Stocznie, Statki
W czerwcu 2012 roku, fiński producent dźwignic Konecranes zdobył ważne dla tej firmy zamówienie na kolejną suwnicę bramową typu Goliath - tym razem od koncernu Kvaerner w Norwegii. Wielka suwnica pracować ma w stoczni Stord Kvaerner’a (dawniej Aker Stord) koło Leirvik już od końca tego roku. W budowie suwnicy, na zlecenie Konecranes, uczestniczy Vistal.

Montaż elementów suwnicy dla Kvaerner Stord na nab. Indyjskim w GdyniMontaż elementów suwnicy dla Kvaerner Stord na nab. Indyjskim w GdyniStocznia Kvaerner Stord z nową suwnicą. Na fotomontażu widać też jednostkę FPSO Skarv.Suwnica Konecranes

Firmy gdyńskiej Grupy Kapitałowej Vistal prefabrykują nogi wraz z komponentami pomocniczymi dla suwnicy bramowej typu Goliath zamówionej przez Kvaerner'a w Konecranes. Montaż odbywa się na nab. Indyjskim. Długość konstrukcji nogi wynosi ok. 80 m, szerokość ok. 30 m, a łączna waga całej powstającej w Gdyni konstrukcji wyniesie ok 1000 t. Załadunek (tzw. “nasówka”) na barkę, odbędzie się - wg zapowiedzi Vistal'u - w połowie czerwca bieżącego roku.

Stocznia Kvaerner Stord AS, założona w 1841 r., przejęta przez grupę Aker w 1958, a później przez grupę Kvaerner, specjalizuje się w budowie konstrukcji offshore, np. platform wiertniczych i wydobywczych, a szczególnie ich pokładów (topsides). Dawniej - do lat 70-tych - była jedną z największych stoczni w Norwegii i budowała statki, w tym supertankowce o nośności do niemal 300 000 ton (największe w historii norweskiego przemysłu okrętowego). W latach 1943-1980 zbudowała ok. 150 statków. Jednak już w latach 70-tych zaczęła odgrywać wielką rolę w rozwoju norweskiego przemysłu offshore (kluczowy udział w projektach budowy wielkich platform Statfjord A, Gullfaks A, Gullfaks C, Troll), a schyłek budowy zwykłych statków w Stord oznaczał również częściowe zasypanie doku (dla konstrukcji offshore nie był potrzebny długi dok). W tej stoczni dokonywano też poprawek i prowadzono prace wykończeniowe oraz przygotowanie do rozruchu zbudowanego w Korei Południowej pływającego systemu wydobywczo-magazynowo-terminalowego FPSO Skarv, eksploatowanego przez konsorcjum, w którym ok. 12% udziałów ma PGNiG.

Niesłabnący rynek, związany z wielkimi nowymi projektami (obejmującymi także budowę dużych platform offshore) planowanymi do realizacji do roku 2020, skłonił Kvaerner’a do inwestycji w swą stocznię Stord. Nowa suwnica więcej nież podwoi dotychczasową zdolność podnoszenia i montażu ciężkich elementów z 350 do 800 ton. Rozpiętość suwnicy wyniesie 153 m, a jej wysokość - 115 m. Suwnica umożliwi pracę nad dwiema konstrukcjami topisdes jednocześnie, zamiast dotychczasowej jednej możliwej do realizacji w Stord.

Konecranes, to lider na globalnym rynku urządzeń dźwignicowych. W roku 2011 grupa zanotowała wartość sprzedaży rzędu 1,896 mld euro. Grupa Konecranes zatrudnia ok. 11 700 osób w 609 zakładach i oddziałach w 47 krajach. Firma notowana jest na rynku NASDAQ OMX Helsinki. Konecranes jest także producentem wielkiej suwnicy bramowej byłej Stoczni Gdynia.

PioSta, rel

Fot./Rys.: Konecranes, Piotr B. Stareńczak

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.626 3.6992
EUR 4.2065 4.2915
CHF 4.4939 4.5847
GBP 4.9344 5.034