Stocznie, Statki

Projekt BSR InnoShip, w którym przez trzy lata uczestniczył Polski Rejestr Statków, zakończyła finałowa konferencja zorganizowana w Brukseli w dniach 9-10 września 2013 r. w  Przedstawicielstwie Kraju Związkowego Nadrenii Północnej-Westfalii przy Unii Europejskiej.

Konferencja pt. „Rozwiązania dla niskoemisyjnej żeglugi w regionie Morza Bałtyckiego” zgromadziła około 90 uczestników. Byli wśród nich politycy szczebla regionalnego krajów regionu Morza Bałtyckiego i Unii Europejskiej, przedstawiciele podmiotów związanych z transportem morskim i środowiskiem morskim, a także przedstawiciele zainteresowanych branż i grupa członków konsorcjum firm uczestniczących w projekcie.

Podczas dwudniowego spotkania przedstawiono najlepsze praktyki i rozwiązania dla niskoemisyjnego transportu morskiego, znalezione w trakcie trwania projektu w latach 2010-2013. Przedstawiono ponadto szereg wyników projektu BSR InnoShip mających ułatwić w przyszłości decyzje polityczne, w tym np. studia wykonalności i analizy ekonomiczne różnych rozwiązań ekologicznych dla transportu morskiego oraz mapy emisji przygotowane w celu ich integracji z działaniami realizowanymi w ramach Konwencji HELCOM. Ponadto zaprezentowano „Pan-bałtycki podręcznik dobrych praktyk w ekologicznej żegludze i eksploatacji portów”, który obejmuje dobre praktyki ekologiczne i ekonomiczne oraz narzędzia pomocy technicznej wychodzące naprzeciw nowym wymaganiom dla żeglugi, szczególnie w regionie Morza Bałtyckiego.

Ogłoszono także wyniki pierwszego w historii konkursu o nagrodę Baltic Sea Clean Maritime (BSCM). Nagroda jest przyznawana w trzech kategoriach: "Technologia, napęd i silniki", "Rozwój infrastruktury" oraz "Zarządzanie eksploatacyjne". Uroczyste wręczenie nagród zwycięzcom odbędzie się w terminie późniejszym, w związku z 4. Forum rocznym w EUSBSR, które zostanie zorganizowane w Wilnie w dniach 11-12 listopada 2013 roku.

Podczas konferencji przedstawiono dwie prezentacje członków zespołu Polskiego Rejestru Statków – Beaty Madejskiej z Pionu Współpracy Zewnętrznej i Krzysztofa Kolwzana, kierownika Inspektoratu Maszynowo-Wyposażeniowego, na temat prawnych aspektów żeglugi niskiej emisji i wpływu towarzystw klasyfikacyjnych zrzeszonych w IACS na żeglugę niskoemisyjną.

Odbył się też panel dyskusyjny na temat przyszłości żeglugi ekologicznej na Morzu Bałtyckim, w którym uczestniczyli: Janeta Toma z Komisji Europejskiej ds. Mobilności i Transportu, Markku Mylly – dyrektor Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego EMSA, Elina Bardram z Komisji Europejskiej ds. działań klimatycznych, Marianne Huusko-Lamponen – zastępca stałego przedstawiciela Finlandii przy Unii Europejskiej, Kasper Moos – przedstawiciel linii żeglugowych DFDS oraz Tiina Haapasalo z Konfederacji Przemysłu Fińskiego EK.

Uczestnicy panelu zgodzili się, że LNG będzie średnioterminowym rozwiązaniem wobec wielu wyzwań stojących przed żeglugą morską. LNG jest realną opcją szczególnie dla nowych budów, ale w większości przypadków nie znajdzie zastosowania przy modernizacji statków istniejących, które z kolei w większym stopniu powinny korzystać z systemów oczyszczania spalin z tlenków siarki za pomocą skruberów. Jednak, aby naprawdę rozpocząć wykorzystanie LNG, należy przyjąć stosowne przepisy, zharmonizowane z wymaganiami państw członkowskich UE i państw trzecich, dla stworzenia prawdziwego rynku bunkrowania paliw LNG oraz napędu statków tego typu paliwem. Komisja Europejska opracowała propozycję monitorowania i weryfikacji emisji CO2 ze statków, której celem jest wspieranie globalnego rozwiązania na szczeblu IMO tzw. mechanizmu MRV – monitoringu, raportowania i weryfikacji. Uczestnicy panelu szeroko poruszali potrzebę globalnych rozwiązań w dziedzinie ekologicznej żeglugi.

Podsumowując, wyniki projektu BSR InnoShip i końcowa dyskusja podczas konferencji wykazały znaczenie rozwoju infrastruktury LNG jako kluczowego rozwiązania dla żeglugi niskoemisyjnej w regionie Morza Bałtyckiego. Zwrócono też uwagę na konieczność określenia zasady finansowania inwestycji – w formie kredytów, gwarancji oraz pomocy państw WE. Jak dotąd, mamy bardzo małe doświadczenie eksploatacyjne w stosowaniu każdego z proponowanych ekologicznych, niskoemisyjnych rozwiązań, brakuje też praktycznie infrastruktury LNG oraz związanych z nią instalacji. Potrzebne są dalsze wytyczne i doradztwo w dziedzinie doboru nowych technologii i eksploatacji statków ze zmniejszoną prędkością, tzw. slow steaming.

Według badań wykonanych podczas projektu BSR InnoShip, obowiązywanie wymagań Załącznika VI do Konwencji MARPOL (konieczność stosowania niskosiarkowych paliw okrętowych) będzie miało istotne skutki ekonomiczne – spowoduje dodatkowe koszty bezpośrednie w wysokości 3,8 mld euro tylko w 2015 r.

Wszystkie wystąpienia prezentowane podczas konferencji projektu BSR InnoShip w Brukseli są dostępne pod linkiem: http://www.baltic.org/projects/bsr_innoship/final_seminar/presentations

Polski Rejestr Statków

Uczestnicy konferencji Uczestnicy konferencji Krzysztof Kołwzan (PRS) podczas prezentacji w czasie finałowej konferencji projektu BSR InnoShip Beata Madejska (PRS) podczas prezentacji w czasie finałowej konferencji projektu BSR InnoShip

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter