Stocznie, Statki

W dniu 18 czerwca (sobota), spodziewane jest przybycie do gdyńskiego portu nowoczesnego portugalskiego okrętu podwodnego NRP Tridente. Według informacji dostępnych 10 czerwca, wejście okrętu ma mieć miejsce krótko przed południem. Okręt zacumuje prawie na pewno w porcie wojennym, w awanporcie portu Gdynia.

Na razie nie jest znany cel odwiedzin polskiego portu przez ten okręt, ale najprawdopodobniej będzie to wizyta określana jako "nieoficjalna" lub "techniczna". Można przypuszczać, że jest to kolejna okazja do prezentacji techniki wojennomorskiej ze stoczni HDW inspirowana / wspierana przez niemieckiego producenta okrętu - ThyssenKrupp Marine Systems GmbH, do którego należy HDW, a który jest zainteresowany budową okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej RP.

Czytaj także: Wizyta niemieckiego okrętu podwodnego w Gdyni

Typ "Tridente", znany także pod oznaczeniem U 209PN, to projekt oparty na i niemal identyczny z typem 214 stoczni Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH (HDW) for the Portuguese Navy. Dwa okręty tego typu zostały zakupione przez Portugalię dla zastąpienia okrętów typu "Albacora".

Okręty podwodne typu "Tridente" wyposażone są w napęd elektryczny. Elektryczne silniki napędu głównego zasilane są z baterii. Te zaś mogą być ładowane dwojako: z generatorów - zespołów prądotwórczych opartych na silnikach wysokoprężnych (1000 kVA - każdy, używanych przy wynurzeniu lub na głębokości "peryskopowej" (ściślej mówiąc przy zanurzeniu do "snorkel depth") z używanymi "chrapami", przez które może być pobierane powietrze i wydalane spaliny) lub z ogniw paliwowych (w zanurzeniu) . Ogniwa paliwowe to reaktory chemiczne, które - najprościej mówiąc - działają na zasadzie odwróconej elektrolizy. Dlatego na okręcie typu "Tridente" znajdują się pokaźne zbiorniki na płynny tlen i wodór.

Tak wyposażone okręty charakteryzują się dużą autonomicznością i są trudniejsze do wykrycia. W zanurzeniu mogą przebyć drogę z Lizbony do Przylądka Dobrej Nadziei i z powrotem w ciągu 15 dni.

Portugalska marynarka posiada dwa tego typu okręty: S160 NRP Tridente, wprowadzony do służby w maju 2010 roku i S161 NRP Arpão - w służbie od grudnia 2010 r.

Zakup okrętów był powodem licznych kontrowersji w Portugalii, kwestionowano jego celowość i wykonanie (okręty zakupiono np. początkowo bez torped). Późniejsze rozszerzanie możliwości okrętu podnosiło koszty, co stawało się powodem kolejnych kontrowersji, głównie wśród polityków portugalskich. W pewnym momencie sugerowano nawet, że, z podowu zbyt dużych kosztów utrzymania, Portugalia chce sprzedać okręty Wenezueli, jednak rząd szybko zdementował te pogłoski.

Okręty typu "Tridente" - charakterystyka podstawowa:
wyporność 2020 t w zanurzeniu / 1842 t na powierzchni (1700 wg innych źródeł)
długość całkowita 67,9 m (67,7 m wg innych źródeł)
szerokość 6,35 m
średnica kadłuba wytrzymałościowego 6,3 m
wysokość 13 m
zanurzenie przy wynurzeniu 6,6 m
napęd:
2 prądnice AIP Siemens Sinavy (BZM-120); 240 KW
2 silniki spalinowe wysokopręźne MTU 16V396 TB-94; 6,24 MW
1 elektryczny silnik napędu głównego Siemens Permasyn; 2,85 MW
akumulatory, ogniwa paliwowe
zasięg 12 000 Mm (22 000 km) przy prędkości 8 węzłów
autonomiczność 60 dni
prędkość maksymalna w zanurzeniu - ponad 20 węzłów
prędkość maksymalna na powierzchni - 10 węzłów
załoga 33 osoby (17 oficerów i podoficerów, 16 marynarzy szeregowych)
miejsca dla dodatkowej obsady (w tym dla jednostki specjalnej) 14
uzbrojenie:
przystosowanie do użycia rakiet dalekiego zasięgu Sub-Harpoon UGM 84 (woda-woda i woda-ziemia)
8 wyrzutni torped 533 mm; 12 torped Alenia Marconi Systems IF-21 BlackShark, torpedy dalekiego zasięgu i miny
głębokość zanurzenia - ponad 300 m
elektronika: radar nawigacyjny Kelvin Hughes KH-1007 (F), system zarządzania walką Atlas Elektronik GmbH ISUS 90

1 1 1