Stocznie, Statki

W niedzielę rano, mijając Skagen, na Bałtyk wszedł holownik SD Salvor z dużą barką zanurzalną do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych - Giant 2. Zespół holowniczy zmierza do Gdańska.

Giant 2holowany przez SD Salvorwyruszył z Rotterdamu wieczorem, 25 lipca. W Gdańsku spodziewany jest wstępnie 1 sierpnia.

Giant 2 to drugi podobny nabytek Gdańskiej Stoczni “Remontowej” SA. Doświadczenia z pierwszymi dokowaniami platform offshore na zakupionym wcześniej i przebudowanym przez gdańską stocznię dla jej własnych potrzeb siostrzanym barko-pontonem Giant 4 (przemianowanym na REM Lift 25 000) potwierdziły jego przydatność jako elementu znakomicie poszerzającego potencjał dokowy “Remontowej”, szczególnie w zakresie obsługi dużych obiektów w rodzaju platform offshore, nie mieszczących się (zwłaszcza ze względu na szerokość) w dokach pływających.

Giant 2 wprowadzany do portu GdańskGiant 2 wprowadzany do portu GdańskGiant 2 wprowadzany do portu GdańskGiant 2 wprowadzany do portu Gdańsk

Barko-ponton heavy lift o nazwie Giant 2 eksploatowany był dotąd przez grupę Smit na całym świecie zarówno do transportu obiektów ciężkich, wielkogabarytowych i pływających (dokowanych na zanurzającej się barce), jak i w operacjach ratowania mienia lub usuwania wraków. Barko-ponton Giant 2 pełnił m.in. ważną rolę w podnoszeniu, w 2007 roku, podtopionego i przechylonego 290-metrowego wycieczkowca Pride of America, który uległ wypadkowi podczas prac wyposażeniowych w stoczni w Bremerhaven.

Czytaj także: Podnosił Kursk, teraz będzie... dokiem!

Przypomnijmy, że siostrzany (przed przebudową w Gdańsku) barko-ponton Giant 2 - pracujący w “Remontowej” ex Giant 4 (obecnie Rem Lift 25 000) zyskał znacznie większą sławę jako jednostka podnosząca wrak atomowego okrętu podwodnego Kursk. Na barce - doku REM Lift 25 000 podnoszono już i remontowano lub przebudowywano i modernizowano półzanurzalną platformę hotelowo-warsztatową Safe Caledonia i platformę wydobywczą FPF-1.

Czytaj także: Duża platforma na wielkim barko-pontonie - pierwszy taki transport w Polsce

Ex Giant 4 (obecnie REM Lift 25 000) oraz holowany właśnie do Gdańska Giant 2 (wraz z trzecią siostrzaną jednostką - Giant 3) zbudowane zostały w II połowie lat 70-tych w stoczni Swazu Shipbuilding Ltd z Naruto w Japonii dla holenderskiego armatora Smit.

Nie mają własnego napędu (muszą być holowane), ale wyposażone zostały w zespoły prądotwórcze zasilające pompy balastowe i sprężarki, które wtłaczają sprężone powietrze do zbiorników balastowych przy wynurzaniu uprzednio “zatopionego” barko-pontonu - doku. Pompy i sprężarki są zdalnie sterowane - podobnie, jak zawory systemu balastowego - ze sterowni umieszczonej między kominami na wysokiej dziobówce barko-pontonu, której szczyt pozostaje ponad powierzchnią wody przy zanurzaniu “Giganta” w operacji dokowania obsługiwanego obiektu.

Media4Sea

Giant 2 - charakterystyka podstawowa
nr   IMO7638894
rok budowy   1977
stocznia   Swazu Shipbuilding Ltd, Naruto, Japonia
długość całkowita   140,00 m
długość pokładu ładunkowego   120,00 m
powierzchnia pokładu ładunkowego   4320 m
szerokość   36,00 m
wysokość boczna   8,50 m
wysokość do pokładu dziobówki   17,00 m
nośność   24 060 t
tonaż pojemnościowy brutto   12 175

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter