Stocznie, Statki

Żegluga Gdańska, znana z eksploatacji statków turystycznych - "białej floty" - nabyła kolejny statek towarowy. Corina (ex Carina), zarejestrowana pod polską banderą, to drugi kontenerowiec w aktualnym stanie floty polskich armatorów, obok jednostki Port Gdynia (obecnie pod nazwą czarterową NileDutch Luanda) gdyńskiego armatora POL-Euro.

Corina to pojemnikowiec dowozowy, który może być eksploatowany także jako drobnicowiec uniwersalny lub nawet masowiec. Statek należał dotąd do niemieckiego armatora Reederei Hans-Peter Wegener KG (Wegener Bereederungsges. mbH & Co. KG). W minionych latach pływał, jako Containerships III i Carina, w czarterach operatorów flot pojemnikowców dowozowych, m.in. Containerships i Unifeeder, a w zarządzie tego ostatniego zawijał także do portów polskich.

Corina jeszcze jako Carina i w barwach poprzedniego armatora podczas remontu w Gdańskiej Stoczni ''Remontowej'' SA

Statek Corina przechodzi obecnie remont i potwierdzenie klasy (Germanischer Lloyd) w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA.

Po wejściu do eksploatacji u nowego - gdańskiego właściciela - początkowo, przez ok. trzy miesiące, pozostaną na nim niemiecki kapitan i starszy mechanik. Później do pozostałej, całkowicie polskiej załogi, dołączą polscy oficerowie.

Corina i dwie inne jednostki we flocie gdańskiego armatora - Progres i Bienville - będą eksploatowana przez Żeglugę Gdańską. Czwarty statek - Maks (ex Maxi) - został oddany w czarter.

Czytaj także: Nowy statek towarowy Żeglugi Gdańskiej

Jednak wszystkie statki towarowe Żeglugi Gdańskiej - zarówno Maks - 1853 t nośności, zbudowany w 1980 r.), jak i Bienville (3041 t, 1993), Progres (3041 t, 1992) i najnowszy nabytek - Corina (7562 t nośności, zbudowany w 1990 r.), figurują w spisie floty Wind Shipping - czegoś na kształt pool'u żeglugowego, zatrudniającego, głównie w trampingu europejskim, niewielkie, rzeczno-morskie statki także innych polskich, prywatnych, małych armatorów: Olzę, Osę, Rabę, Poprad i Drawę (cała obecna flota szczecińskiego armatora Baltramp Shipping Sp. z o.o.) oraz Joannę, Lilianę Zuzannę (trzy z czterech statków towarowych obecnej floty spółki armatorskiej Jan Stępniewski & Co. Ltd. z Gdyni).

Wind Shipping ApS z Køge w Danii działa jako wyłączny czarterujący zarządca floty (exclusive chartering managers), czyli zajmuje się zarządem komercyjnym statków zgromadzonych w pool'u, inaczej mówiąc zapewnia im ładunki, zdobywając dla nich na rynku zatrudnienie.

PioSta

Fot. Jerzy Uklejewski

Corina - charakterystyka podstawowa
nr IMO   8908545
poprzednie nazwy   Containerships III, Carina
bandera   Polska
port macierzysty    Gdańsk
armator   Żegluga Gdańska Sp. z o.o.
stocznia   J.J. Sietas KG Schiffswerft GmbH & Co., Hamburg
numer budowy   1001
położenie stępki   23.03.1989
wodowanie   21.02.1990
przekazanie do eksploatacji   04.1990
długość całkowita   122,02 m
długość rejestrowa   114,57 m
szerokość rejestrowa   18,70 m
szerokość maksymalna   18,96 m
zanurzenie   6,948 m
tonaż pojemnościowy brutto   5796
tonaż pojemnościowy netto   3451
nośność przy zanurzeniu konstrukcyjnym   6350 t
nośność maksymalna   7562 t (przy zanurzeniu ok. 6,95 m)
ładowność kontenerów   503 TEU
pojemność ładunkowa - zboże (tylko ładownia nr 2)   275 000 cbft
wymiary ładowni   nr 1 - 20 × 15 m; nr 2 - 59,5 × 15,4 m
przystosowanie do rozładunku ładunków masowych chwytakami - tylko ładownia nr 2
pojemność zbiorników balastowych   2292 m3
moc napędu głównego   5400 kW
moc zredukowana   3590 kW
przeniesienie napędu   mechaniczne, przez przekładnię redukcyjną
silnik napędu głównego   8 M 552 C
- wysokoprężny, czterosuwowy, 8-cylindrowy, średnica tłoka 450 mm, skok 520 mm, produkcji Krupp Mak Maschinenbau GmbH
moc silnika napędu głównego   5400 kW przy 500 obr./min.
śruba napędowa   1 × nastawna (145 obr./min.)
prędkość maksymalna   16,50 węzła
prędkość eksploatacyjna   ok. 13 węzłów przy zużyciu 13 t paliwa IFO 380 cst NGAS
zużycie paliwa w porcie   1-1,5 mt MGO / doba
elektrownia okrętowa:
- prądnica zawieszona (wałowa)   1 × 1090 kVA
- trzy główne zestawy prądotwórcze   3 × 135 kVA             
- jeden awaryjny zespół prądotwórczy   1 × 40 kVA             
dziobowy ster strumieniowy   Pleuger, 500 kW
kotwice   3 × 3300 kg
długość łańcucha kotwicznego   495 m
długość dziobówki   31,96 m
długość rufówki   13,28 m
liczba grodzi wodoszczelnych   5
dno podwójne   w przedziale ładunkowym (poza siłownią)
klasyfikacja   Germanischer Lloyd
notacja klasy:  
100 A5 E3 Multi-Purpose Dry Cargo Ship SOLAS-II-2,Reg.19 Equipped for Carriage of Containers MC E3 AUT 
(E3 - Ice strengthening, SOLAS-II-2,Reg.19 - Dangerous Goods, AUT - Unattended machinery spaces)

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6685 3.7427
EUR 4.2276 4.313
CHF 4.513 4.6042
GBP 4.9678 5.0682