Stocznie, Statki

Na zlecenie niemieckiej firmy Bohlen & Doyen GmbH specjalizującej się w pracach hydrotechnicznych w obszarze Morza Północnego i Bałtyku zachodniopomorska Stocznia Poltramp Yard SA ze Świnoujścia, w dniu 9 kwietnia rozpoczęła budowę specjalistycznego pełnomorskiego pontonu offshore. Budowana jednostka, która prawdopodobnie otrzyma imię BoDo Constructor, służyć będzie do układania kabli na dnie morskim. 

Jest to - jak twierdzi stocznia - pierwsza tak duża jednostka tego typu (barko-ponton) i o tej funkcji w całości budowana w Polsce, wyposażona w najnowsze systemy i urządzenia techniczne.

Obiekt o długości 120 m, szerokości 32 m i wysokości bocznej 6,5 m oraz pomieszczeniach socjalnych dla 50 pracowników został zaprojektowany przez stocznię. Całość prac montażowych, prefabrykacja, instalacja urządzeń i budowa oraz wyposażenie modułów mieszkalnych zostanie wykonana na terenie stoczni w Świnoujściu. Wyjątkiem jest kadłub jednostki, który ze względu na dużą kubaturę zostanie wykonany przez Vistal Offshore z Gdyni. Nadzór nad dokumentacją projektową i budową prowadzi towarzystwo klasyfikacyjne DNV GL.

Warto dodać, że obecnie stocznia Poltramp gości i modernizuje już dwie jednostki o podobnej funkcji, co nowo-budowana. Nostag 10  i ASV Pioneer, to jednostki offshore (duże barko-pontony) przystosowywane do układania kabli linii energetycznych na potrzeby nowych farm wiatrowych. Przy nabrzeżu stoczni Poltramp w Świnoujściu przechodzą proces dostosowania do lepszego wypełniania zadań, poprzez przebudowę i wyposażenie w dodatkowe specjalistyczne urządzenia pokładowe. Dodatkowo na Nostag 10 zamontowane zostaną pale kotwiące wraz z napędem, które również powstają w stoczni Poltramp. Przekazanie gotowej jednostki przewidywane jest na kwiecień roku 2016.

Jednostka, której budowę właśnie rozpoczęto nie jest pierwszą, na którą zlecenie od firmy Bohlen & Doyen otrzymał Poltramp. Dla przykładu na początku roku 2012, po przebudowie i modernizacji dokonanej przez Poltramp, zwodowano w byłej Stoczni Szczecińskiej (z pochylni Wulkan) ponton o masie 1500 t, szerokości 22 m i długości 80 metrów. Był to barko-ponton OceanTeam Installer (później przemianowany na BoDo Installer) należący do niemieckiej firmy Bohlen & Doyen służący do instalacji kabli energetycznych na dnie morskim. Przy przebudowie tej jednostki połączyły siły dwie spółki - Poltramp Yard ze Świnoujścia i PTS ze Szczecina.

Zachodniopomorski Klaster Morski zauważa z zadowoleniem, że jest coraz więcej pracy dla stoczni z regionu Pomorza Zachodniego, czego przykładem jest realizacja opisanej tu budowy nowej jednostki dla odbiorcy niemieckiego.

Poltramp Yard SA to firma z wielotenią tradycją działająca w sektorze przemysłu stoczniowego i konstrukcji stalowych. Doświadczenie pracowników i innowacyjne rozwiązania technologiczne pozwalają na budowanie statków począwszy od koncepcji i projektowania, poprzez całościową budowę, aż po przekazanie jednostki armatorowi – czytamy w oficjalnym komunikacie stoczni. Poltramp wykonuje również skomplikowane remonty i przebudowy statków specjalistycznych i rybackich oraz świadczy usługi wyjazdowych remontów na terenie Europy. Realizuje prace z zakresu instalacji elektrycznych i automatyki oraz hydrauliki siłowej. Kompleksowy zakres prac wykonywany przez stocznię, terminowość i jakość prac pozwala na utrzymanie silnej pozycji na rynku stoczniowym. Stocznia prowadzi swoją działalność w Świnoujściu i Szczecinie tworząc miejsca pracy dla 190 osób.

rel (Poltramp), PioSta

Fot.: Poltramp, Piotr B. Stareńczak; Rys.: Poltramp

Komentarze   

+7 Gratulacje. .
Gratulacje Kaziu i Krzysiu.
W was można a u nas naprzeciwko nie bo rządzą marsjanie.
16 kwiecień 2015 : 08:58 Wiesław Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Nowoczesna Stocznia
W POLTRAMP YARD pracują ludzie podejmujący konkretne decyzje.Jedynym ograniczeniem jest ogólnie brak młodych ludzi gotowych do nauki stoczniowego zawodu.Firma jest solidna.Nowoczesna dlatego,że wiele procedur starych Stoczni jest skutecznie uproszczonych.Nowoczesne technologie umożliwiają nowoczesne postępowanie.W Firmie POLTRAMP YARD , nie boją się tego ryzyka.Gratulację.Będzie dobrze.
17 kwiecień 2015 : 21:37 Antoni Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1