Stocznie, Statki

Pierwszy w historii portu statek z napędem na gaz (LNG) - Greenland zawinął do portu gdyńskiego w minioną niedzielę - tj. 24 stycznia br. Dzień wcześniej, w sobotę, 23 stycznia jednostka stacjonowała w Szczecinie. 

Greenland jest pierwszym na świecie statkiem z napędem LNG do przewozu cementu oraz innych ładunków proszkowych - takich jak m.in. szlaka (żużel) czy popiół. Statek o długości blisko 110 m i szerokości 15 m został zbudowany w 2015 roku i pływa pod banderą Bahama.

Statek jest wyposażony w pełni zautomatyzowany system załadunku i rozładunku cementu. Greenland przybył do Gdyni ze Szczecina po ładunek cementu z Przemiałowni Cemex Polska zlokalizowanej przy Nabrzeżu Bułgarskim. We wtorek opuści port i popłynie do Szwecji.

Pobyt statku w gdyńskim porcie był okazją do wizyty na jednostce przedstawicieli PGNiG Obrót Detaliczny Sp. z o.o. - lidera na rynku sprzedaży paliwa gazowego i handlowej obsługi klientów oraz grupy Wartsila - wiodącego światowego producenta silników okrętowych zasilanych LNG. W czasie spotkania PGNiG Obrót Detaliczny, reprezentowany przez Prezesa Zarządu Pana Tomasza Bukowskiego, przedstawił możliwość bunkrowania statków paliwem gazowym. Biorąc pod uwagę perspektywę rozwoju rynku LNG, PGNiG Obrót Detaliczny oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. podjęli decyzję o powołaniu zespołu, w skład którego wejdą przedstawiciele obu spółek, w celu wypracowania standardów oraz procedur obsługi bunkrowania statków LNG w Porcie Gdynia.

Greenland - charakterystyka podstawowa:

nr IMO 9734264
państwo bandery Holandia
długość całkowita 109,66 m
szerokość 14,99 m
zanurzenie 7,1 m
nośność 7300 t / 5875 t
tonaż pojemnościowy brutto 3600

Czytaj także wcześniejszy artykuł Portalu Morskiego zapowiadający wizytę jednostki w polskich portach >>>

 

Komentarze   

0 Szczecin przespał?
A Port w Szczecinie "przespał" taką wizytę? Greenland do Gdyni przypłynął właśnie ze Szczecina który tym samym był pierwszym polskim portem który obsłużył statek zasilany LNG. Wielki wstyd dla Szczecina i ich służb "pijarowych"
25 styczeń 2016 : 13:58 Gryf Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Szczecin przespał? Jerzy
Kurier Szczeciński z dnia 22.01.2016 jest artykuł o cumowaniu statku Greenland przy nabrzeżu Cementowy w Szczecinie.
25 styczeń 2016 : 19:02 Jerzy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Szczecin nie przespał !
Mający swoją siedzibę w Szczecinie portal [link usunięty] zamiescił informację ze zdjęciem więc Szczecin nie przespał !!!
25 styczeń 2016 : 19:20 Matros man Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 jednak...
Kurier Szczeciński i infomare.pl odnotowały wizytę cementowca w Szczecinie, ale _wcześniej_ (w zapowiedzi) pisał o niej Portal Morski ...

> http://www.portalmorski.pl/statki/zawiniecia/42501-do-szczecina-zawinie-wkrotce-pierwszy-w-swiecie-cementowiec-z-napedem-lng
26 styczeń 2016 : 10:25 earl Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 ten portal tylko powtórzył
Jednak Kurier był pierwszy i wszedł na statek, bo jest wypowiedź kapitana i dużo zdjęć z samej jednostki, więc nie ma porównania.
26 styczeń 2016 : 13:51 insider Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 Czyli to Portal
Czyli to Portal Morski cenzuruje treści, promując Trójmiasto i tradycyjnie marginalizując Szczecin. Zamieszczają wszelkie bzdury kopiowane z innych gazet, a nie potrafili wkleić niezłego i bogato ilustrowanego tekstu z Kuriera Szczecińskiego? Przypadek czy celowe działanie? Co to ma wspólnego z rzetelnością dziennikarską? Wiem, że Portal sam tekstów nie tworzy, ale wybiórczo dobierając je z innych mediów kreuje rzeczywistość. W efekcie pominięto historyczną informację o obsłudze pierwszego w polskim porcie statku napędzanego LNG, a wrzucono tekst o wizycie tego samego statku w Gdyni, bez żadnej informacji, że wcześniej był on w Szczecinie i było to zawinięcie historyczne? Jeszcze raz się pytam, gdzie rzetelność dziennikarska i czy to nie jest kolejne, świadome deprecjonowanie Szczecina? I dlaczego do tego rękę przykłada też PM?
26 styczeń 2016 : 06:55 Gryf Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 zarzuty krzywdzące
zarzuty z powyższego komentarza są bezpodstawne i krzywdzące | różne portale poświęcone tematyce morskiej składają się zarówno z przeglądu mediów (z tym, ze Portal Morski podaje źródło, a większość pozostałych - nigdy albo bardzo rzadko to robią, kopiując informacje również z Portalu Morskiego), jak i z własnych materiałów dziennikarskich | w porównaniu do innych informacyjnych serwisów internetowych zajmujących się tematyką morską Portal Morski ma najwięcej własnych, wartościowych, oryginalnych treści i są one, na tle własnych informacji innych portali, lepszej jakości merytorycznej | podobnie, jak Czytelnicy, sam Portal Morski także jest zainteresowany wydarzeniami z gospodarki morskiej w Szczecinie i woj. Zachodniopomorskim | wielokrotnie już zdarzało się, że to Portal Morski jako pierwszy z mediów (także przed jakimikolwiek mediami szczecińskimi) podawał informacje dotyczące regionu szczecińskiego | tak się działo m.in. (więcej niż jeden raz), przy informowaniu o nowych nabytkach we flocie szczecińskiego armatora Unibaltic | to Portal Morski jako pierwszy w polskich oficjalnych mediach podał informację o tym, który konkretnie gazowiec przypłynie jako pierwszy do Terminalu LNG w Świnoujściu | przykładów jest wiele, ale do najnowszych należy ten dotyczący cementowca Greenland - to Portal Morski, jako pierwszy w oficjalnych mediach - zapowiedział wizytę tego statku w polskich portach, w tym również - w Szczecinie (patrz - link poniżej); w artykule tym Portal Morski informował, że statek miał zawinąć najpierw do Gdyni, potem do Szczecina, ponieważ według _wtedy_ dostępnych (z wiarygodnego źródła) informacji - taka właśnie kolejność była spodziewana. | > http://www.portalmorski.pl/statki/zawiniecia/42501-do-szczecina-zawinie-wkrotce-pierwszy-w-swiecie-cementowiec-z-napedem-lng
26 styczeń 2016 : 10:21 earl Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 paliwo lng
bardzo mnie interesuje wykorzystanie płynnego gazu jako paliwa. ponoc jest pomysł na terminal paliwowy. tu [link usunięty] podają, że jako że LNG to w około 95 proc. metan, to nie ma właściwości toksycznych i korozyjnych, a instalacje, w których go się używa, są bardziej trwałe. W porównaniu z olejem napędowym podobno ilość zanieczyszczeń jest 3x niższa. polecam zgłębić temat. nie wiem, może to jest trop by robić takie statki?
27 styczeń 2016 : 21:20 KRZYSIEKKKKK Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło: