Stocznie, Statki

We wtorek, 24 czerwca 2014 roku, na Motławie, przy nabrzeżu wzdłuż ulicy Wartkiej / Rybackiego Pobrzeża, miała miejsce uroczystość chrztu i podniesienia bandery na nowym statku inspekcyjnym Urzędu Morskiego w Gdyni, któremu nadano nazwę Kontroler-20.

Przetarg na budowę i dostawę nowego statku inspekcyjnego na potrzeby Urzędu Morskiego w Gdyni ogłoszono 12 marca 2012 roku. W przetargu startowali następujący konkurenci: Stocznia Remontowa "Nauta" SA, Techno Marine Sp. z o.o, stocznia Baltic Workboats AS (Estonia) oraz stocznia Uudenkaupungin Tyӧvene Ӧy (Finlandia) znana także jako UKI Workboats Ltd. Konkurs ofert wygrała ta ostatnia, co podano do wiadomości w ogłoszeniu o wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia 31 lipca 2012 r. Przypomnijmy, że w roku 2009, stocznia Tyӧvene Ӧy przekazała nieco większą, 23-metrową, aluminiową jednostkę patrolową Kontroler-19, eksploatowaną przez Okręgowy Inspektorat Rybołówstwa Morskiego w Gdyni.

Kontroler-20 przypłynął do Gdyni o własnych siłach. W polskim porcie pojawił się 18 maja br. i został tu formalnie przejęty od stoczni 20 maja 2014 roku.

Kontroler-20

Kontroler-20

Jednostka napędu głównego - silnik wysokoprężny Scania DI16 072MKontroler-20 - plan ogólny (rys. 1 z 2)Kontroler-20 - plan ogólny (rys. 2 z 2)

Jednostka będzie przeznaczona głównie do realizacji zadań Kapitanatu Portu Gdańsk (w granicach portu i redy, łącznie z Portem Północnym i obszarem ujścia Wisły Śmiałej w Górkach Zachodnich). Drugi zakres zadań Kontrolera-20 obejmuje także potrzeby Dyrektora Urzędu Morskiego w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem i jako jednostka interwencyjna w sytuacjach zagrożeń, łamania prawa, zdarzeniach nadzwyczajnych w obszarach VTS, na wodach otwartych Zatoki Gdańskiej, wodach terytorialnych i wyłącznej strefy ekonomicznej w obszarze kompetencji Dyrektora Urzędu Morskiego.

Zgodnie z kartą Bezpieczeństwa Żeglugi - załoga, to co najmniej 2 osoby. Poza dwuosobową załogą na jednostce jest miejsce dla 6 pasażerów (łącznie 8 osób na pokładzie).

Kontroler-20 to nowoczesna jednostka o napędzie dwuśrubowym. Jej zasięg pływania wynosi 600 mil morskich w rejonie żeglugi krajowej do 20 mil morskich od brzegu. Statek wyposażony jest w dwa stacjonarne silniki wysokoprężne wraz z przekładniami, zespół prądotwórczy z silnikiem wysokoprężnym oraz ster strumieniowy. Kadłub statku podzielony na wodoszczelne przedziały i posiada pokaźną odbojnicę zabezpieczającą jednostkę przed uszkodzeniem. Nadbudówka z dodatkowym pomieszczeniem, wyposażona jest we wnętrzu w amortyzowane fotele, stoły, blaty itp. Pomieszczenia kadłubowe i nadbudówki są ogrzewane i klimatyzowane.

Statek wyposażony jest w niezbędny sprzęt pokładowy (m.in. wciągarkę kotwiczną, bom, polery, knagi, sprzęt ratunkowy), nawigacyjny (radar, echosonda, elektroniczna mapa nawigacyjna, DGPS, itd.), radiowy (anteny radiowe VHF, odbiorniki nasłuchowe DSC, radiotelefony, itp.) i specjalistyczny sprzęt pomiarowy.

Kontroler-20 - charakterystyka podstawowa

zamówienie lipiec/sierpień 2012 r.
stocznia Uudenkaupungin Tyӧvene Ӧy, Finlandia (UKI Workboats Ltd.)
przekazanie przez stocznię 20 maja 2014 r., Gdynia
pod polską banderą formalnie od 26 maja 2014 r. (wpis do rejestru okrętowego)
chrzest i podniesienie bandery 24 czerwca 2014, Gdańsk
właściciel Skarb Państwa RP
armator (operator) Urząd Morski w Gdyni
sygnał rozpoznawczy SPG4029
długość całkowita 21,80 m
długość kadłuba 21,40 m
długość na wodnicy pływania 20,00 m (wg innych źródeł - 20,34 m)
szerokość maks. z odbojnicami 6,25 m
szerokość maks. kadłuba 5,79 m
wysokość boczna 2,76 m
zanurzenie maksymalne 1,70 m
wyporność ok. 48 ton
tonaż pojemnościowy brutto 72,75
tonaż pojemnościowy netto 21,83
prędkość ponad 20 węzłów
łączna moc napędu głównego 1250 kW
silniki napędu głównego 2  x  Scania DI16 072M  po 625 kW każdy (4-suwowe, 8 cylindrów w układzie V, pojemność 16,4 l, 230 obr./min.)
środki ratunkowe m.in. pneumatyczna tratwa ratunkowa RFD (10 osób), 4 koła ratunkowe, 8 pasów ratunkowych, 4 kombinezony ratunkowe
nawigacja i komunikacja radiotelefon VHF z DSC Sailor 6222, radiotelefon VHF Sailor 6222, 2 przenośne radiotelefony Entel HT 649, radiotelefon MF z DSC Sailor, kompas magnetyczny główny Cassens & Plath, kompas magnetyczny sterowy Simrad MX575C, echosonda Simrad BSM-1, radar Simrad 4G, GPS Furuno GP-150, latarnie sygnałowo-pozycyjne Aquamar, lampa sygnalizacji dziennej Francis

Media4Sea

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Urząd Morski w Gdyni, Scania

Relacja TV: Piotr B. Stareńczak/Media4Sea

Montaż: Andrzej Jóźwiak

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter