Stocznie, Statki

We wtorek 24 marca około godz. 15.00 Gdańską Stocznię Remontowa SA z grupy kapitałowej REMONTOWA Holding opuścił prom Stena Germanica przebudowany do spalania nowoczesnego, ekologicznego paliwa - metanolu. Dwa tygodnie wcześniej Stena Line otrzymała nagrodę "Armator roku" wręczoną podczas konferencji Green Ship Technology (GST) w Kopenhadze.

Wyróżnienie "Armator roku" zostało przyznane za "innowacyjną technologię w dziedzinie ochrony morskiego środowiska naturalnego, która została przedstawiona po 1 stycznia 2014 roku" przez Informa Maritime Events z grupy Informa - wydawcy serwisu "Lloyd’s List". Jury uzasadniło swoją decyzję tym, że jest to trzecia silna alternatywa, która ma szansę rozwoju w zrównoważonym transporcie w strefach SECA (skrót od: Sulphur Emission Control Areas), do których zaliczany jest obszar Morza Bałtyckiego i Morza Północnego.

Stena Germanica, jeden z największych w świecie, 240-metrowy prom typu ro-pax obsługujący linię Göteborg - Kilonia, przebudowany w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA będzie pierwszym w świecie promem napędzanym metanolem.

- Jesteśmy zachwyceni, że podczas tegorocznej edycji nagród Geen Ship Technology  jury uznało nasz projekt przebudowy statku Stena Germanica za najlepszy w branży. To projekt ważny zarówno dla nas jako firmy, ale też dla całej żeglugi, ponieważ w dłuższej perspektywie potrzebujemy zrównoważonych paliw alternatywnych, aby utrzymać konkurencyjność. Bardzo dziękujemy naszym partnerom Wärtsilä, Methanex, portom w Göteborgu i Kilonii [są to firmy biorące udział w zaprojektowaniu i przygotowaniu przebudowy - red.] - powiedział Carl-Johan Hagman, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.

Metoda adaptacji silników do nowego paliwa została opracowana przez firmy Wärtsilä oraz Stena Teknik (firma z grupy Stena Sphere, do której należy też koncern promowy Stena Line). Silniki statku Stena Germanica będą zasilane metanolem jako paliwem głównym oraz MGO (Marine Gas Oil) - wykorzystywanym dodatkowo. Całkowity koszt projektu wynosi około 22 mln euro, a przedsięwzięcie finansowo wspierane jest przez unijny projekt "Autostrady Morskie".

W skład jury, które wybrało zwycięski projekt, weszli: Mark Cameron (Dyrektor Operacyjny, Ardmore Shipping), Craig Eason (zastępca redaktora naczelnego, "Lloyds List"), Kapitan Wolfram Guntermann (dyrektor do spraw środowiska i zarządzania flotą w Hapag-Lloyd AG) oraz Niels Björn Mortensen (Dyrektor Obsługi Prawnej,  Maersk Maritime Technology).

Innymi nominowanymi byli GAC (EnvironHull for HullWiper), NAPA i ClassNK (GREEN Monitoring and GREEN Optimisation) and MAN Diesel & Turbo.

Czysty metanol jest bezbarwnym biodegradowalnym paliwem, które można wytwarzać z gazu naturalnego, węgla, biomasy albo nawet CO2. Metanol odgrywa kluczową rolę w sektorze energetycznym będąc paliwem zarówno przyjaznym dla środowiska jak i efektywnym kosztowo. Dzięki użyciu metanolu można ograniczyć emisję siarki (SOx) aż o 99%, azotu (NOx) o 60%, cząstek stałych (PM) o 95% a dwutlenku węgla (CO2) o 25% w porównaniu z obecnie używanym paliwem statkowym.

W kategorii "Zielona technologia roku" nagrodę GST przyznano w tym roku firmie MAN Diesel & Turbo za de-rating czyli program obniżania mocy nominalnej silników napędu głównego oraz modyfikacji śruby napędowej w ramach optymalizacji napędu przy tzw. slow steaming, czyli intencjonalnym zmniejszeniu prędkości eksploatacyjnej statku (poniżej jego pierwotnej lub teoretycznej możliwej do osiągnięcia prędkości serwisowej).

Warto przypomnieć, że firmy należące do REMONTOWA Holding nie po raz pierwszy mają swój udział w projektach wyróżnionych Green Ship Technology Award. Gdańska Stocznia Remontowa SA odebrała tę nagrodę za rok 2010, w kategorii Green Ship of the Year (Ekologiczny Statek Roku), jako główny kontraktujący promu Moldefjord zbudowanego w stoczni Remontowa Shipbuilding - za technologię budowy statków ekologicznych.

SeaMedia

Fot.: Jerzy Uklejewski i Stena Line

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter