Stocznie, Statki

W ub. tygodniu w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA odbył się uroczysty chrzest zbudowanej na zamówienie Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych w Gdańsku, pogłębiarki.

Katarzyna Jaros, matka chrzestna Krakena przecina linkę zwalniając butelkę szampana...Umowę podpisano w maju ub.r. Dokumentację budowy wykonało biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting z Grupy REMONTOWA, które sprawowało także nadzór w trakcie budowy jednostki.

4 lipca br. odbyło się pierwsze palenie blach, 26 lipca położono stępkę, a już 24 października, z pomocą dwóch dźwigów pływających – stoczniowego - REM-220 i dźwigu Maja – uroczyście zwodowano 280 tonową, stalową konstrukcję pogłębiarki podsiębiernej. Zaczął się etap jej wyposażania. Na pokładzie, na specjalnie przygotowanym fundamencie, zamontowano zamówioną przez armatora koparkę Liebherr 984, a także trzy szczudła, które mają stabilizować pracę pogłębiarki.

Budowany statek to jednostka jednopokładowa, z dnem pojedynczym, bez własnego napędu, o wymiarach: długość – 35,03 m, szerokość – 14 m, wysokość boczna – 2,75 m, zanurzenie konstrukcyjne – 1,38 m, załoga – 6 osób. Maksymalna głębokość kopania to ponad 15 m od linii wodnej, pojemność łyżki - ok. 3,2 m3.

Gotowa, wyposażona i pomalowana pogłębiarka zacumowała do nabrzeża Czołowego w Remontowej SA. Tutaj, z udziałem zaproszonych gości, odbył się uroczysty akt chrztu i nadanie imienia.

Przybyli - ze strony armatora - m.in. Zbigniew Barański – prezes Zarządu PRCiP, Ryszard Jaros – członek Zarządu PRCiP, Mirosław Oller – dyrektor ds. techniczno – produkcyjnych i Sławomir Kurowski - kierownik Działu Głównego Mechanika. Stocznię zaś reprezentowali m.in. Zbigniew Andruszkiewicz - członek Zarządu ds. handlowych, Szymon Dołżonek – kierownik Biura Handlowego Projektów Specjalnych, Leszek Szmytkowski oraz Małgorzata Kleidysz – kierownicy budowy pogłębiarki.

Chrzest odbył się zgodnie z ceremoniałem. Matka chrzestna Katarzyna Jaros, przewodnicząca Komisji Rewizyjnej PRCiP, nadała pogłębiarce imię Kraken. Butelka szampana szczęśliwie, za pierwszym razem, rozbiła się o nadbudówkę.

- Pogłębiarka zrobiła na mnie duże wrażenie - powiedziała po uroczystości Katarzyna Jaros. - Myślałam, że to będzie mała jednostka, a tu miłe zaskoczenie. Na ile będę mogła, będę się nią opiekować, będę też próbowała załatwić dla niej jakieś kontrakty.

Budowa pogłębiarki (od pierwszego palenia blach) trwała 9 miesięcy. Nad całością prac czuwał Leszek Szmytkowski – kierownik budowy oraz Małgorzata Kleidysz – z-ca kierownika ds. finansowych.

- Wybraliśmy Gdańską Stocznię Remontową do realizacji tego kontraktu, ponieważ wzbudza w nas największe zaufanie - powiedział Zbigniew Barański, prezes Zarządu PRCiP. - Z Remontową SA łączy nas długoletnia współpraca. Tutaj nie tylko remontujemy nasze jednostki pływające, ale i budujemy je. Dwie pogłębiarki chwytakowe, które stocznia zbudowała dla nas w 1971 roku, jeszcze pracują. A to też świadczy o jakości prac Remontowej SA. Jestem przekonany, że Kraken będzie sprawować się znakomicie i zagarniać dla nas, jako pogłębiarka podsiębierna, pieniądze.

Armator jednostki, PRCiP jest największym przedsiębiorstwem pogłębiarskim w Polsce. Świadczy usługi m.in. przy pracach pogłębiarsko – refulacyjnych, ochronie i umacnianiu brzegów, rewitalizacji plaż morskich, budowie falochronów i ostróg podwodnych, układaniu rurociągów i instalacji podwodnych. Ma w swojej flocie pogłębiarki różnego typu, m.in. nasiębierną ssącą ze smokiem wleczonym Inż. St. Łęgowski, skrawającą Trojan, czerpakową Inż. T. Wenda, łyżkową Małż II i chwytakowe Homar i Świdrak.

Kraken pracować będzie na redach i w kanałach portowych. Nie będzie wykonywał prac pogłębiarskich na pełnym morzu.

Tekst i zdjęcia: Jerzy Uklejewski

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6685 3.7427
EUR 4.2276 4.313
CHF 4.513 4.6042
GBP 4.9678 5.0682