Stocznie, Statki

14 sierpnia br. w swój dziewiczy rejs ze stoczni należącej do japońskiego kapitału - Tsuneishi Shipbuilding Co. Ltd. zlokalizowanej w Zhoushan w Chinach, wypływa statek Norway Pearl o pojemności bruto 27 428 jednostek i nośności ok. 45 400 t. Jest to (poprzez spółkę GBSMT) najnowszy nabytek armatora SMT Shipping Ltd., który w bieżącym roku obchodzi jubileusz 25-lecia istnienia.

Norway Pearl jest pierwszym z trzech statków serii masowców udźwigowionych budowanej na Dalekim Wschodzie. W październiku br. wejdzie do eksploatacji Poland Pearl, a w 2016 roku Holland Pearl. Jest to część większego projektu odnawiania floty, która zapoczątkowana została wejściem do eksploatacji nowo wybudowanego statku Warsaw. Zastąpił on statek noszący tę samą nazwę, który przez wiele lat, aż do złomowania zaopatrywał w węgiel elektrownię w Newburgh nad rzeką Hudson w USA. Nowa jednostka typu kamsarmax, podobnie jak jej poprzedniczka, została wyposażona w suwnicę oraz system taśmociągów uniezależniających statek od wyposażenia portu w urządzenia przeładunkowe. Obecnie operuje na linii Brazylia - Trynidad. SMT planuje budowę kolejnych dwóch statków tego typu w niedalekiej przyszłości.

Równolegle trwają prace nad odnowieniem floty cementowej operującej na Bałtyku. Te statki również zostaną zastąpione nowymi, których budowa zostanie powierzona stoczniom europejskim.

SMT to firma międzynarodowa założona w 1990 r. z inicjatywy obywatela Holandii. Zarejestrowana jest na Cyprze, ma biura m.in. w Holandii, Norwegii i USA. Znacząca część znajduje się w Polsce: m.in. działy Technical, Crewing, Systems, IT, częściowo Purchasing. 800 marynarzy spośród 1600 pływających na statkach SMT pochodzi z Polski. W Polsce znajduje się de facto centrum załogowego i techniczno-eksploatacyjnego zarządzania flotą SMT, a liczne statki z tej floty figurują w rejestrach z polską spółką SMT Shipmanagement & Transport Gdynia Ltd. Sp. z o. o. wymienioną jako ich armator zarządzający. 

Norway Pearl  i jednostki siostrzane, które dołączą do najnowszego nabytku SMT, to przedstawiciele tzw. linii energooszczędnej, która jest standardem w stoczni Tsuneishi Group Shipbuilding. Reprezentują typ TESS 45 BOX. Statki typoszeregu TESS zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić łatwą manewrowość i wysoką wydajność, a potwierdzeniem ich niezawodności jest 30-letnia historia ich produkcji. Wszystkie nowe statki typoszeregu TESS w barwach SMT, przeznaczone są do przewozu różnorodnych ładunków masowych. Podobnie, jak inne statki GBSMT, również nowe TESS 45 BOX zaprojektowano jako statki z ładowniami typu skrzyniowego (box shaped holds) o pełnych, regularnych kształtach. Norway Peral  wyposażony jest w cztery pokładowe żurawie elektrohydrauliczne. Dzięki pełnemu, szerokiemu dostępowi do luku ładowni, statki te będą się charakteryzować szybkim i efektywnym załadunkiem i wyładunkiem ładunków sypkich.

Statki typu TESS 45 Box dla SMT / Norway Pearl - charakterystyka podstawowa
nr IMO (Norway Pearl) 9731224
stocznia Tsuneishi Group (Zhoushan) Shipbuilding, Inc.
armator zarządzający SMT Shipmanagement & Transport Gdynia Ltd. Sp. z o. o.
armator zarejestrowany Sansha Shipping SA
państwo bandery Wyspy Bahama
długość całkowita 183,00 m
szerokość 30,40 m
wysokość boczna 16,50 m
nośność około 45 400 t (Norway Pearl 45 474 t)
tonaż pojemnościowy brutto 27 428
silnik napędu głównego Mitsui MAN B&W 6S50MC-C8.2
prędkość eksploatacyjna 14 węzłów

rel (SMT), AL, PBS

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter