Budowa sekcji podmorskiego tunelu, wznowienie produkcji kadłubów, utworzenie centrum obróbki blach i profili oraz produkcja nadbudówek okrętowych i części platform wiertniczych – to ma się dziać na terenie dawnej Stoczni Szczecińskiej. Spółka powołana do zarządzania jej majątkiem pracuje nad wymienionymi projektami.
O najważniejszych przygotowywanych projektach mówił w ubiegłym tygodniu na posiedzeniu komisji zachodniopomorskiego sejmiku Grzegorz Huszcz, prezes Szczecińskiego Parku Przemysłowego – spółki-córki Towarzystwa Finansowego Silesia, które jest właścicielem majątku po Stoczni Szczecińskiej Nowej.
Okazuje się, że Szczecin nadal ma szansę na włączenie się do ogromnej inwestycji – budowy najdłuższego na świecie podmorskiego tunelu pod cieśniną Femern, pomiędzy Niemcami i Danią. Projekt obejmuje cztery kontrakty: tunel północny, tunel południowy, portale i rampy oraz wykopy i zagospodarowanie terenu. Procedura przetargowa ma się zakończyć w przyszłym roku. Wstępne kwalifikacje do udziału w przetargach przeszło pozytywnie dziewięć dużych międzynarodowych konsorcjów. Nie ma w nich polskich firm, ale – jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy – jedno z konsorcjów jest w stałym kontakcie ze szczecińską grupą, która opracowała swój projekt. Na terenie po stoczni mogłyby być produkowane sekcje tunelu, a także kilka jednostek pływających do obsługi prac budowlanych w cieśninie Femern.
– Wartość kontraktu to 600 mln euro – poinformował prezes Huszcz.
Samo zgłoszenie się do przetargu wymaga pewnych nakładów (chodzi m.in. o zdobycie certyfikatów), ale wsparcia ma udzielić Silesia.
Kolejny projekt to wznowienie produkcji kadłubów przez jedną ze szczecińskich spółek w ośrodku pochylniowym Odra Nowa. Zakłada się, że budowane byłyby tam cztery kadłuby rocznie.
– Obecnie trwają w tej sprawie negocjacje i rozmowy są na dobrej drodze – zaznaczył G. Huszcz. – Niewykluczony jest udział Silesii w tym przedsięwzięciu, która udzieliłaby wsparcia finansowego. Pomoc mogłaby dotyczyć na przykład dostaw z polskich hut komponentów do budowy statków.
Nowy projekt inwestycyjny to wprowadzenie na teren Szczecińskiego Parku Przemysłowego spółki ze Szczecina, która zajęłaby się tam produkcją kompletnych nadbudówek okrętowych i części hotelowych platform wiertniczych.
Ostatnim z najważniejszych przygotowywanych projektów jest utworzenie przez TF Silesia nowoczesnego centrum obróbki blach i profili. Z jego usług korzystałyby przede wszystkim firmy działające w parku przemysłowym. Między innymi na ten ośrodek trafią pieniądze, które Silesia wyłoży w tym roku na inwestycje w dawnej stoczni (zapowiedziana kwota to 13 mln zł).
– Dziś widać ożywienie gospodarcze i wzrost koniunktury na świecie, ale to jeszcze jest nieustabilizowane – mówił do radnych po zakończeniu swojej prezentacji Grzegorz Huszcz. – Jako menadżer, który się podjął bardzo ważnego zadania, nie oczekuję wielkiego wsparcia, ale zrozumienia i ciszy nad tymi procesami. Wiele projektów wymaga dyskrecji – taki jest charakter tego biznesu.
(ek)
