Stocznie, Statki

Gdańską Stocznię Remontowa S.A. z grupy Remontowa Holding opuścił kolejny statek, na którym zamontowano tzw. scrubbery, czyli płuczki spalin. To już drugi statek armatora Scandlines, który został wyposażony w Gdańsku w ten system.

Instalacje płuczek gazów spalinowych w kominie to już od ponad roku specjalność tej największej w Polsce i jednej z największych w Europie stoczni remontowych. Do tej pory urządzenia te zamontowano w niej na kilkunastu statkach wielu armatorów i różnych typów,  takich jak - ro ro (DFDS Seaways), promy pasażerskie (Scandlines) i zbiornikowiec LPG (Solvang). Do końca stycznia 2015 systemy te mają być zainstalowane w tej stoczni na kolejnych 12 statkach.

Ostatnio płuczki gazów spalinowych zostały tu zamontowane na jednostce Deutschland, poprzez dołożenie do komina tzw. przystawki. To już drugi statek tego armatora, na którym stocznia zainstalowała ten system - w ub. roku podobną operację przeprowadzono na bliźniaczym statku Schleswig - Holstein.

Czytaj więcej: Schleswig-Holstein  przypłynie do Gdańska

W części rufowej i dziobowej widoczna jest nietypowa konstrukcja, zakończona gruszką dziobową; tak, jakby czegoś w tej części kadłuba brakowało. A to dlatego, że za gruszką zamontowane są pędniki.

Główne zadanie Gdańskiej Stoczni Remontowa polegało na  instalacji scrubberów oraz wymianie - na większy - agregatu prądotwórczego silnika pomocniczego. Zakres usług stoczniowych obejmował także liczne prace stalowe i inne, takie jak remont m.in. pędników azymutalnych i pomp wody morskiej, czyszczenie zbiorników, przegląd wentylatorów w maszynowni, armatury denno – zaburtowej, systemu wody pitnej, a także wymiana rurociągów hydrauliki.

Prace wykonane przez tę polską stocznię wpisują się w program rozwoju napędów hybrydowych w żegludze promowej, którego Scandlines jest pionierem. W połowie br. trzy promy tego duńskiego operatora zostały przebudowane i wyposażone w takie napędy: Deutschland, Schleswig-­Holstein i Prins Richard. Bazując na zakończonej sukcesem przeprowadzonej w 2013 roku, podobnej przebudowie promu Prinsesse Benedikte, na wspomnianych wcześniej trzech statkach zastosowano system magazynowania energii 2,7 MWh, składający się z zespołu 399 akumulatorów litowo polimerowych Corvus Energy AT6500 zintegrowanego z systemem napędowym Siemensa. System ten można porównać do 600 samochodów o napędzie hybrydowym; wytworzona dzięki niemu energia może napędzać statek o pojemności 8800 ton przez ok. 30 minut bez konieczności użycia silników Diesla.

Zastosowany na ww. promach system napędu hybrydowego stanowi połączenie energii wytwarzanej przez silniki Diesla z energią elektryczną magazynowaną w systemie akumulatorów litowo - polimerowych. Nadmiar energii elektrycznej wytworzonej przez zespoły prądotwórcze napędzane silnikami wysokoprężnymi statku, może być dzięki temu systemowi magazynowany przez wspomniany wyżej zespół akumulatorów. System magazynowania energii ESS (Energy Storage System) dostarczył Siemens Drive Technologies, natomiast zespół akumulatorów litowo polimerowych - Corvus Energy.

System hybrydowy przyczynia się do równomiernej pracy wszystkich systemów statku oraz ogranicza emisję CO2, SOx i NOx. Niektóre jednostki Scandlines stosują również płuczki spalin w celu ograniczenia emisji SOx z 1 procenta do wymaganych - przez regulacje unijne już od 2015 - 0,1%.

Co więcej, zastosowana na promach duńskiego operatora technologia, poza zmniejszeniem przez nie emisji gazów cieplarnianych ma przynosić także oszczędności w zakresie instalacji płuczek spalin. Dzięki niej bowiem potrzeba zainstalowania scrubberów dotyczy tylko jednego silnika statku, pracującego na paliwie ciężkim (wysokosiarkowym - HFO). Pozostałe trzy pracują na paliwie niskosiarkowym (MDO, MGO) i nie wymagają instalacji płuczek.   

Wprowadzenie napędu hybrydowego przez Scandlines oznacza początek serii dużych inwestycji w technologie przyjazne dla środowiska naturalnego. W latach 2013 - 2015 - duński operator przeznaczy ponad 25 mln EUR na takie rozwiązania na trasie Puttgarden–Rødby. Z tej kwoty 15 mln EUR, zostało uzyskanych dzięki wsparciu finansowemu z unijnego programu TEN-T.

Grzegorz Landowski

Zdjęcia: Jerzy Uklejewski i Adam Graczyk

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter