Stocznie, Statki

Statek wpłynął do stoczni w Gdyni jako Point Lisas Pearl. W Vistal Stocznia Remontowa / Vistal Marine Sp. z o.o., przy nabrzeżu Węgierskim, przebudowano go na masowiec samowyładowczy. Przed przebudową jednostka przeszła wstępny remont i konserwację w stoczni Nauta.

W międzyczasie nazwę statku zmieniono na Bontrup Pearl. Właścicielem jednostki jest firma SMT Shipping, której polski oddział zajmuje się zarządem załogowym i technicznym floty.

Po wyjściu ze stoczni w Gdyni w ostatni wtorek, dnia 14 czerwca, statek zmierza po pierwszy ładunek po przebudowie do norweskiego Bremanger, gdzie znajduje się terminal eksportowy kamieniołomu Bremanger Quarry AS. Masowiec spodziewany tam jest w nocy z 17 na 18 czerwca.

Przebudowa statku z masowca-pakietowca (masowca szerokolukowego lub tzw. OHBC - open hatch bulk carrier) lub tzw. forest products carrier, formalnie (wg notacji klasy i zastosowanych przepisów) klasyfikowanego jako drobnicowiec, na statek samowyładowczy została zaprojektowana przez SMT Shipping i wykonana przez firmę Vistal w Gdyni, pod nadzorem gdyńskiego biura towarzystwa klasyfikacyjnego Bureu Veritas. Nadzór nad projektem ze strony armatora sprawował Janusz Nowakowski, SMT, general manager, project and development. Przebudowę statku zrealizowano w rekordowym tempie - w okresie dwóch i pół miesiąca.

Bontrup Pearl - wyjście z Gdyni 14 czerwca 2016 r.

Statek wyposażony został w system wewnętrznych przenośników taśmowych - tzw. belt system, wieżę z pionową taśmą ładunkową - loop system, oraz 83 metrowe ramię wyładowcze - boom, które pozwoli wyładowywać ładunek na plac przy nabrzeżu na odległość pond 70 metrów od burty statku. Jak wcześniej informował Vistal, zlecone prace obejmowały m.in. modernizację siedmiu ładowni, a łączna masa dostarczonej konstrukcji stalowej to 660 ton oraz 150 t zamontowanych urządzeń. Bontrup Pearlpo przebudowanie uzyskał zdolność (ratę) wyładunkową rzędu 3500 t/h.

Jak poinformował Portal Morski dyrektor zarządzający SMT, Leszek Wasiewicz, modernizacja statku umożliwiła podpisanie długoterminowego kontraktu z kontrahentem holenderskim na przewóz kruszywa kamiennego w Północnej Europie.

Była to już 15. przebudowa statku na jednostkę samowyładowczą dokonana w Polsce dla SMT.

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak

Bontrup Pearl - charakterystyka podstawowa:
nr IMO   5913315
armator zarejestrowany   Bontrup Pearl Ltd.
armator zarządzający   SMT Shipmanagement & Transport Gdynia Ltd. Sp. z o. o.
stocznia   Sanoyasu Corporation, Mizushima, Japonia (nr budowy 1060)
rok budowy   1984 (statek zbudowany jako Auk Arrow)
długość całkowita   187,50 m
długość między pionami   180,85 m
szerokość maksymalna   29,04 m
szerokość konstrukcyjna   29,01 m
wysokość boczna   16,90 m
zanurzenie   12,306 m
nośność   42 000 t (według innego źródła   43 952 t)
tonaż pojemnościowy brutto   27 962 t
tonaż pojemnościowy netto   12 660 t
silnik napędu głównego   1 × 6RTA58 Sulzer
zespoły prądotwórcze   3 × T260L-ST Yanmar
awaryjny zespół prądotwórczy   BF6L913C Deutz
ster strumieniowy dziobowy   TC-200N, Vickers

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6916 3.7662
EUR 4.2384 4.324
CHF 4.5157 4.6069
GBP 5.0218 5.1232