Stocznie, Statki

Technologia wymyślona w Szczecinie premierowo w słoweńskim porcie. System pilotująco-dokujący opracowany przez naukowców Akademii Morskiej w Szczecinie po raz pierwszy posłuży nad wybrzeżem Adriatyku, w mieście Koper.

Dzięki niemu kapitan statku będzie w stanie za każdym razem bardzo łagodnie przycumować do nabrzeża.

- Chociaż, za tym nieskomplikowanym efektem stoi nowoczesna technologia: system kilku laserów, a przede wszystkim napisane w Szczecinie oprogramowanie - opowiada profesor Lucjan Gucma z Akademii Morskiej w Szczecinie. - System może też mieć zastosowanie na promach. Kapitan promu może bardzo szybko dojść do nabrzeża, bo nie bawi się w manewry korygujące.

Koper to największy port w Słowenii. Dzięki technologii ze Szczecina tamtejsze władze mogą zaoszczędzić miliony złotych, bo duże statki mogą uszkodzić nabrzeże i trzeba montować specjalne, bardzo drogie odbojnice. Tymczasem, dzięki sfinansowanym przez Unię Europejską badaniom, system z AM-ki kosztuje 20 tysięcy euro. Jego montażem również zajmuje się firma ze Szczecina.

Żaden z polskich portów nie zdecydował się na zainstalowanie u siebie systemu pilotująco-dokującego, również w budowanym w Świnoujściu gazoporcie. 

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.684 3.7584
EUR 4.2325 4.3181
CHF 4.5066 4.5976
GBP 4.9518 5.0518