Stocznie, Statki

W czwartek, 5 marca 2015 roku w stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding SA miało miejsce uroczyste położenie stępki pierwszego z trzech promów pasażersko samochodowych zamówionych przez BC Ferries  - kanadyjskiego armatora - największego przewoźnika promowego w Ameryce Północnej i drugiego największego na świecie.  

W uroczystości armatora reprezentowali m.in.: prezes Mike Corrigan i wiceprezes Mark Wilson. Obecne były także zarządy stoczni Remontowa Shipbuilding oraz spółki projektowej Remontowa Marine Design z grupy Remontowa Holding jak również przedstawiciele towarzystwa klasyfikacyjnego Lloyd's Register.

Przypomnijmy, że cięcie pierwszych blach inaugurujące budowę promów dla Kanady odbyło się 16 stycznia 2015 r. z udziałem bardzo licznej reprezentacji armatora BC Ferries z wiceprezesem i dyrektorem ds. finansowych Robem Clarkiem na czele. Szczegółowa informacja dotycząca tego kontraktu i statków oraz relacja video z tamtego wydarzenia znajdują się tu:

Pierwsze cięcie blach na prom dla BC Ferries w stoczni Remontowa Shipbuilding

Położenie stępki jest starą morską tradycją polegającą w przeszłości na położeniu drewnianej belki tworzącej szkielet statku. Jeszcze z czasów antycznych natomiast wywodzi się żeglarski zwyczaj kładzenia monety pod kilem. Starożytni Grecy umieszczali monetę pod stopą masztu jako zapłatę dla Charona, na wypadek gdyby statek niespodziewanie zatonął wraz z całą załogą (Charon w mitologii greckiej był przewoźnikiem dusz przez rzekę Styks do krainy zmarłych, który za swoje usługi pobierał opłatę - jednego obola. Bez pieniążka nie było wstępu do krainy, dlatego Grecy wkładali zmarłym w usta monetę dla Charona). Według przesądnych marynarzy złota lub srebrna moneta pod stopą masztu miała zapewnić ochronę statku i załogi przeciw wszelkim niebezpieczeństwom panującym na morzu.

Współcześnie tzw. "szczęśliwe monety" (stąd nazwa - lucky coins ceremony) umieszcza się w specjalnych, odpornych na korozję naczyniach u podstawy masztu. Wspomnianą wcześniej drewnianą belkę szkieletu statku obecnie zastąpiła ważąca wiele ton sekcja denna kadłuba. To właśnie tam podczas tradycyjnego położenia stępki, dokonuje się wspawania szczęśliwej monety. I chociaż większość statków budowanych jest dziś metodą modułową, to ceremonia położenia stępki jest wciąż nie tylko powszechnym zwyczajem, a także istotnym elementem procesu produkcyjnego.

Na jednostce budowanej dla BC Ferries "szczęśliwą monetą" był srebrny dolar kanadyjski. To nie tylko zwykły bilon. Dzięki restrykcyjnej polityce emisyjnej Banku Kanady srebrne dolary kanadyjskie, należą dziś do grona poszukiwanych na całym świecie rzadkich i wartościowych monet kolekcjonerskich. Ich emitentem jest Kanadyjska Mennica Królewska należąca do mennic o niezwykle bogatej tradycji i słynąca ze znakomitej jakości bicia wszystkich motywów, z których każdy wyróżnia się bogactwem szczegółów.

Podczas uroczystości w Gdańsku symboliczną srebrną monetę o nominale 1 dolara kanadyjskiego w sekcji dennej kadłuba przyspawał osobiście wiceprezes zarządu BC Ferries – Mark Wilson. 

Przypomnijmy, że kontrakt na budowę promów podpisany został pod koniec 2014 roku. Obejmuje on projekt, budowę statków wraz z pełnym wyposażeniem oraz ich dostawę  do portu macierzystego. Nowe promy zajmą we flocie Kanadyjskiego armatora miejsce dwóch blisko 50-letnich jednostek, które zostaną wycofane z użytku. Trzeci prom będzie stanowił sezonowe uzupełnienie oraz pełnił rolę promu zapasowego. Budowa pierwszej jednostki ma zostać zakończona w III kwartale 2016 roku.

Tekst i fot.: Grzegorz Landowski

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter