Stocznie, Statki

Krótko przed świętami Bożego Narodzenia holenderska stocznia Ferus Smit przekazała do eksploatacji pierwszy w świecie cementowiec z napędem LNG. Wkrótce statek będzie można zobaczyć w Polsce, gdyż ma w styczniu po raz pierwszy zawinąć do portów w Gdyni i Szczecinie.

Wodowanie statku odbyło się 31 października 2015 r. Przekazanie statku armatorowi poprzedzone zostało szerokim programem prób. W dniu 23 grudnia cementowiec Greenland (stoczniowy nr budowy 423) opuścił port Delfzijl w Holandii, wyruszając w swą pierwszą komercyjną podróż - do Rostock'u w Niemczech, gdzie załadował swój pierwszy ładunek cementu.

Statek zbudowano w stoczni Scheepswerf Ferus Smit B.V. w holenderskim Westerbroek na zamówienie joint venture JT Cement, utworzonego przez armatorów Erik Thun AB ze Szwecji i KG Jebsen Cement z Norwegii.

Cementowiec napędzany jest 6-cylindrowym dwupaliwowym silnikiem wysokoprężnym Wärtsilä 34DF, zasilanym olejem napędowym lub LNG. Zbiornik, o podwójnych ścianach i pojemności 310 m³ i system paliwowy dostarczyła holenderska firma Cryonorm. Cylindryczny zbiornik zainstalowano w pozycji pionowej w przedniej części statku.

Statek wyposażono we w pełni zautomatyzowany system załadunku i rozładunku cementu oparty na zjawisku fluidyzacji wywołanej przepływem sprężonego powietrza przez proszek (w tym przypadku cement). Umożliwia ono "przepompowywanie" ładunku w kompletnie zamkniętym, bezkurzowym przeładunkowym systemie rur łączących ładownie z terminalem na nabrzeżu.
Przeładunek metodą pneumatyczną odbywa się poprzez jeden lub dwa rurociągi o dużym przekroju (12 cali).

Poza cementem statek może przewozić także inne ładunki proszkowe, takie, jak szlaka (żużel), popiół i podobne.

Jednostka ta jest pierwszym w świecie cementowcem z napędem na LNG. Według Ferus Smit Greenlandto także pierwszy w świecie statek do przewozu suchych ładunków masowych z napędem LNG i zbiornikiem paliwowym zainstalowanym wewnątrz kadłuba. Zbiornik ten, ustawiony w pozycji pionowej, zlokalizowany jest w przedniej części kadłuba.

Stocznia Ferus Smit buduje obecnie jednostkę siostrzaną Greenland'a dla tego samego operatora.

Statek ma wkrótce zawinąć do Gdyni i Szczecina. Jego przybycie, wstępnie, spodziewane jest 18 stycznia w Gdyni i 20 stycznia w Szczecinie (terminy mogą się jeszcze zmienić). W Gdyni cumować będzie przy nabrzeżu Bułgarskim, na którego zapleczu znajduje się przemiałownia, a w Szczecinie przy nabrzeżu Cementowym terminalu Cemex na Stołczynie.

Obecnie istnieją dwa warianty funkcjonowania Przemiałowni Cemex Polska Sp. z o.o. Zakład w Gdyni. Może on pełnić funkcję terminalu lądowego i morskiego, przeładowując cement wyprodukowany w Cementowni Chełm lub Cementowni Rudniki lub Przemiałowni cementu. Klinkier, który jest głównym składnikiem do produkcji cementu, dostarczany jest do zakładu z cementowni należącej do Cemex Polska. Produkcja cementu odbywa się w młynach kulowych. Cały proces technologiczny mielenia jest sterowany i monitorowany przez centralny system komputerowy. Dzięki temu wyprodukowane cementy charakteryzują się wysokimi i stałymi parametrami.  Zakład dysponuje 4 silosami po 400 t oraz 4 silosami po 1000 t.

Terminal na szczecińskim Stołczynie, to obiekt pełniący rolę terminalu logistycznego od 2005 roku, kiedy to wstrzymano produkcję cementu w Przemiałowni Szczecin. Spełnia role terminalu lądowego i morskiego. Wyposażony jest w linie do automatycznego załadunku cementowozów cementem luzem. Posiada place składowe na kruszywa i materiały sypkie. Składowisko przy nabrzeżu o pojemności 10 tys. ton z dźwignicą przeładunkową 5 ton oraz składowiska na hali o pojemności 5 tys. ton z suwnicą przeładunkową. W terminalu są do dyspozycji 2 silosy po 400 t pojemności, 2 silosy o pojemności 1850 t oraz jeden duży silos o pojemności 8500 t. Zakład Cemex'u w Szczecinie dysponuje urządzeniami do bezpośredniego załadunku cementu na statki. Nabrzeże o długości całkowitej 143 m, przystosowane jest do obsługi statków o nośności do ok. 4500 ton, nie przekraczających 6,3 m zanurzenia.

PBS, rel (Ferus Smit, Cemex)

Fot.: Ferus Smit

Greenland- charakterystyka podstawowa
nr IMO   9734264
państwo bandery   Holandia
długość całkowita   109,66 m
szerokość   14,99 m
zanurzenie   7,1 m
nośność   7300 t / 5875 t
tonaż pojemnościowy brutto   3600

Wodowanie cementowca Greenland

+3 paliwo lng
Dopiero się wgryzam w temat, ale wiem że LNG to w około 95 % metan, w 5 zawiera inne składniki. Jest czysty, nie ma właściwości toksycznych i korozyjnych. Podobno instalacje, w których go się używa, są bardziej trwałe. W porównaniu z olejem napędowym, ilość zanieczyszczeń emitowanych przez LNG jest trzykrotnie niższa. Mega korzystnej prezentuje się w zestawieniu z ciężkim olejem opałowym. zaglądałem m.in tu [link usunięty] Może faktycznie jest teraz moment by zacząć myśleć o alternatywnych paliwach? może powinniśmy w to zainwestować?
13 styczeń 2016 : 22:30 sławek_fff | Zgłoś
0 LNG_LPG Mv Greenland
Cały ten artykuł do bani, redaktor nie rozróżnia LNG od LPG - statek napędzany jest LPG - ma to zresztą wypisane na burcie wielkimi literami
23 luty 2017 : 07:50 robfal...... | Zgłoś
0 Bzdury
Co Ty za bzdury wypisujesz? LPG praktycznie nie stosuje się do napędu statków, a ten jest na pewno napędzany LNG. Wystarczy sprawdzić i poczytać. Na burcie nie ma wypisanego niczego o LPG!
23 luty 2017 : 11:56 Grześ | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter