Stocznie, Statki

Stocznia Crist zwodowała częściowo wyposażony kadłub nowoczesnej i zaawansowanej technicznie wielofunkcyjnej jednostki offshore, przeznaczonej głównie do układania podmorskich rurociągów. Statek, po doposażeniu i wykończeniu w niemieckiej stoczni, pływać będzie pod nazwą Ceona Amazon.

Prace przy tej konstrukcji w Gdyni były bardzo intensywne. Cięcie blach rozpoczęto na początku lutego 2013 roku, położenie stępki miało miejsce 9 sierpnia 2013, a wodowanie, z większego suchego doku byłej Stoczni Gdynia (SD II), odbyło się 25 kwietnia 2014 roku. Kadłub zostanie teraz odholowany do niemieckiej stoczni Lloyd Werft Bremerhaven AG, na której zlecenie powstał. Holowanie rozpocznie holownik Bugsier 10 prawdopodobnie już we wtorek, 29 kwietnia. W stoczni niemieckiej statek otrzyma m.in. dwa 400-tonowe żurawie pokładowe oraz inne elementy i systemy wyposażenia funkcjonalnego (z kluczowym elementem funkcjonalnym na czele - specjalną wieżą do układania rurociągów z napinaczami) i ogólnookrętowego, głównie elektronikę.

Ceona Amazon to wielozadaniowy statek konstrukcyjny offshore przeznaczony głównie do układania rurociągów mało- i średnio-średnicowych na dnie morskim (multi-lay vessel - takie oznaczenie typu statku, generalnie, oznacza możliwość układania różnych rodzajów rurociągów różnymi metodami - np. flex-lay, J-lay, S-lay, reel-lay, lub kombinowanymi). Statek przeznaczony jest do pracy w odległych i logistycznie trudnych rejonach.

Jednostka o napędzie spalinowo-elektrycznym posiada sześć silników MAN, a do napędu wykorzystuje trzy pędniki azymutalne na rufie, dzięki którym może osiągnąć prędkość eksploatacyjną 15 węzłów. Dodatkowo wyposażony w jeden ster strumieniowy i trzy pędniki azymutalne na dziobie. Statek Ceona Amazon zaprojektowano z systemem pozycjonowania dynamicznego klasy trzeciej (DP3). Kadłub zbudowany w stoczni Crist wyposażony jest już m.in. w pompy, silniki napędu głównego i pomocnicze, pędniki, główne urządzenia elektryczne oraz specjalistyczne (funkcjonalne), np.: wciągarki kablowe.

Wielofunkcyjna jednostka offshore, której częściowo wyposażony kadłub zbudowała stocznia Crist dla stoczni z Bremerhaven, charakteryzuje się długością całkowitą 199,40 m, szerokością 32,20 m, wysokością do pokładu głównego 14,70 m, powierzchnią pokładu 4600 m2zanurzeniem konstrukcyjnym 8,00 m oraz maksymalnym łącznym unosem żurawi pokładowych - 800 t i umożliwia zakwaterowanie do 200 osób. Ostatecznym odbiorcą jest armator zarejestrowany Ceona Ship 1 Ltd z Wielkiej Brytanii. Szerzej opisywaliśmy statek zakontraktowany przez Lloyd Werft Bremerhaven w czerwcu ubiegłego roku. 

Czytaj także: Częściowo wyposażony kadłub statku do układania rurociągów ze stoczni Crist

Głównymi udziałowcami stoczni Crist są jej założyciele, Ireneusz Ćwirko i Krzysztof Kulczycki, oraz państwowy (należący do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.) fundusz inwestycyjny MARS FIZ. Stocznia koncentruje swój rozwój wokół rynku offshore oraz budowy specjalistycznych statków (głównie jednak ich częściowo wyposażonych kadłubów) i konstrukcji do obsługi nie tylko farm wiatrowych, ale także platform wiertniczych i innych instalacji dla przemysłu morskiego. 

