Stocznie, Statki

W tych dniach nastąpiło skumulowanie ważnych wydarzeń produkcyjnych w stoczni Crist. W jednym tygodniu wodowane i/lub zdawane są odbiorcom trzy jednostki pływające, a ściślej mówiąc - jeden w pełni wyposażony statek i dwa częściowo wyposażone kadłuby.

Przypomnijmy, że 31 sierpnia miało miejsce w Gdyni wodowanie w pełni wyposażonej jednostki typu Bulk Cargo Combi Vessel do obsługi farm rybnych, przekazanej armatorowi norweskiemu Artic Shipping. Dzień później podniesiono na tym statku, o nazwie Artic Fjell, norweską banderę. Statek powinien opuścić stocznię Crist do końca tego tygodnia.

Czytaj także: Drugi ''paszowiec'' ze stoczni Crist gotowy

Natomiast 3 września po południu w stoczni Crist odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego kadłuba statku typu SRSV (Seismic Research Support Vessel). Crist zdaje właśnie również częściowo wyposażony kadłub jednostki typu PSV (Platform Supply Vessel) służącejdo obsługi platform i innych instalacji offshore.

W środę, 3 września 2014 r., około godziny 16:30 zwodowano jednostkę NB614, typu Seismic Research Support Vessel (SRSV). Stocznia Crist zakontraktowała serię 3 kadłubów jednostek typu SRSV. Jednostka NB614 (7-Stars) jest trzecią z serii. Poprzednie, bliźniacze jednostki to: NB612 (7-Oceans) zwodowana 26 marca 2014 r. oraz NB613 (7-Waves) zwodowana 14 maja 2014 r.

NB614 (podobnie, jak 612 i 613), to statek serwisowy, którego zadaniem jest m.in. pilnowanie, by statki przechodzące w pobliżu pracującego statku sejsmicznego nie zakłóciły badań lub nie uszkodziły (wpływając na nie) kabli z działami powietrznymi i kabli hydrofonowych (streamers) ciągnących się nawet kilka kilometrów za statkiem sejsmicznym.

Statki o takiej funkcji określane są terminem offshore chasers (pościgowe jednostki offshore lub "łapacze/łowcy"). Pierwszymi w świecie statkami zaprojektowanymi i zbudowanymi od podstaw z myślą o realizacji takich zadań były Aquarius-Goraz Astra-Gprzekazane do eksploatacji w czerwcu 2013roku przez stocznię Maaskant Shipyards Stellendam należącą do grupy Damen Shipyards Group. Ich kadłuby także powstały w stoczni Crist (kadłuby B40/1 i B40/2 przekazane przez Crist w 2012 roku). Charakteryzowały się one nieco bardziej "radykalną" (mniej klasyczną) architekturą, niż w przypadku nowszej, trzy-statkowej serii.

Obie serie statków o podobnej funkcji, z częściowo wyposażonymi kadłubami ze stoczni Crist, po wykończeniu i doposażeniu w stoczni holenderskiej trafiły do tego samego armatora holenderskiego - Rederij Groen.

Inne zadania, wodowanej 3 września w stoczni Crist jednostki, to m.in. obsługa zaopatrzeniowa statków sejsmicznych i funkcja dozorowca offshore (guard vessel - "statku stróżującego").

Częściowo wyposażony kadłub statku SRSV 7-Stars, który wodowano w stoczni Crist 3 września (przy pomocy suwnicy większego suchego doku byłej Stoczni Gdynia), jak i wcześniej przekazane kadłuby jednostek 7-Oceans i 7-Waves zbudowano również dla stoczni Maaskant Shipyards Stellendam. Pierwszy ze statków z ostatnio współrealizowanej przez Crist serii - 7-Oceans - przekazany został przez stocznię Maaskant na początku sierpnia br. Wyholowanie kadłuba z Gdyni w drogę do Holandii, z wykorzystaniem holownika Zeus, nastąpi wkrótce.  

SRSV7-Stars - charakterystyka podstawowa
stocznia wyposażająca / główny kontraktujący   Maaskant Shipyards, Stellendam, Holandia
budowniczy częściowo wyposażonego kadłuba   Crist SA, Gdynia
armator   Rederij Groen, Scheveningen, Holandia
projektant    Vest Vaerftet, Hvide Sande, Dania
długość całkowita    35,00 m
długość między pionami    29,10 m
szerokość konstrukcyjna   8,70 m
wysokość boczna    4,40 m
zanurzenie   3,00 m
tonaż pojemnościowy brutto   370
zespoły prądotwórcze    3 × 485 kW
pędniki napędu głównego (Z-drives)    2 × 500 kW
prędkość maksymalna    12 węzłów
pojemność zbiorników paliwowych    150 m3
pojemność zbiornikóa)na wodę słodką    50 m3

Z kolei na 4-5 września zaplanowano formalne przekazanie odbiorcy, wodowanie i wydokowanie oraz wyholowanie z Gdyni w kierunku Norwegii, zbudowanego dla stoczni Ulstein Verft zaopatrzeniowca górnictwa morskiego Blue King (nr budowy 306). Jest to drugi kadłub Crista dla Ulsteina z krótkiej, dwu-statkowej serii jednostek projektu PX121, z bardzo charakterystycznym dziobem X-Bow, zakontraktowanych w stoczni Ulstein przez armatora Blue Ship Invest.
Pierwszy kadłub z tej pary (nr budowy Ulstein NB 305) - Blue Queen, wyholowano z Gdyni do Norwegii 8 sierpnia br. Ta "królewska" para, to kontynuacja wcześniejszej, dłuższej serii statków typu PX121 zbudowanych przez Ulstein'a dla Blue Ship Invest. Kadłub Blue King zostanie wyholowany z Gdyni w drogę do Norwegii przez holowik Stadt Sløvåg prawdopodobnie 5 września.

Przypomnijmy, że opatentowana koncepcja dziobu "Ulstein X-Bow®" ma, zdaniem jej twórców, liczne zalety, co zdają się potwierdzać kolejne nowe zamówienia na statki z X-Bow różnych typów (AHTS, PSV, statki konstrukcyjne i bazowce prac podwodnych, statki sejsmiczne). Ulstein promuje zastosowanie dziobu X-Bow także na statkach innych typów (np. kontenerowców, okrętów patrolowych dla straży wybrzeża, statków do ustawiania "wiatraków" na morskich farmach wiatrowych, etc.).

Przy trudnych warunkach pogodowych (m.in. dużej fali) jednostka z nowatorskim dziobem zużywa mniej paliwa niż porównywalnej wielkości i mocy maszyn statek z dziobem konwencjonalnym (ponoć nawet o 16%), albo przy takim samym zużyciu paliwa może płynąć szybciej. Statek z dziobem X-Bow charakteryzuje się podwyższoną dzielnością morską - sprawuje się znacznie lepiej w trudnych warunkach, gdyż zmniejsza uderzanie fal o dziób i rozbryzgi. Nawet przy falach dochodzących do 6 m i prędkości 14 w, pokład roboczy takiego statku pozostaje niemal suchy, co ma duże znaczenie dla jednostki operującej w strefie niskich temperatur, gdzie występuje oblodzenie. Wyższy, parabolicznie zakrzywiony do tyłu dziób chroni też lepiej pokład i znajdujących się tam ludzi oraz wyposażenie. Zdecydowanemu obniżeniu ulega poziom hałasu wewnątrz kadłuba, co podnosi komfort pracy i wypoczynku. Wreszcie - prostszy, z mniejszą ilością wielokierunkowych krzywizn, kształt dziobu jest łatwiejszy i tańszy w produkcji, w porównaniu np. z gruszkowym, a znajdujące się w części dziobowej statku z X-Bow pomieszczenia stają się obszerniejsze.

Jak zapewnia Ulstein, statki projektu PX121 charakteryzują się konkurencyjnym stosunkiem ładowności do gabarytów, dzięki czemu znajduje zapotrzebowanie na współczesnym rynku okrętowym.

PSV PX121 Blue King i Blue Queen - charakterystyka podstawowa
długość calkowita    83,40 m
szerokość    18,00 m
zanurzenie    6,70 m
pojemność zbiorników paliwa   1473 m3 
pojemność zbiorników wody słodkiej   1018 m3   
pojemność zbiorników cementu   254 m3
pojemność zbiorników wody słonej   1307 m3
pojemność zbiorników płuczki wiertniczej   1307 m3  
maks. masa jednostki przy pełnym zanurzeniu   4113,3 t
maks. masa ładunku na pokładzie   2220 t
powierzchnia pokładu ładunkowego   850 m2         
prędkość maks.    15,8 węzłów
załoga    23 osoby

-  -  -

Na początku września w końcowej fazie budowy i w trakcie częściowego wyposażania (nadal jeszcze w suchym doku) był w stoczni Crist m.in. kadłub statku sejsmicznego Polar Empress (nr budowy Kleven 369) dla stoczni Myklebust Verft grupy Kleven, która, po doposażeniu i wykończeniu, przekaże statek armatorowi GC Rieber Shipping, według planu - w marcu 2015 r. Na statku zainstalowano w stoczni Crist m.in. w elementy wyposażenia funkcjonalnego do badań sejsmicznych (np. wciągarki / bębny na kable hydrofonowe - streamer'y i kable dział powietrznych).

Stocznia prowadzi rozmowy na temat ewentualnej budowy także całkowicie wyposażonych statków, ale po przekazaniu armatorowi "paszowca" Artic Fjell nie ma na razie innych zamówień na gotowe jednostki pływające "pod klucz".

Głównymi udziałowcami Stoczni Crist są jej założyciele, Ireneusz Ćwirko i Krzysztof Kulczycki, oraz należący do Agencji Rozwoju Przemysłu SA fundusz inwestycyjny MARS FIZ. Działalności stoczni skupia się w Gdyni przy ul. Czechosłowackiej. W 2010 r. stocznia nabyła suchy dok (SD II 380 x 70 x 8 m) z jedną z największych w rejonie południowego Bałtyku suwnic oraz tereny do prefabrykacji kadłubów.

SeaMedia, rel (Crist)

Fot.: Crist, Damen, Piotr B. Stareńczak; Rys. Damen Shipyards

-1 stocznia
dobrze jest
10 wrzesień 2014 : 16:13 BYŁY SPAWACZ Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter