Stocznie, Statki

We wtorek 10 lutego br. do stoczni Remontowa Shipbuilding przetransportowano nowy nabytek - wielką suwnicę bramową kupioną od Stoczni Gdańsk. Ta nowa inwestycja czołowej polskiej stoczni produkcyjnej należącej do grupy Remontowa Holding pomoże w realizacji wypełnionego portfela zamówień na budowę nowych statków.

Pierwotnie przeprowadzenie tej operacji planowano na poniedziałek, 9 bm. po uprzednim załadowaniu suwnicy na ponton pływający w ostatni weekend, jednak silny wiatr w tych dniach pokrzyżował te zamiary. Operacja załadunku suwnicy na ponton Maritim Shipyard I odbyła się w miniony poniedziałek przy nabrzeżu kaszubskim Stoczni Gdańsk. Ciężki ładunek został następnie przyholowany we wtorek wczesnym rankiem do docelowego miejsca rozładunku - nabrzeża stoczni Remontowa Shipbuilding  - naprzeciwko płyty montażowej, na której znajduje się kadłub budowanego w stoczni statku PSV.

Pierwsze koła już na lądzie!Wtedy do pracy przystąpili pracownicy firmy Trend Projekt z Pruszcza Gdańskiego, specjalizującej się m. in. w takich właśnie i podobnych operacjach przesuwania z wody na ląd (i odwrotnie) ciężkich ładunków, a także morskim transporcie konstrukcji wielkogabarytowych. Zbudowano dwa pomosty, znajdujące się w osi kół suwnicy, prowadzące prostopadle z pokładu pontonu na nabrzeże, po których miała ona już "o własnych siłach" przejechać na ląd. Po wielu godzinach prac i przygotowań z czynnym udziałem stoczniowców Remontowa Shipbuilding, w tym także nabrzeżowego ruchomego żurawia, suwnica wjechała na stoczniową płytę konstrukcyjną i przejechała nad będącym w budowie wspomnianym wcześniej statkiem PSV.

Na tle nieba i... budowanego na płycie statkuWłaśnie płyta montażowa, obecnie rozbudowywana, będzie głównym miejscem pracy nowego nabytku stoczni. Nowe stanowisko do budowy statków, które ma być gotowe do pracy z końcem kwietnia br., umożliwi nie tylko budowę większej ilości i szerszych niż do tej pory jednostek w tym samym czasie, ale również równoległe wodowania z płyty z udziałem doku pływającego.

Nowa inwestycja grupy Remontowa Holding to suwnica bramowa samojezdna, wyprodukowana przez Michielotto Group z Cittadella-Padova we Włoszech w roku 2011. Pierwotnie została kupiona przez Stocznię Gdańsk, która wówczas inwestowała w rozbudowę swojej infrastruktury przemysłowej. Trafiła tam w drugiej połowie 2011 r., miała służyć do scalania i obracania sekcji przed halą prefabrykacji K1.

Operacja dobiegła końca. Nowy nabytek prezentuje się efektownie...Teraz znalazła nowego inwestora - stocznię grupy Remontowa Holding - która jednak korzysta z usług kooperacyjnych Stoczni Gdańsk przy budowie nowych statków. Już w 2005 roku z jej udziałem powstał kontenerowiec Mary Arctica. Obecnie Stocznia Gdańsk wykonuje m.in. prefabrykację sekcji kadłuba dla budowanego w stoczni Remontowa Shipbuilding statku typu AHTS, który będzie obsługiwał platformy naftowe w Arktyce.

- Gdańsk Shipyard Group liczy na dodatkowe korzyści dzięki współpracy z grupą kapitałową Remontowa Holding SA. Rozpoczęta w 2013 roku kooperacja nabrała tempa w bieżącym roku – mówi Adam Zaczeniuk, wiceprezes Stoczni Gdańsk.

Zakup nowej suwnicy to z pewnością wzmocnienie potencjału produkcyjnego stoczni Remontowa Shipbuilding. Ta nowoczesna suwnica, typu Mobilift TE/300 z napędem spalinowo-hydraulicznym (silnik spalinowy napędza trzy pompy hydrauliczne) charakteryzuje się szerokością całkowitą 39,2 m oraz wysokością całkowitą 35,4 m (według innych źródeł - 38 m). Tzw. długość bazy kół (odległość między skrajnymi przednimi i tylnymi kołami) wynosi 19,83 m. Porusza się na 32 ogumionych kołach (4 grupy po 8 kół). Potrafi się przemieszczać nie tylko w linii prostej, ponieważ 16 kół posiadających napęd, może skręcać o ± 20 stopni.

Jest także wyposażona w hydrauliczny system kompensacji drgań, który stabilizuje ją nawet podczas ruchu na nierównym podłożu. Materiały i komponenty, z których ją zbudowano, dobrano z myślą o eksploatacji w zakresie temperatur od -20°C do + 40 °C. Konstrukcja stalowa, po piaskowaniu, pokryta została czterema warstwami powłoki antykorozyjnej (250 µm grubości).

Suwnica, o łącznym dopuszczalnym obciążeniu roboczym (DOR) 300 ton, posiada dwa wózki z hakami o unosie po 150 ton mogące pracować oddzielnie lub w tandemie.

Grzegorz Landowski

współpraca: Piotr B. Stareńczak/SeaMedia

Zdjęcia: Andrzej Jóźwiak, Grzegorz Landowski

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6685 3.7427
EUR 4.2276 4.313
CHF 4.513 4.6042
GBP 4.9678 5.0682