Yara International, koncern nawozowy z siedzibą w Oslo, podpisał umowy z Hyundai Mipo Dockyard (HMD) na budowę trzech kolejnych tankowców o pojemności 20,6 tys. m sześc. każdy.
Spodziewany koszt każdego ze statków to 51 mln USD. Decyzja firmy jest efektem analizy kosztów budowy nowych statków w porównaniu do czarterowania statków od zewnętrznych armatorów. Yara zdecydowała się zastąpić część statków czarterowanych własnymi. Dzięki temu spółka będzie mogła realizować część swoich długoterminowych potrzeb transportowych po niższych kosztach, spełniając bardziej wymagające regulacje środowiskowe, a jednocześnie zachowując elastyczność zgodną z systemem produkcyjnym koncernu.
Koncern transportuje rocznie ok. 4 mln ton amoniaku potrzebnego jego europejskim fabrykom, ma także podpisane długoterminowe umowy w Trynidadzie i Australii. Obecnie Yara posiada flotę 16-18 wyczarterowanych tankowców, obsługujących europejskie fabryki koncernu w zakresie umów długoterminowych.
Wcześniej, w grudniu 2013 r., Yara podpisała z tym samym producentem umowę na budowę i dostawę dwóch tankowców.
Yara prowadzi obecnie rozmowy z potencjalnymi partnerami na zarządzanie własną flotą połączone z udziałem kapitałowym w statkach, choć koncern zastrzega, że chce zachować większościowe udziały w produkowanych jednostkach.
W przyszłości Yara planuje nadal analizować opłacalność budowy własnych statków kosztem rezygnacji z czarteru, w odniesieniu do konkretnych przypadków.