Media4Sea, rel (Crist)

Rys. Ceona

Komentarze   

+16 PO stocznia
PO wpompowało do swojej stoczni mnóstwo państwowej kasy.
Szkoda , że nie dbają tak o całą gospodarkę morską.
28 kwiecień 2014 : 13:43 OZ Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+26 wpompowali i co.....????
stocznie te mimo wpompowanych pieniędzy dołują jak nigdy. Zajeli się stoczniami nie majac zielonego pojęcia o nich..... Rozwalanie przymysłu stoczniowego idzie w najlepsze...., a władowane pieniądze już dawno zostały przejedzone...
28 kwiecień 2014 : 13:53 remontowiec Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-17 widzę toczenie jadu rozpocząte....
... boli jak komuś się stateczki udają i nie ma czym tłumaczyć własnego lamerstwa....
28 kwiecień 2014 : 14:32 libero Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+18 Do libero
przecież nie jest żadną tajemnicą , że właściciele Crist to zaufani ludzie PO
28 kwiecień 2014 : 15:52 OZ2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+17 ... co sie udaje...???
..za 2 razy drożej zbudowane w podwykonawstwie to jest sukces...., ...W państwowych stoczniach rentownośc nieważna....bo pieniądze państwowe....
28 kwiecień 2014 : 16:24 W2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 ..niedługo tylko blachy będziemy dowozić do stoczni...
...i też będziemy się cieszyć ,że mamy przemysł stoczniowy....
03 maj 2014 : 08:51 ww Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 ?...
Cytuję libero:
... boli jak komuś się stateczki udają i nie ma czym tłumaczyć własnego lamerstwa....


jakie stateczki - częściowo wyposażone kadłuby na rynku podwykonawców, a nie pracujące na markę stoczni w pełni wyposażone statki sprzedawane na normalnym rynku stoczniowym (czy też - od drugiej strony - armatorskim)...
28 kwiecień 2014 : 18:27 len Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-8 o której
godzinie wychodzi jednostka? chętnie bym zrobił kilka fotek na ostrodze.
28 kwiecień 2014 : 16:11 Gdynia Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 No i dobrze
Nie ma sie co czepiać. Wiadomo, że ten statek tak naprawdę buduje stocznia niemiecka. Z całym szacunkiem, ale obawiam sie, że Crist raczej by go nie zbudował - musiałby być inną firmą. Zbudował wcześniej Vidara i Innovation i te statki w zasadzie Crista zatopiły (finansowo). Poszli do ARP po kasę, bo żaden bank by im nie dał kredytu i dzisiaj by ich nie było. I co, gdyby ich nie było, to byłby powód do radości? Niecj na razie składają te kadłuby. To, że go zrobili o zdali klientowi to i tak sukces jak na stocznie marsjańskie (vide: kadlub sejnera w Naucie.)
29 kwiecień 2014 : 10:01 okretowiec Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 Czym się chwalić ?
Niemcy zarobili, Marsjanie się obłowili, a Polscy podatnicy dopłacają. Jak mają tak budować to niech nie budują wcale. Miliard złotych państwowej poszło w komin, przepuszczone żeby za podwykonawców robić.
30 kwiecień 2014 : 21:28 ozon Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 miliard
a czy marsjanie się tym martwią, nie oni maja wszystko w .. nosie. przecież to nie z ich kieszeni poszły te pieniądze , kasa była ze Skarbu Państwa czyli kazdy mieszkaniec Polski dołożył sie do fanaberii marsjan . a oni jak zwykle spadną na cztery łapy juz teraz myslą , żeby uiciec do pegaza bo w tej grupie będzie kasa na wojsko a tego nikt nie rozlicza dokładnie a szmalu jest dużo. chociaż trudno im bedzie bo już próbowali załapać się na Kormorana ale nie udało sie , nawet gajowy nie pomógł.
01 maj 2014 : 18:20 jadzia Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1