W gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding SA 22 listopada 2013 odbyło się wodowanie kadłuba kolejnego wielozadaniowego statku zaopatrzeniowego - PSV (Platform Supply Vessel) przeznaczonego do obsługi morskiego przemysłu wydobywczego.
Zwodowany dzisiaj serwisowiec jest siódmą jednostką z aktualnie realizowanej serii statków budowanych na zamówienie jednego z czołowych operatorów floty offshore na świecie - Edison Chouest Offshore (ECO) z USA. Jest to jednostka o stoczniowym numerze budowy B850/7, zbudowana według projektu MMC 887 MOD3, pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego ABS. Statek, który otrzyma imię Springbok, jest 89-metrowym zaopatrzeniowcem o nośności 5100 t, wyposażonym w przyjazny środowisku napęd spalinowo-elkektryczny.
Wodowana jednostka, podobnie jak poprzednie z tej serii, przeznaczona jest do zabezpieczania właściwego funkcjonowania platform wiertniczych i wydobywczych, głównie zaopatrzenie w zapasy (np. wodę pitną, paliwo) i technologiczne materiały do wierceń i eksploatacji odwiertów (płuczki wiertnicze, solanki, cement, etc.).

Najnowszym, ukończonym już przez stocznię, statkiem z tej serii jest - przygotowywany właśnie przez armatora do pierwszego rejsu - Eland (B850/5). Prace wyposażeniowe prowadzone są zaś na jednostce Gemsbok (B850/6). Po piątkowym wodowaniu ostatnią jednostką z serii dla armatora ECO (co ciekawe, posiadającego własne stocznie w USA), jaka pozostanie do wodowania stoczni Remontowa Shipbuilding będzie Wildebeest (B850/8). Dotychczas przekazane jednostki z tej serii zatrudniane były głównie w Brazylii. Eland popłynąć ma do Nigerii.
W ciągu ostatnich kilku lat Remontowa Shipbuilding SA znalazła się w czołówce stoczni budujących specjalistyczne, wielozadaniowe statki dla sektora oceanotechniki i górnictwa morskiego (offshore).
Piątkowe wodowanie zamyka program wodowań zaplanowanych na rok bieżący. Jednak w bieżącym roku stocznia dostarczy jeszcze kolejne trzy w pełni wyposażone jednostki dla różnych armatorów, w tym dwa promy z napędem LNG oraz wielozadaniowy statek do obsługi platform wiertniczych o łącznej wartości blisko 100 mln euro. Rok 2013 zamknie się dostawą 9 statków i 1 mld złotych przychodów co plasuje Remontową Shipbuilding w światowej czołówce pod względem liczby dostarczonych jednostek.
Szerokie spektrum działalności stoczni obejmuje nie tylko statki do obsługi platform wiertniczych, promy czy też statki towarowe. Przed kilkoma tygodniami, działając w ramach konsorcjum, Remontowa Shipbuilding podpisała kontrakt na budowę niszczycieli min "Kormoran II" dla Polskiej Marynarki Wojennej.
Remontowa Shipbuilding od 60 lat jest głównym dostawcą dużych i średnich okrętów dla Marynarki Wojennej RP. Powrót do współpracy z siłami zbrojnymi ma dla stoczni istotne znaczenie. Jest to odnowienie wieloletnich partnerskich relacji, jak również i udział w projekcie rozpoczynającym program modernizacji floty.
Media4Sea, rel (Remontowa Shipbuilding)
Fot.: Media4Sea
