Stocznie, Statki

We wtorek, 5 marca br., przy pięknej, słonecznej pogodzie, w stoczni Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku odbył się chrzest kolejnego, nowoczesnego statku typu PSV (Platform Supply Vessel), z serii ośmiu zakontraktowanych, zbudowanego dla Edison Chouest Offshore, jednego z największych amerykańskich właścicieli floty pomocniczo - logistycznej pracującej w przemyśle offshore.

To już piąty statek budowany dla armatora, dla którego wcześniej ta sama stocznia zbudowała trzy jednostki typu AHTS (Anchor Handling Towing Supply – o nazwach Waterbuck, Reedbuck i Bushbuck, powstałych w ramach długiej i owocnej serii statków projektu NED 8167L).

Podobnie jak przekazane wcześniej jednostki, tak i ta wejdzie w skład liczącej ponad 200 statków floty, obsługującej rosnącą bazę klientów na całym świecie i zostanie skierowana na pola naftowe u wybrzeży Brazylii.

Jest to drugi statek z ww. serii, oddany armatorowi przez stocznię. Poprzedni o nazwie Bongo, został przekazany w grudniu 2012 r. Poza ww. jednostkami PSV, nazwy pozostałych to m.in.: Sable (wodowanie kadłuba odbyło się w październiku 2012 r.) oraz Oryx, Eland i Gemsbok. Obecnie są one na różnych etapach budowy.

Matką Chrzestną została Aleksandra Polkowska, siostra jednego z przedstawicieli nadzorujących budowę, która nadała jednostce imię Kudu, oznaczające kolejny (po wcześniejszym statku Bongo) gatunek afrykańskich antylop.

Kudu zbudowany został wg projektu MMC 887 L, opracowanego przez biuro projektowe MMC Ship Design & Marinę Consulting Sp. z o.o. z Gdyni, pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego ABS.

Jednostka, podobnie jak inne z serii, zostanie wyposażona w napęd spalinowo - elektryczny i inne najnowocześniejsze systemy, w ramach wspólnego standardu dla statków budowanych w Polsce oraz w stoczniach Brazylii i USA, należących do ww. armatora. Dzięki innowacyjnemu napędowi i zastosowanemu systemowi elektrycznemu, statki te będą emitować do atmosfery znacznie mniej tlenków siarki i azotu niż konwencjonalne jednostki. Obecnie stocznia współpracuje z ww. armatorem w opracowaniu i przygotowaniu kolejnych projektów.

Kudu, dostosowany do eksploatacji na wszystkich akwenach morskich bez względu na warunki pogodowe, wyposażony w system dynamicznego pozycjonowania, pełną automatykę systemów sterowania i ładunkowych oraz zintegrowany mostek, przeznaczony jest do pracy w rejonie Ameryki Południowej, dokąd trafi bezpośrednio po przekazaniu.

Kolejne statki PSV dla tego klienta są planowane do przekazania w cyklu trzech miesięcy, co zapewni pracę 1500 pracownikom i kooperantom stoczni Remontowej Shipbuilding SA oraz ciągłość produkcji.

Jednocześnie w stoczni trwa wprowadzanie zmian i usprawnień organizacyjnych w celu zwiększania efektywności przy zachowaniu najwyższych standardów jakościowych. Portfel zamówień pozwolił Remontowej Shipbuilding SA na osiągnięcie przychodów za rok 2012 przekraczających 0,5 miliarda złotych.

Obecnie w stoczni, oprócz jednostek PSV powstających dla kilku klientów sektora offshore, są także budowane m.in. pasażersko – samochodowe ekologiczne promy symetryczne o napędzie LNG dla armatorów norweskich.

GL

Zdjęcia: Jerzy Uklejewski

+1 psv
Nowy statek a wyglada jak z 90 lat.mostek z otwartymi skrzydlami super.Niech sobie zobacza jak norwedzy projektuja statki
06 marzec 2013 : 14:38 Guest | Zgłoś
0 To prawda, wyglada topornie... ale
Ale amerykanie nie patrzą na wygląd, dlatego norweskie projekty sa bardziej estetyczne dla oka...
06 marzec 2013 : 16:17 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.4724 4.5628
EUR 4.633 4.7266
CHF 4.7706 4.867
GBP 5.4757 5.5863

Newsletter