Stocznie, Statki

Gdańska spółka Stal-Rem z Grupy REMONTOWA kończy budowę częściowo wyposażonego kadłuba statku rybackiego dla odbiorcy z Danii. Jednostka w wysokim stopniu wyposażenia przekazana ma być duńskiej stoczni w maju.

Wodowanie kadłuba statku Einar ErlendWodowanie kadłuba statku Einar ErlendStraumbergStraumberg

W środę, 17 kwietnia, przy nabrzeżu Ostrawica IV w Gdańsku, zwodowano częściowo wyposażony kadłub statku rybackiego dla odbiorcy duńskiego, zbudowany przez spółkę Stal-Rem S.A. Statek zbudowano na terenie przy wspomnianym nabrzeżu. Kadłub bez nadbudówki został podniesiony z nabrzeża i opuszczony na wodę przez dwa dźwigi pływające - Maja i Rem 220. Na terenie budowy kadłuba pozostała nadbudówka, która wkrótce zostanie zainstalowana na pływającym już kadłubie.

Statek ma być przekazany odbiorcy w maju, w wysokim stopniu wyposażenia - m.in. z zainstalowaną śrubą napędową, silnikiem napędu głównego i wieloma urządzeniami oraz systemami siłownianymi. Jednostka zostanie doposażona i przekazana armatorowi pod koniec tego roku przez duńską stocznię Vestværftet ApS z Hvide Sande pod jej numerem budowy 299. Nowy sejner Einar Erlend zastąpi jednostkę o takiej samej nazwie, tego samego armatora, zbudowaną w roku 2001. Armatorem nowego statku jest rodzinna firma Johana M. Meløysund’a i jego synów Einara i Erlanda (stąd nazwa statku).

Sejner zaprojektowało niedawno powstałe biuro projektowo-konsultingowe Solstrand Trading AS z Tomrefjord w Norwegii. Jednostkacharakteryzuje się długością całkowitą 37,25 m i szerokością 9,80 m oraz tonażem pojemnościowym brutto 499 BT. Posiada zbiorniki do przechowywania świeżej ryby w schładzanej wodzie morskiej (RSW tanks) o łącznej pojemności 419 m3. Na statku zaplanowano miejsce dla ośmiu członków załogi w sześciu jednoosobowych i jednej dwuosobowej kabinie. Wyposażenie statku pochodzi w większości od renomowanych producentów norweskich.

Również w ostatnią środę, 17 kwietnia wieczorem, holownik Westsund wyprowadził z gdyńskiego portu częściowo wyposażony kadłub sejnera - trawlera pelagicznego Straumberg. Kadłub zbudowała stocznia Crist dla norweskiej stoczni Larsnes Mek. Verksted w Larsnes niedaleko Alesund. Ta, po dokończeniu wyposażania zakontraktowanej w grudniu 2011 r. jednostki, przekaże ją, pod stoczniowym numerem budowy 51, armatorowi Straumberg AS z Trondheim pod koniec nadchodzącego lata. Statek został zaprojektowany przez norweskie biuro projektowo-konsultingowe Skipskompetanse AS z Måløy. Zastąpi swojego imiennika zbudowanego w 1979 roku.

Statek, projektu SK-3100V charakteryzuje się długością 46,5 m, szerokością 12,0 m i posiada wyposażenie do połowów trałem pelagicznym, trałem dennym i okrężnicą. W projejcie Straumberg przewidziano zbiorniki chłodzonej wody morskiej na rybę o pojemności 650 m3Napęd główny statku ma być typu spalinowego z przekładnią mechaniczną, jednak jednostka wyposażona będzie w hybrydowe urządzenie - prądnicę wałową i silnik elektryczny, które będzie mogło być używane jako awaryjny silnik napędowy "take me home" w trybie napędu spalinowo-elektrycznego. Na statku zaplanowano pomieszczenia dla 12-osobowej załogi.

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Vestværftet; Rys.: Vestværftet, Skipskompetanse

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6916 3.7662
EUR 4.2384 4.324
CHF 4.5157 4.6069
GBP 5.0218 5.1232