Stocznie, Statki

W piątek, 9 maja, w stoczni Remontowa Shipbuilding, miał miejsce chrzest jednostki Springbok zbudowanej na zamówienie renomowanego armatora ze Stanów Zjednoczonych. Aktu chrztu dokonała Katarzyna Mazurek.

Remontowa Shipbuilding S.A., należąca do grupy kapitałowej Remontowa Holding S.A., przekazała statek armatorowi Edison Chouest Offshore (ECO) 2 maja br. Jednostka o stoczniowym numerze budowy 851/7 to wielozadaniowy statek typu PSV (Platform Supply Vessel - zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego) przeznaczony do obsługi, głównie zaopatrzenia w materiały technologiczne oraz wyposażenie w specjalnych kontenerach, pływających lub stałych obiektów offshore.

Matka chrzestna statku Springbok, Katarzyna Mazurek, rozbiła tradycyjną butelkę szampana o burtę statkuMatka chrzestna statku oraz przedstawiciele stoczni i armatora chwilę po chrzcie statku

Odbiorca, ECO, to jeden z amerykańskich potentatów w sektorze przemysłu offshore. Zdecydował się na złożenie dużego zamówienia w polskiej stoczni, mimo, że posiada własne stocznie. Statki z tej serii należą do największych i najbardziej uniwersalnych w swojej klasie.

Podobnie jak poprzednie jednostki tej serii, tak i ochrzczony 9 maja Springbok, przeznaczony jest do zabezpieczania właściwego funkcjonowania platform wiertniczych i wydobywczych. Statek służyć będzie do transportu ładunków niezbędnych przy prowadzeniu odwiertów i eksploatacji platform, takich jak: ładunki wielkogabarytowe, skonteneryzowane, pakiety rur, ładunki płynne i sypkie (np. płuczki wiertnicze) w dwudziestu trzech zbiornikach, w tym również ładunki niebezpieczne.

Statek wyposażono w napęd spalinowo-elektryczny w technologii średniego napięcia, umożliwiający ekonomiczną eksploatację w szerokim zakresie obciążenia, przy znacznym ograniczeniu zużycia paliwa, a tym samym - mniejszą emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Jest on także wyposażony w systemy zaawansowanego sterowania, pozycjonowania dynamicznego, klasy DP2, jak również w instalację zwalczania pożarów wg klasy FiFi-1 oraz zwalczania rozlewów olejowych.

W realizacji tego projektu, podobnie jak pozostałych statków z tej serii uczestniczyli polscy producenci wyposażenia i dostawcy usług, głównie z grupy Remontowa Holding tacy jak m.in.: MORS, FAMOS, Hydroster.

Na statku Springbok, podobnie, jak na przekazanych wcześniej Gemsbok i Eland, zainstalowano również dodatkowe systemy ograniczania kołysania na fali (anti-roll) podnoszące komfort pracy zatrudnionych na nich marynarzy. Jak dowiedzieliśmy się od przedstawiciela stoczni Remontowa Shipbuilding, dzięki tym systemom, na 6 - metrowej atlancyckiej fali udało się ograniczyć wychylenia boczne statków o kilkanaście stopni, spotkało się z wysoką oceną amerykańskiego armatora.

Statek budowany jest pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego American Bureau of Shipping według projektu MMC 887L opracowanego przez polskie biuro projektowe MMC Ship Design & Marine Consulting Sp. z o.o. z Gdyni.

Co ciekawe, na statku Springbok, poza jego kapitanem - Amerykaninem, resztę załogi stanowią Polacy.

Remontowa Shipbuilding S.A posiada wieloletnie doświadczenie w budowie statków typu AHTS i PSV do obsługi morskiego przemysłu wydobywczego. W ciągu ostatnich 10 lat zbudowano 40 w pełni wyposażonych takich jednostek pływających dla armatorów m.in. z USA, Włoch, Szkocji i Singapuru. Obecnie w stoczni z ww. serii 851 trwają prace wyposażeniowe na statku PSV Wildebeest (851/8), którego przekazanie armatorowi planowane jest na koniec lipca br. Oprócz tego stocznia buduje kilka statków PSV napędzanych LNG dla odbiorcy norweskiego.

Media4Sea, land, REL (Remontowa Shipbuilding)

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter