Stocznie, Statki

Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe SA (Chipolbrok) wprowadziło do eksploatacji 6 kwietnia br. kolejny nowy statek - Nowowiejski. Jest to jednostka siostrzana Chipolbrok Pacific przekazanego przez stocznię Shanghai Shipyard w grudniu minionego roku.

Jest to statek wielozadaniowy przystosowany do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych, czyli m.in. tzw. project cargo (ładunków inwestycyjnych - elementów instalacji przemysłowych, np. rafinerii, elektrowni, cementowni). Charakteryzuje się nośnością 32 000 ton, długością całkowitą 190 m i szerokością 28 m. Posiada trzy ładownie (w tym dwie długie na ponad 50 m; w tych dwóch większych ładowniach są po dwa równoległe luki o rozmiarach 50,56 m x 11,25 m), które pozwalają na przewożenie nawet bardzo długich ładunków pod pokładem.

Na pokładzie statku (o wolnej powierzchni 2795 m²) będą mogły być przewożone przeniesione jego własnymi dźwigami ładunki o długości do ok. 135 m (np. płaty turbin wiatrowych, maszty flar, etc.). Na pokładzie zainstalowano trzy dźwigi o unosie po 350 ton. Para takich żurawi przeładunkowych pracująca w tandemie pozwala na podnoszenie obiektów o masie do 700 ton. 

Statki klasy "Chipolbrok Pacific / Nowowiejski" są nieznacznie większe od poprzedniej generacji statków Chipolbroku - serii "Orkan / Galaxy" o nośności po 30 300 t. Projekt nowych jednostek został zoptymalizowany pod nieco mniejsze prędkości eksplaotacyjne, ale zawiera żurawie o większym udźwigu (na statkach klasy "Galaxy" dwa żurawie w tandemie mogą podnosić ładunki do 640 ton). Luki i ładownie na nowych statkach są o ok. 11 m dłuższe, niż na jednostkach z poprzedniego programu inwestycyjnego Chipolbroku. 

Każdy ze statków z serii reprezentowanej przez Nowowiejskiego  wyposażony jest w silnik wysokoprężny Wärtsilä typu 6RT-Flex 50-D  o mocy 11 197 KM (8350 kW) przy 99 obr./min.

Chipolbrok Pacific

Najnowszemu nabytkowi Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego SA nadano imię Feliksa Nowowiejskiego, znakomitego polskiego kompozytora, dyrygenta i działacza narodowego, żyjącego w latach 1877-1946. Poczesne miejsce w jego twórczości znalazły utwory marynistyczne, takie jak m.in.: opera Legenda Bałtyku, czy dzieło chóralne Missa Stella Maris. Jednak bodaj najbardziej znany i do dziś śpiewany jest jego Hymn do Bałtyku (pieśń patriotyczna z 1919 r., do słów Stanisława Rybki), nie mówiąc już oczywiście o słynnej Rocie (do słów Marii Konopnickiej).

Nowowiejski  jest drugim z czterech bliźniaczych statków zamówionych przez Chipolbrok w obecnym programie inwestycyjnym. Pozostałe zostaną przekazane również w tym roku. Będą nosiły nazwy Paderewski  i Chipolbrok Atlantic. Cała czwórka ma zastąpić siedmiostatkową serię statków typu "Szymanowski" zbudowaną w latach 1991-1998 w Chorwacji.

Po zrealizowaniu obecnego programu inwestycyjnego i wymianie tonażu, flota Chipolbroku będzie się składała głównie z jednostek o nośności ponad 30 000 t, co przyczyni się do "efektu skali" (zmniejszenia jednostkowych kosztów przewozu ładunków).

W roku 2015 Chipolbrok przewiózł ok. 1,2 mln ton ładunków - nieznacznie mniej niż rok wcześniej. Przyczyn tego spadku upatruje się głównie w zmniejszonem zapotrzebowaniu na usługi przewozowe ze strony przemysłu poszukiwania i wydobycia ropy i gazu.

PBS, rel (Chipolbrok / RCh)

Fot.: Chipolbrok

 

Statki typu Chipolbrok Pacific / Nowowiejski
długość całkowita 189,90 m
szerokość 28,00 m
nośność 31 616 t 
zanurzenie 10,50 m
pojemność ładunkowa 1 394 714 stóp sześc.
ładowność kontenerów 1919 TEU
prędkość 15,8 w.

 

Chipolbrok higlights 21-Jan 2016 from RedEye on Vimeo.

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6434 3.717
EUR 4.2267 4.3121
CHF 4.4994 4.5902
GBP 4.9592 5.0594