Stocznie, Statki

We wtorek, 8 grudnia br., w Szczecińskim Parku Przemysłowym, czyli na terenie byłej Stoczni Szczecińskiej, odbyło się uroczyste położenie stępki pod budowę kadłuba jednostki o stoczniowym numerze budowy 6502 dla niemieckiej stoczni Abeking & Rasmussen. Chodzi o duży, luksusowy jacht motorowy. Jego częściowo wyposażony kadłub buduje firma G+K SteelCon sp. z o.o. ze Świnoujścia.

Rolę symbolicznej "stępki" pełniła pierwsza sekcja w procesie montażu kadłuba - sekcja nr. 2. Jednostka będzie miała długość całkowitą 74,5 m i szerokość 12,8 m. Wodowanie przewidziane jest na listopad lub grudzień przyuszłego roku. Kadłub jednostki, który zostanie przekazany w niezbyt wysokim stopniu wyposażenia, ma być gotowy do holowania do niemieckiej stoczni w grudniu 2016 roku. Pracownicy G+K SteelCon sp. z o.o. będą uczestniczyć w wykańczaniu superjachtu także po przeholowaniu go do stoczni wyposażającej, w Lemwerder koło Bremy.

Kadłub jednostki nr 6502 będzie pierwszym, jaki spłynie na wodę z pochylni Wulkan w sposób właściwy dla tej infrastruktury stoczniowej od czasu zamknięcia w 2009 roku, pod naciskiem Komisji Europejskiej, Stoczni Szczecińskiej Nowa. Dotychczas w Szczecińskim Parku Przemysłowym wodowano statki (a raczej prawie wyłącznie częściowo wyposażone kadłuby) o tak małych rozmiarach (nie przystających do potencjału technicznego pochylni), że wodowano je za pomocą suwnicy, przenosząc z pochylni (lub nawet z placów montażowych w sąsiedztwie pochylni) za pomocą suwnicy bramowej.

G+K SteelCon jest obecna na rynku od 2011 roku, a swoją działalność opiera przede wszystkim na współpracy z partnerami z Europy Zachodniej, przy czym jest to często praca na terenie krajów Unii Europejskiej, gdzie firma zajmuje się także budową całych kadłubów statków na zlecenie tamtejszych stoczni. G+K SteelCon sp. z o.o. specjalizuje się w budowie konstrukcji aluminiowych i stalowych dla przemysłu okrętowego, ciężkiego i budownictwa wodnego.

Jak powiedział Portalowi Morskiemu Artur Grodnicki, dyr. ds. produkcji G+K SteelCon, budowa kadłuba dla Abeking & Rasmussen, jest efektem długiej, dobrze układającej się współpracy z niemiecką stocznią. Po raz pierwszy jednak powierzono firmie ze Świnoujścia budowę tak dużej jednostki w Polsce. "Pomyślne zakończenie realizacji kontraktu na budowę częściowo wyposażonego kadłuba superjachtu dla Abeking & Rasmussen daje szanse na kolejne podobne zlecenia" - dodał dyr. Grodnicki.

Stocznia Abeking & Rasmussen, to rodzinna firma powstała w 1907 roku. Zbudowała dotąd ponad 6500 jednostek. Specjalizuje się w budowie nowoczesnych, luksusowych jachtów dla najbardziej wymagających odbiorców. Buduje także niewielkie jednostki dla marynarki wojennej i straży wybrzeża (okręty patrolowe, niszczyciele min), pilotówki i pływające stacje pilotowe (pilotowe "statki-matki"), jednostki typu SWATH (małowodnicowce) i inne.

Na razie nic nie wiadomo o armatorze statku. To typowe w branży budowy drogich, luksusowych super- i megajachtów. Zdarza się, że nawet przez pewien czas od wprowadzenia gotowego jachtu do eksploatacji, mediom i opinii publicznej nie udaje się poznać informacji o właścicielu. Nie wszyscy bogacze obnoszą się z faktem posiadania megajachtu i niektórzy - jako armatorzy - starają się ukryć swoją tożsamość. Jeśli chodzi o jednostkę o stoczniowym numerze budowy 6502, to trudno o jakiekolwiek informacje także dlatego, że musi być także stosunkowo nowym zamówieniem stoczni niemieckiej. Kilka dni temu, gdy Portal Morski poznał wyżej przytoczone informacje na temat samego superjachtu, a także głównego kontraktującego i polskiego podwykonawcy, nawet nie wszystkie specjalistyczne media poświęcone branży budowy super- i megajachtów, miały w ogóle tę jednostkę w wykazach zamówień stoczniowych.

Stocznia niemiecka ma przekazać jacht z kadłubem zbudowanym przez G+K SteelCon w roku 2018. 

PBS

 

-3 a Gdynia?
Kiedy w końcu w Gdyni coś ruszy? Jak na razie to same remonty są klepane. Gdyńska sprawa jakby mocno zapomniana :-/
08 grudzień 2015 : 17:06 critt Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 mmmmm?
Skąd ty masz takie informacje? ????
Coś mi się zdaje że ten ktoś ciebie nie chce .
Remontów na chwilę obecną nie ma .
Trwa BUDOWA.
Radzę szukać innej pracy lub w najlepszym wypadku innegokontaktu
09 grudzień 2015 : 08:28 onyx Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Ekspansja gospodarcza
Prezesem zarządu G+K SteelCon sp. z o.o. ze Świnoujścia jest Kremer Butterweck Stefanie. Niemcy mają tak dużo roboty, przemysł stoczniowy w innych krajach się rozleciał z przyczyn różnych, że teraz zlecają na zewnątrz. Papenburg jak nie miał moc to kupił fińską stocznię. Abeking & Rasmussen pewnie podobnie robi.

Dobrze, że jest praca. Ale mam wrażenie, że w przemyśle okrętowym zrobiliśmy kilka kroków do tyłu.
10 grudzień 2015 : 09:37 Miszcz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Mam wrazenie ze za PO-Tu nastapila likwidacja przemyslu stoczniowego!
Goral
12 marzec 2017 : 17:10 Anastazja Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1