Zwodowano pierwszy kadłub w roku bieżącym w Grupie Stoczni Remontowej Nauta S.A. Jest to częściowo wyposażony kadłub jednostki wielozadaniowej, przeznaczonej głównie do obsługi morskich farm wiatrowych.
W dniach 24-26 lutego 2014 r. na terenie Stoczni Remontowej Nauta S.A. w Gdyni i z wykorzystaniem jej doku pływającego odbyła się operacja wodowania specjalistycznej jednostki o symbolu roboczym BO58 przeznaczonej głównie do obsługi wież turbin wiatrowych, a także innych instalacji offshore.
Kadłub zbudowany na lądzie został przesunięty na barko-ponton, potem przeholowany na nim do czoła jednego z doków pływających Nauty, przesunięty na dok, zwodowany, a następnie odholowany początkowo na "starą" stocznię Nauta. Później prawdopodobnie trafi, na okres wyposażania, na nab. Angielskie.
Częściowo wyposażony kadłub zbudowany został na zamówienie grupy GloMar z Den Helder na potrzeby GloMar Offshore Wind Support BV. Powstał dzięki współpracy spółek Grupy Nauta takich jak Nauta-Hull Sp. z o.o., Kormal Nauta Sp. z o.o. i Hydro-Nauta Sp. z o.o.
Nowa jednostka, która otrzyma imię GloMar Wave, długa na 66,45 m i szeroka na 13,20 m, budowana jest pod nadzorem Lloyd‘s Register w oparciu o projekt techniczny i roboczy wykonany przez Biuro Okrętowe Ryszard Łukowski. "Wave" w nazwie to nie tylko "fala" (z ang.). Dla armatora to przede wszystkim akronim określenia Windfarm Accomodation Vessel E-type, z kolei "E-type" oznacza Energy Efficient, Environmentally Friendly and Economical (efektywny energetycznie, przyjazny środowisku, ekonomiczny).
Statek, klasyfikowany przez armatora jako MOSV (Multi-Purpose Offshore Support Vessel), wyposażony w system pozycjonowania dynamicznego DP II, przystosowany będzie do pełnienia następujących funkcji:
- hotelowca dla budowniczych lub obsługi farm wiatrowych - Offshore Windfarm Accommodation Vessel (z wykorzystaniem systemu Ampelmann do bezpiecznego transferu personelu z jednostek pływających w warunkach falowania, ze specjalną stabilizowaną trójwymiarowo platformą),
- bazowca prac podwodnych - Dive Support Vessel (z opcjonalną Integrated Dive Platform),
- dozorowca ratowniczego - Safety Standby Vessel / Emergency Response & Rescue Vessel,
- zaopatrzeniowca offshore - (Platform) Supply Vessel,
- statku badawczo-inspekcyjnego - Survey Vessel.
Zwodowany kadłub wyposażony jest w napęd spalinowo-elektryczny, dwa pędniki azymutalne Veth Propulsion L-Drive typu VL-900e oraz dwa stery strumieniowe. Jednostka posiadać będzie 40 luksusowych kabin jedno lub dwu osobowych, dźwig pokładowy, warsztat serwisowy, duże zbiorniki wody pitnej o pojemności 350 ton oraz paliwowe o pojemności 300 ton wraz z instalacjami do ich przekazywania na platformy lub inne statki oraz pokład roboczy przystosowany do obciążeń 5t/m2. Dzięki odpowiedniemu wyposażeniu jednostka będzie posiadać możliwość obsługi sond i zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych.
Warto dodać, że będzie to statek przyjazny dla środowiska, wyposażony w oczyszczalnie ścieków i separator wód zaolejonych (jak praktycznie wszystkie współczesne statki), ale również w system katalizatorów spalin oraz system obróbki biologicznej wydawanych wód balastowych.
Holenderski armator GloMar już od kilku lat remontuje, przebudowuje, adaptuje różnego rodzaju jednostki na swoje potrzeby. Dotychczas były to głównie byłe statki rybackie oraz mniejsze wielozadaniowe jednostki offshore przebudowywane na dozorowce (guard vessels) i dozorowce ratownicze (stand-by safety vessels), bazowce prac podwodnych, etc.
GloMar adaptował te jednostki przeważnie przy nab. Angielskim lub Kutrowym w Gdyni - jakbyśmy to kiedyś nazwali - systemem gospodarczym, tzn. działając samemu jak stocznia, zlecając poszczególne prace wyposażeniowe i wykończeniowe różnym wyspecjalizowanym firmom. Podobnym sposobem holenderski armator zbudował także w Gdyni dwa nowe statki, wprowadzone do eksploatacji w roku 2011 i 2012 - niemal bliźniacze 42-metrowe GloMar Pride i należący do innego armatora (Rederij Groen), ale pozostający w zarządzie GloMar - Linde-G. Są to wielozadaniowe jednostki offshore posiadające możliwość pełnienia funkcji dozorowców ratowniczych (mają miejsca dla ok. 120 podjętych z wody rozbitków). Ich częściowo wyposażone kadłuby, o tonażu pojemnościowym brutto ok. 630 jednostek, dostarczyły również spółki grupy Nauta.
Media4Sea, rel (GloMar, Nauta)
GloMar Wave - charakterystyka podstawowa
bandera: Gibraltar
nr IMO: 9682617
typ: hotelowiec offshore/ MOSV
długość całkowita: 66,44 m
szerokość: 13,20 m
zanurzenie: 4,60 m
wysokość boczna: 5,50 m
prędkość maksymalna: 12,0 w.
prędkość marszowa: 10,0 w.
główne zespoły prądotwórcze: 2 x Mitsubishi 1628 KW, 1 x Mitsubishi 603 KW
pędniki azymutalne napędu głównego: Veth Propulsion VL-900e
portowy zespół prądotwórczy: 1 x Mitsubishi 280 KW
dziobowe stery strumieniowe: 2 x Brunvoll CPP - 600 KW każdy
instalacja elektryczna: 440 V - 60 Hz
pomieszczenia:
- biuro pokładowe dla klienta (czarterującego): 18 m2
- duża mesa i salon z widokiem na morze
- wszystkie kabiny z TV Sat i dostępem do Internetu
- wszystkie pomieszczenia klimatyzowane
wyposażenie pokładowe i ratownicze:
- FRC / crewboat 1 WRH 635 2 x 75 hp Yamaha
- FRC / crewboat 2 WRH 635 2 x 75 hp Yamaha
- żurawik nr 1 - 1 x Noreq, NPDS-3500 DOR 3,2 tn
- żurawik nr 2 - 1 x Noreq, NPDS-3500 DOR 3,2 tn
- żuraw pokładowy PKM 1450/ 6 TN @ 20 mtr lub PFM 3500 / 10 TN @ 21 mtr
- kosz ratowniczy Sea Rescue Basket - 4 osoby / DOR 500 kg
- kabestany na dziobie i rufie
- wciągarka kotwiczna EHAW 32 sec
- łańcuch kotwiczny 2 x 160 m
- system p-pożarowy FiFi 1/2
powierzchnia pokładu roboczego: 230 m2
obciążenie pokładu: 5 t/m2
pojemność zbiorników na paliwo: 250 m3
pojemność zbiorników na wodę słodką: 449 m3
pojemność zbiorników balastowych: 670 m3
kabiny dla załogi: 18 jednoosobowych
kabiny dla czarterującego: 20 kabin dla 40 osób