Stocznie, Statki

W stoczni Flensburger Schiffbau-Gesellschaft (FSG), 18 listopada br., zwodowano kadłub statku ro-ro Meleq (stoczniowy numer budowy 769), pierwszego z dwóch bliźniaczych budowanych na zamówienie Siem Shipping Inc. - jednej z firm grupy Siem, do której należy też stocznia FSG - z przeznaczeniem pod długookresowy czarter u tureckiego armatora Alternative Tasimacilik A.S. (Alternative Transport - AT), morskiego oddziału firmy Ekol Logistik A.S. z Istambułu, z prawem pierwokupu dla tureckiego kontrahenta.

Częściowo wyposażona nadbudówka statku (na zdjęciu - holowana na barko-pontonie w porcie Gdańsk), z pomieszczeniami załogi i sterówką, powstała w stoczni Marine Projects Ltd. w Gdańsku. Do Niemiec wypłynęła 16 listopada w południe, a w poniedziałek, 21 lutego montowano ją już na statku.

Meleq zostanie przekazany do eksploatacji już w lutym 2017 roku. Pływać będzie na linii łączącej Turcję z Włochami. Drugi identyczny statek, Fadiq (symbol budowy 770), ma być przekazany armatorowi w roku 2018. Częściowo wyposażona nadbudówka dla tej jednostki także powstanie w stoczni Marine Projects.

Meleq, budowany według przepisów i pod nadzorem klasyfikacyjnym DNV (DNV GL), charakteryzuje się długością całkowitą 209,79 m, długością między pionami 197,74 m, szerokością 26,0 m, wysokością boczną 16,70 m, zanurzeniem 6,45 m (maks. 6,65 m), tonażem pojemnościowym brutto 32 000, CGT 22 049, nośnością 11 910 t i dzięki linii ładunkowej ro-ro o długości 4100 m (4076 m wg niektórych źródeł) będzie mógł przewozić do 283 trailerów drogowych (naczep), ładowanych i rozładowywanych przez furtę i rampę rufową o szerokości 17 m. Osiągać ma prędkość eksploatacyjną 21,3 węzła. Pływać będzie pod banderą Turcji.

Poniżej video z wodowania statku Meleq w stoczni FSG:

PBS, AL 

Fot.: Ireneusz Gradkowski; Rys.: FSG

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6434 3.717
EUR 4.2267 4.3121
CHF 4.4994 4.5902
GBP 4.9592 5.0594