Stocznie, Statki

Biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting sp. z o.o. wygrało przetarg publiczny na wykonanie projektu koncepcyjnego i klasyfikacyjnego promu pasażersko-samochodowego dla największego chorwackiego operatora promowego Jadrolinija Martime Liner Company. Jednostka przeznaczona będzie do obsługi linii na Morzu Adriatyckim pomiędzy portem w Splicie i wyspami Hvar, Korčula oraz Vis.

Prom ma zapewnić transport 2000 pasażerów i 206 samochodów osobowych, lub zamiennie 85 samochodów osobowych i 20 samochodów ciężarowych. Na dwóch pokładach pasażerskich znajdą się między innymi restauracja, bary, bufet, pomieszczenie zabaw dla dzieci oraz przewidziana dla pasażerów przestrzeń na pokładach otwartych. Transport pasażerów pomiędzy pokładami będzie odbywał się m.in. za pomocą wind i schodów ruchomych. Prom będzie posiadał dwa pokłady przystosowane do przewozu samochodów. Dziób i rufa statku wyposażone zostaną w furty i rampy ro-ro umożliwiające sprawny załadunek i wyładunek.

Napęd jednostki stanowić będą cztery silniki diesla, po dwa na każdą z dwóch linii wałów. Na każdej linii wałów będzie zainstalowana przekładnia redukcyjna, sprzęgło, prądnica wałowa i śruba nastawna. Statek będzie wyposażony w dwa stery płetwowe typu Beckera, zainstalowane w linii osi śrub napędowych.

Prom wyposażony będzie w jedną parę składanych płetwowych stabilizatorów przechyłów, zapewniających komfort podróży pasażerów. Umieszczone na dziobie dwa stery strumieniowe umożliwią precyzyjne manewrowanie w małych i zatłoczonych portach.

Jednostka zostanie zaprojektowana przez RMDC zgodnie z wymaganiami CRS (Croatian Register of Shipping) i będzie spełniać najnowsze normy bezpieczeństwa zgodnie z konwencją SOLAS 2009.

Jak podają chorwackie media, do roku 2027 Jadrolinija planuje zainwestować w odnowienie swojej floty 281 mln euro. Firma zamierza kupić 26 statków, z których aż 23 mają być nowo zbudowane. Równolegle z przekazywaniem nowych jednostek, 32 najbardziej wysłużone będą stopniowo wycofywane. Liczba promów zmniejszy się z 50 do 44, jednak całkowita zdolność przewozowa floty ma wzrosnąć z 28 020 pasażerów i 3924 pojazdów obecnie do 31 377 pasażerów i 4710 pojazdów w przyszłości.

Takie liczby widnieją w strategii chorwackiego armatora, zakładającej rozwój w latach 2015 - 2027. Jednym z jej głównych celów jest utrzymanie 34 koncesji na linie pasażerskie w Chorwacji pomiędzy lądem stałym i wyspami po 1 stycznia 2017 r., gdy tamtejszy rynek przewozowy zostanie otwarty dla konkurencji.

Ambitny program inwestycji w nową flotę promową podzielono na trzy etapy. Pierwszy, to budowa statków pasażerskich krótkiego zasięgu, obejmujący jednostki dla 400 pasażerów, które zastąpią starsze promy budowane jeszcze w latach 50. i 60. ub. wieku.

Drugi etap zakłada budowę większych promów do roku 2021, które zapewnią połączenia pomiędzy lądem stałym i dalej położonymi wyspami Hvar, Lastovo, Korčula i Vis. I właśnie w tej grupie mieści się prom, który zaprojektuje polska spółka RMDC.

Z kolei etap trzeci, to katamarany. Ich budowie w latach 2021 - 2027 będzie towarzyszyć modernizacja infrastruktury portowej w portach Chorwacji.

Trudno przy tym nie zauważyć, że program inwestycyjny o wartości 281 mln euro, które mają być wydane w ciągu 10 lat jest także szansą dla polskich stoczni, przede wszystkim Remontowej Shipbuilding, która na rynku jest znanym i sprawdzonym dostawcą całkowicie wyposażonych promów pasażersko-samochodowych. Do tej pory głównym beneficjentem modernizacji chorwackiej floty promowej były tamtejsze stocznie - Uljanik z Puli i Treći Maj w Rijece. Miejsce budowy nowych jednostek nie jest jednak przesądzone - rozstrzygną to otwarte przetargi.

W marcu br. Jadrolinija odkupiła nowoczesny prom od norweskiej firmy Fjord1, zaprezentowany w Rijece w czerwcu br., który w wszedł na linie obsługiwane przez tego operatora. Zbudowany w 2011 r. z włókien węglowych komfortowy katamaran, który ma 38 metrów długości, 10 szerokości, mogący zabrać na pokład 295 pasażerów, rozwija prędkość 33 węzłów.

Grzegorz Landowski, rel (RMDC)

1 1 1 1

Newsletter