W najbliższych tygodniach w Gdańsku przebywać będzie jednostka pływająca Schleswig-Holstein. Nazwa jakby znajoma, ale... wystarczy spojrzeć na zdjęcie, żeby się przekonać, że tym razem nie ma powodów do niepokoju. To prom pasażersko-samochodowy, a jego wizyta nie ma charakteru kurtuazyjnego, tylko czysto komercyjny, bo statek przypłynie do stoczni.
Dwustronny, tzw. symetryczny, przelotowy prom pasażersko-samochodowy Schleswig-Holstein przypłynie do Gdańska najprawdopodobniej 28 października. Głównym powodem pobytu niemieckiego promu w polskiej stoczni będzie instalacja systemu oczyszczania spalin - tzw. płuczki (ang. scrubber). System zamontowany zostanie przez Gdańską Stocznię "Remontową" S.A., która niedawno zrealizowała jeden z pierwszych w świecie tak dużych kontraktów dotyczących instalacji scrubber'ów - obejmujący aż trzy statki armatora DFDS Seaways. Była to także jedna z niewielu dotąd na świecie komercyjnych (nie eksperymentalnych) instalacji tego typu systemu oczyszczania spalin.
Schleswig-Holstein, wraz z bliźniaczym Deutschland, należą do promów obsługujących mocno uczęszczaną linię promową Rødby (Dania) - Puttgarden (Niemcy). Jest to szlak łączący północne Niemcy (wyspa Fehmarn, połączona z lądem mostem Fehmarnsundbrücke) z duńską wyspą Lolland. Przewoźnik Scandlines oferuje na tej trasie 48 do ponad 50 połączeń dziennie. Promy wypływają z każdej strony cieśniny co pół godziny. Czas przeprawy to ok. 45 min. (dystans ok. 18 km).
Symetryczna, dwustronna konfiguracja statku pozwala ograniczyć czas przelotu promu w każdą stronę - w przypadku tej konkretnej linii - o 20 procent w porównaniu z promami konwencjonalnymi, dzięki temu, że statek nie musi dokonywać zwrotu w każdej z przystani. Do tej oszczędności czasu przyczynia się także zastosowanie automatycznego system cumowania.
Schleswig-Holstein należy do większych statków w swojej klasie, tzn. promów dwustronnych. Posiada dość obszerną część dla pasażerów z restauracjami i sklepami.
Na pokładzie głównym (nr 3) - jednym z dwóch pokładów ładunkowych - Schleswig-Holstein, poza miejscami dla samochodów i ciężarówek, posiada także tor kolejowy. Trasa z przeprawą promową Rodby - Puttgarden oferuje najszybsze połączenie między Hamburgiem czy Berlinem, a Kopenhagą, również pociągami InterCity, które przewożone są promami co dwie godziny.
Promy eksploatowane na tak krótkiej trasie i tak często manewrujące muszą dysponować niezawodnym napędem i doskonałymi własnościami manewrowymi. W przypadku jednostki Schleswig-Holstein właściwości takie zapewnione są m.in. przez spalinowo-elektryczną konfigurację napędu głównego i cztery pędniki azymutalne - każdy z dwiema śrubami kontrarotacyjnymi.
Wnętrza zaprojektowano z myślą o wysokiej funkcjonalności i zapewnieniu swobodnego przepływu dużego strumienia pasażerów, bez kolejek lub z ich minimalizacją.
Media4Sea
Fot.: Scandlines
Schleswig-Holstein - charakterystyka podstawowa
nr IMO: 9151539
typ: prom dwustronny (double-ended), pasażersko-samochodowo-kolejowy
rok budowy: 1997
stocznia: Van der Giessen de Noord (obecnie IHC Merwede - Krimpen Shipyard), Holandia
port macierzysty: Puttgarden
państwo bandery: Niemcy
właściciel: GEFA Leasing GmbH
operator: ScandLines GmbH (dawniej DFO, Vogelflug Linie)
linia: Rødbyhavn - Puttgarden
długość całkowita: 143,00 m
długość między pionami: 134,00 m
szerokość konstrukcyjna: 24,80 m
szerokość maksymalna (z odbojnicami): 25,40 m
wysokość boczna do pokładu głównego: 8,50 m
wysokość boczna do pokładu górnego: 14,40 m
zanurzenie konstrukcyjne: 5,80 m (według niektórych źródeł: 5,30 m)
zanurzenie maksymalne: 6,00 m
nośność przy zanurzeniu konstrukcyjnym: 2400 t
nośność przy zanurzeniu maksymalnym: 2900 t
tonaż pojemnościowy brutto (GT): 15 187
zbiorniki paliwowe: 480 m³
zbiorniki oleju smarnego: 80 m³
zbiorniki na wodę słodką: 180 m³
zbiorniki trymujące: 560 m³
zbiorniki przeciwprzechyłowe (50%): 430 m³
silniki zespołów prądotwórczych elektrowni okrętowej: 2 x MaK 6M32 (po 2640 kW) + 3 x MaK 8M32 (po 3520 kW)
łączna moc elektrowni okrętowej: 15 840 kW
(elektrownia okrętowa pracuje zarówno na potrzeby napędu głównego, jak i innych odbiorników)
moc przenoszona przez pędniki napędu głównego: 4 x 3000 kW
prędkość eksploatacyjna: ok. 18,5 w.
liczba miejsc pasażerskich (bez kabin): 1200 (niektóre źródła podają 900)
środki ratunkowe:
- dwie łodzie ratunkowe po 150 miejsc
- cztery systemy ewakuacyjne z tratwami ratunkowymi (M.E.S.) po 450 miejsc każdy
miejsca dla pasażerów w pomieszczeniach:
- restauracja samoobsługowa: 150
- restauracja samoobsługowa: 310
- restauracja dla kierowców: 40
- restauracja fast food: 150
- restauracja: 76
- hall wejściowy: 50
inne pomieszczenia: sklep, pokój zabaw dla dzieci, strefa gier, salon
ładowność samochodów: 364 (niektóre źródła podają 292 / 355), w tym tylko dla górnego pokładu - 123
pas ładunkowy ro-ro (autobusy, ciężarówki): 625 m
pas ładunkowy ro-ro (samochody osobowe): 1747 m
liczba torów kolejowych: 1
długość kolejowego pasa ładunkowego (maks. długość przewożonego pociągu): 118 m
załoga: 9 oficerów, 17 osób załogi szeregowej technicznej i hotelowe
(wszyscy mają do dyspozycji kabiny jednoosobowe)
klasyfikacja: Germanischer Lloyd +100A5,M,E1,IW, Eisenbahn/Auto Faehre, +MC, AUT
a najlepiej nie wpuszczać na nasze wody terytorialne.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.