Ferries), która dotarła na wody Kolumbii Brytyjskiej 11 stycznia, rozpoczęła 10 lutego, od prób morskich, serię testów, ukierunkowanych nie na sprawdzanie statku (jego próby odbyły się pomyślnie już w Polsce), ale na "trening" i familiaryzację (zapoznanie) załogi ze statkiem. W ramach testów odbędą się m.in. próby cumowania przy rampach w docelowych przystaniach promu.

PBS, GL, rel (BC Ferries)

Fot. Piotr B. Stareńczak

promy klasy "Salish" - charakterystyka podstawowa:
stocznia   Remontowa Shipbuilding SA
projektant   Remontowa Marine Design & Consulting (RMDC), Gdańsk
symbol projektu   RMDC 2990
długość całkowita   107,20 m
długość między pionami   103,45 m
szerokość konstrukcyjna   23,50 m
wysokość do pokładu głównego   6,60 m
zanurzenie konstrukcyjne   4,65 m
prędkość eksploatacyjna   15,5 w.
miejsca dla załogi   16
nośność   615 t
tonaż pojemnościowy brutto   8261
łączna pojemność zbiorników paliwowych   220 m³ (LNG 130 m³ + olej napędowy 90 m³)
liczba miejsc siedzących w pomieszczeniach pasażerskich  454 oraz na pokł. otwartych 176
ładowność samochodów osobowych   150
ładowność kombinacji drogowych z naczepą, ciężarówek i samochodów osobowych   4 + 10 + 100
napęd:
spalinowo-elektryczny, silniki spalinowe dual-fuel (na olej napędowy lub gaz LNG)
silniki zespołów prądotwórczych   3 × Wärtsilä 8L20DF (3 × 1480 kW @ 1200 RPM)
pędniki   2 × Schottel STP1515, azymutalne, dwuśrubowe   (2 × 1750 kW @ 250 RPM)
łączna moc silników   4440 kW (6036 KM)
awaryjny zespół prądotwórczy   1 × 325 kWe @ 1800 RPM
wyposażenie pokładowe:
1 + 1 (dziobowa i rufowa) hydrauliczne furty - "przyłbice" (visor door)
4 hydraulicznie sterowane pokrywy ramp stałych prowadzących z pokładu samochodowego górnego na dolny
bariery sterowane hydrauliczne przy furtach rufowej i dziobowej oraz powyżej pokryw ramp stałych
2 hydrauliczne wciągarki kotwiczne
2 hydrauliczne wciągarki cumownicze
systemy ewakuacyjne   2 × LSA Marine Evacuation Systems na 600 pasażerów każdy
łodzie ratownicze   2 × Polaris, 5 m dług.
wartość kontraktowa (wg IHS)   ok. 51,5 mln USD
klasyfikacja   Lloyd’s Register (LR)
inne przepisy   Transport Canada
notacja klasy   +100A1 Passenger and Vehicle Ferry "Strait of Georgia Service" +LMC GF CCS IWS, EC0 (A,GW,NOx-2,P,R,DIST, SOx), PCAC(33), IHM/Green passport

Komentarze   

-1 RSB
BRAWO REMONTOWA
13 luty 2017 : 21:00 GDANSK Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 PROJEKT
Kto wykonał projekt? Dlaczego brakuje tak ważnej informacji!
14 luty 2017 : 09:56 Zenon Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 hauer
W tekście, a nie tylko w podsumowaniu, należałoby wspomnieć, że promy klasy Salish zostały w całości zaprojetkowane przez polskie biuro projektowe. Należące z resztą do holdingu Remontowej.
14 luty 2017 : 09:57 hhhbc Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Brawo Remontowa
Po sprzedaniu starej kadry do innej stoczni wszystko idzie nareszcie dobrze.
20 luty 2017 : 09:37 Stoczniowiec Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1