Stocznie, Statki

W piątek, 22 stycznia zwodowano w Gdańsku, zbudowany przez stocznię Nauta SA, częściowo wyposażony kadłub statku Esvagt Njord do obsługi wież wiatrowych o numerze budowy B-858. Zostanie on przekazany norweskiej stoczni Havyard Ship w stanie gotowości technicznej na poziomie ok. 70 % - ma zainstalowane m.in. wszystkie urządzenia siłowni.

Jednostka, zaprojektowana przez Havyard Design & Solutions ma około 83,7 m długości i 17,6 m szerokości. Ze względu na specyficzne warunki pracy, zostanie wyposażona w specjalny pomost komunikacyjny z systemem kompensacji ruchów statku, który umożliwi przedostanie się personelu z pokładu na obiekty farmy (np. wieże transformatorowe czy wieże turbin wiatrowych) nawet w trudnych warunkach pogodowych. Specjalny kształt dziobu Esvagt Njord umożliwi operowanie także na wzburzonych wodach, a rufa z dwiema płetwami dennymi (skegs) zwiększy wydajność hydrodynamiczną zespołu: kadłub - śruby napędowe. Statek ma osiągać prędkość do ok. 14 węzłów. Jednostka zapewni więc tanie i przyjazne środowisku połączenie pomiędzy farmą wiatrową a bazą techniczną na lądzie.

Kontrakt na realizację pomiędzy Stocznią Remontową Nauta a Havyard Ship Technology został podpisany 29 grudnia 2014 roku, natomiast tradycyjne położenie stępki pod budowę kadłuba miało miejsce 30 kwietnia ubiegłego roku w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta w Gdańsku.

Statek będzie pracować na farmie Dudgeon, która powstaje u wybrzeży Norfolk w Wielkiej Brytanii. Jego operatorem będzie duńska firma ESVAGT, która dostarcza usługi związane z zapewnieniem bezpieczeństwa na morzu, zwłaszcza w segmencie offshore i morskiej energetyki wiatrowej. W swojej flocie firma posiada 39 nowoczesnych statków pomocniczych, a 5 kolejnych jest w trakcie budowy.

Stocznia Nauta, należąca obecnie do grupy MARS Shipyards & Offshore, prowadzi działalność nieprzerwanie od 88 lat. Na rynek nowych budów Nauta powróciła dwa lata temu, otwierając Zakład Nowych Budów w rejonie gdańskich pochylni, gdzie zatrudnienie znalazło ponad 400 osób i ma się zwiększać w szybkim tempie. W tym czasie stocznia pozyskała kilkanaście kontraktów na budowę nowych jednostek (głównie częściowo wyposażonych kadłubów) i negocjuje kolejne zlecenia.

Havyard Group ASA to grupa firm działających w obszarze przemysłu stoczniowego, inżynierii morskiej, projektowania statków, a także dostarcza nowoczesne systemy wsparcia eksploatacji statków specjalnego przeznaczenia, statków rybackich oraz konstrukcji offshore. Havyard Group ASA jest notowana na giełdzie papierów wartościowych w Oslo.

rel (Nauta), PBS, AL

 

-7 hmm
a pani premier w brukseli mówiła o upadku przemysłu stoczniowego......
22 styczeń 2016 : 11:35 Bartłomiej154 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Pytanie
do kogo należą teraz te pochylnie i hale stoczniowe ? jeżeli nie do Stoczni Gdańskiej to praktycznie nie ma czegoś takiego jak Stocznia Gdańska bo nie słychać aby budowano tam statki jak to wygląda teraz .
22 styczeń 2016 : 14:00 kto wie Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Synergia
Pochylnie a w sumie całe byłe K3 należą do Synergi która podnajmuje je Naucie
22 styczeń 2016 : 15:50 Kaly Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Ta Synergia
kojarzy mi się bardzo żle było to celowe rozparcelowywanie stoczni i ograniczanie produkcji z tego co pamiętam to wyłączono jedną cała pochylnie a jedną ograniczono do połowy długości tak ,ze w sumie pozostało tam półtorej pochylni tak to nazwę ,z tego co też pamiętam ta Synergia nie związana z produkcją statków pojawiła się tam za rządów SLD -PSL .Dobrze by było aby rząd PiS i z tym zrobił porządek jeśli na serio się myśli o odbudowie przemysłu okrętowego.
22 styczeń 2016 : 16:14 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 g.... prawda
na dawnym wydziale K3 obecnie działają 2 pochylnie trzecią przebudowano i zainstalowano na niej łoża montażowe by zwiększyć możliwości produkcyjne.
W grudniu wodowano na pochylni B3 a dzisiaj na B1.... - z czym PIS ma robić porządek kiedy w branży przyzwoicie się dzieje? - niech tylko nie przeszkadzają!
Niech lepiej rozliczą niejakiego Jaworskiego posła PIS z Gdańska za jego sukcesy w zarządzaniu Stocznią Gdańską
22 styczeń 2016 : 17:26 Borat Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Mówiłem jak było
nie odnosiłem się do aktualnej sytuacji ale wiem ,że za poprzednie działania, a tym bardziej sprzedaż pochylni ktoś powinien dostać po dupie za to co robiono w tej stoczni.
22 styczeń 2016 : 19:26 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 rozliczenia
Do pomocy z niejakim P-Osłem Jerzym Borowczakiem
28 styczeń 2016 : 12:02 GABIN Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 do Laików
Proszę laików , ludzi nie z branży o nie wypowiadanie sie na tematy stoczniowe. Zasada- Nie wiem - nie wypowiadam się !! ...Przemysł stoczniowy radzi sobie wyśmienicie i nie potrzebuje ingerencji rządowych , czy jakichkolwiek innych.Branża stoczniowa przeżywa renesans z dobrymi prognozami
28 styczeń 2016 : 09:32 rusty Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1