Stocznie, Statki

W ostatnich kilkunastu tygodniach Damen Marine Components (DMC), część Damen Shipyards Group, zakończyło realizację kilku ciekawych projektów. Rozbudowuje także potencjał produkcyjny w Polsce.

Holenderski armator barek i pchaczy rzecznych ThyssenKrupp Veerhaven odebrał niedawno - po przebudowie i modernizacji - pchacz rzeczny Neushoorn IV.Dzięki znaczącej mocy może pchać zestaw sześciu załadowanych barek reńskich. Jednostka, o długości 40 i szerokości 15 m, oferuje miejsce dla dziewięciu członków załogi, szatnię, mesę, kuchnię, a nawet małą salkę gimnastyczną. Statek posiada dużą sterówkę. Napęd zapewniony jest przez trzy silniki Wärtsilä 8L20 o mocy 1380 kW każdy. Pędniki (śruby napędowe) pracują w dyszach Damen Optima o wewnętrznej średnicy 2060 mm, dostaczonych przez gdański zakład Damen Marine Components (DMC).

Zakład produkcyjny DMC w Gdańsku

DMC realizuje kontrakt na dostawę ważnych części wyposażenia kadłuba 87-metrowego, trzymasztowego, żaglowego statku szkolnego budowanego przez grupę Damen Shipyards dla marynarki wojennej Omanu. Chodzi o zestaw sterowy składający się z kokera, trzonu i płetwy sterowej. Część tych elementów wyekspediowano w lipcu do rumuńskiej stoczni Damena, gdzie powstaje kadłub żaglowca. Płetwa sterowa ma tam dotrzeć w sierpniu br. Statek ma być przekazany do eksploatacji w 2014 roku.

Dla statku rybackiego TX 43, dokowanego w stoczni remontowej Damen’a na holenderskiej wyspie Texel (Damen Shipyards Den Helder) Damen Marine Components dostarczyła zestaw stalowych i aluminiowych komponentów, m.in. prefabrykowane skrzynie na ryby.

Zakład DMC w Gdańsku odwiedziła niedawno duża delegacja przedstawicieli działu zarządzania zakupami grupy Rolls-Royce. Delegacja pod przewodnictwem Gordon’a Tytler’a (executive vice president, dział Purchasing Marine), oglądała m.in. własny system produkcyjny (linię technologiczną) DMC do montażu dysz śrub napędowych, oparty na metodzie polegającej na obracaniu konstrukcji dyszy, zapewniającej produkt z wysokiej jakości, gładkimi, jednoprzejściowymi (ciągłymi) spawami. DMC rozwija potencjał produkcyjny w Polsce. Uruchomiono w pełni halę produkcyjną w Elblągu. Jest ona wyposażona m.in. w następujące elementy:
- trzy suwnice (100 t, 50 t i 20 t DOR)
- dwie bramy przemysłowe (6 × 7 m i 11 × 7 m)
- komora do piaskowania (12 × 6 × 6 m)
- komora malarska z funkcją suszenia (12 × 6 × 6 m)
- instalacje sprężonego powietrza i gazów technicznych

Zdolność przerobowa zakładu DMC w Elblągu będzie nadal rosła wraz z instalacją kolejnych maszyn w ciągu najbliższych miesięcy.

Media4Sea

Fot.: DMC, Damen Shipyards

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6816 3.756
EUR 4.2128 4.298
CHF 4.4856 4.5762
GBP 4.9824 5.083