Do Gdańska dotarł w czwartek rano, 6 listopada, nowy nabytek WUŻ - holownik Vega. Jest to niewielki, ale silny holownik portowo-redowy, który pracował dotąd dla operatorów z Estonii i Finlandii. Jednostka przypłynęła z Tallina, skąd wyruszyła do Gdańska 4 listopada rano.
Vega dołączy do floty szesnastu jednostek WUŻ-u, z których dwanaście to holowniki - od najmniejszych, pełniących także rolę uniwersalnych jednostek roboczych / pomocniczych po silne holowniki portowo-redowe o mocy napędu głównego do nawet ponad 5000 KM i uciągu na palu rzędu 70 T, a pozostałymi są dźwig pływający, motorówki i motorówki cumownicze i kuter pilotowy (WUŻ ma obecnie cztery holowniki o uciągu na palu powyżej 40 T).
Film dostępny także na platformie www.portalmorski.pl/tv:
Holownik Vega - nowy nabytek WUŻ Gdańsk
Holownik Vega zbudowany został w 2006 roku przez stocznię Marine Projects Ltd., jako jeden z trzech bliźniaczych holowników dla estońsko-łotewskiego przedsiębiorstwa PKL. Ostatnio holownik pływał pod estońską banderą, a jego portem macierzystym był Tallin. Eksploatacją holownika Vega zajmowała się zarejestrowana w Estonii firma Alfons Hakans AS (PKL obecnie należy do grupy Hakans'a).*
Podniesienie bandery na nowym nabytku przedsiębiorstwa WUŻ planowane jest na 5 grudnia.
Poprzednim nabytkiem WUŻ, również z rynku statków używanych, był najsilniejszy obecnie we flocie gdańskiego armatora Akul, który przybył do Gdańska 10 września po długim, jak na holownik portowo-redowy, rejsie z jednego z portów Afryki Zachodniej. Holownik rozpoczął pracę jeszcze przed uroczystym podniesieniem bandery, które miało miejsce 15 listopada 2013 r.
Czytaj także: Holownik Akul przybywa do portu Gdańsk (opis techniczny holownika)
W ciągu roku port gdański notuje ok. 3000 zawinięć statków. Przy większości z nich potrzebna jest bezpośrednia pomoc lub asysta holowników. Zapewniają ją jednostki z floty przedsiębiorstwa z polskim kapitałem - WUŻ Port and Maritime Services Ltd sp. z o.o. w Gdańsku. W Portach Gdyni i Szczecina oraz Świnoujścia pracują głównie lub wyłącznie holowniki należące do polskich przedsiębiorstw holowniczych przejętych przez kapitał zagraniczny.
SeaMedia
Fot.: PKL, Alfons Hahans, Marine Projects; Rys. PKL
Dziękujemy WUŻ Gdańsk za pomoc w realizacji zdjęć filmowych
Holownik Vega - charakterystyka podstawowa
rok budowy 2006
stocznia Marine Projects Ltd., Gdańsk
numer IMO 9375343
długość całkowita 19,00 m
szerokość 9,00 m
wysokość boczna 3,80 m
zanurzenie 4,20 m
tonaż pojemnościowy brutto 144
tonaż pojemnościowy netto 44
nośność 52 t
wyporność 286 t
uciąg na palu 35 T
prędkość eksploatacyjna (w ruchu swobodnym) 11,5 w.
silniki napędu głównego 2 × Caterpillar 3512 B
moc napędu głównego 2 × 1050 kW (łącznie 2100 kW / 2816 KM, niektóre źródła podają 2850 KM)
pędniki napędu głównego 2 × Aquamaster US 205
zespół prądotwórczy o mocy 52 kW
wyposażenie nawigacyjne i komunikacyjne:
kompas satelitarny Simrad HS-50
radar Simrad CX 54-ED
autopilot Robertson AP9 MK3
AIS Simrad AI-80
radiostacje: Sailor VHF RT 4822, Simrad RT 64
dziobowa wciągarka kotwiczno-holownicza siła trzymania 105 T, producent Rollce-Royce
lina holownicza Marlow Steelite o średnicy 44 mm i długości 200m
kotwica 1 × 270 kg
dopuszcz. obciążenie haka holowniczego 87,5 T
kompaktowy żuraw pokładowy Palfinger PC2300M 2.1 t/m
demontowalny zestaw monitorów przeciwpożarowych wydajność 350 m3/h
pojemność zbiorników na czynnik pianotwórczy 7,20 m3
klasa (dotychczasowa) RMRS: KM Arc4 R3 AUT3 Tug
__________________
* PKL Flote AS z siedzibą główną w Rydze ma korzenie Estońskie (firma PKL rozpoczęła działalność w Estonii w 1992 roku).
Zarówno estońska firma Alfons Hakans AS, jak i PKL Flote, należą do grupy fińskiego armatora Alfons Hakans Oy AB (Ltd.) z Turku. Estońska firma PKL AS została przejęta przez Hakans'a w bieżącym roku i przebrandowana, łącznie ze zmianą nazwy na Alfons Hakans AS. Hahans, dysponując 40 jednostkami w Finlandii i państwach bałtyckich, jest największym obecnie operatorem holowników w tym regionie.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.