Stocznie, Statki

Remontowa Marine Services ltd. (RMS) bierze udział w produkcji, integruje i instaluje zaawansowane systemy elektroniki i automatyki okrętowej na statkach budowanych w Polsce i za granicą. Ostatnio prezentowała jeden z takich systemów przygotowany statku offshore budowanego w stoczni Remontowa Shipbuilding.

Opracowany wspólnie przez SAM Electronics (Niemcy), Lyngsø Marine (Dania) i L-3 Valmarine (Norwegia), typoszereg systemów NACOS Platinum zapewnia pełny zakres funkcjonalności systemu nawigacyjnego i automatyki dla statków wszystkich rodzajów i rozmiarów, oferując wysoki poziom funkcjonalności i skalowalności. Poza dwoma głównymi elementami funkcjonalnymi, a więc systemem nawigacyjnym i automatyką okrętową, do systemu w jego nowszych wersjach włączono system pozycjonowania dynamicznego. Mamy więc "trzy w jednym". Taki właśnie, rozbudowany, zintegrowany system elektroniki okrętowej, przedstawiono w trakcie prezentacji, która odbyła się w siedzibie Remontowa Marine Services ltd. (RMS) - firmy integrującej takie systemy i instalującej je na statkach.

Produkty z NACOS Platinum Series miały premierę na targach Europort w Rotterdamie w listopadzie 2009 r. System jest skończoną całością, jednak jest ciągle udoskonalany, zwłaszcza przez wzbogacane o nowe elementy w zależności od potrzeb konkretnej aplikacji i wymogów armatora statku. Nowością jest włączenie do niego systemu pozycjonowania dynamicznego.

Prezentacja systemu NACOS Platinum zainstalowanego na stacji prób RMSPrezentacja systemu NACOS Platinum zainstalowanego na stacji prób RMSNACOS Platinum na statek PSV Gulf Offshore''Display'' podsystemu pozycjonowania dynamicznego w zintegrowanym systemie nawigacji i automatyki okrętowej NACOS Platinum

Jednak poszczególne jego elementy są efektem doświadczenia i rozwoju produktów różnych firm wchodzących obecnie w skład grupy L3. Wiele z nich to przez lata czołowi producenci w swoich sektorach rynku - m.in. SAM Electronics (szeroki asortyment elektroniki okrętowej oraz urządzeń i systemów elektro-energetycznych i automatyki okrętowej), Atlas Elektronik (urządzenia i systemy nawigacyjne), Lyngsø Marine (automatyka siłowniana, znana także ze statków polskich armatorów), Aplidan, etc.

Jedną z zasadniczych cech system NACOS Platinum jest szerokie zastosowanie standardowych komponentów sprzętowych (hardware) i modułów oprogramowania (software) - swoistych komputerowych "klocków Lego". Cały system serii NACOS Platinum oparty jest na identycznych, powtarzalnych komponentach i wykorzystaniu wspólnej sieci LAN wspierającej kompletny zestaw Radarpilot (radar z systemem antykolizyjnym), ECDISpilot, Multipilot, Trackpilot, conning display (wyświetlacza stanowiska dowodzenia statkiem), jak również systemu alarmowego, monitoringu i zdalnego sterowania, sterowania napędami, systemu zarządzania energią, systemu zarządzania balastami, etc. W systemie NACOS Platinum zaprezentowanym ostatnio w Gdańsku przez przedstawicieli L3, Lyngsø Marine i Remontowa Marine Services ltd. integralną część stanowił dodatkowo system pozycjonowania dynamicznego klasy DP2, przeznaczony na statek typu PSV budowany w stoczni Remontowa Shipbuilding dla Gulf Offshore.

W Remontowa Marine Services ltd. dokonano nie tylko zestawienia i integracji systemu w ramach przygotowania do jego instalacji na statku. Pracownicy RMS zajmowali się także testowaniem systemu, brali udział w opracowywaniu części oprogramowania, a także przygotowywali mimikę (grafikę reprezentującą systemy i urządzenia okrętowe ukazane w display'ach różnych komponentów systemu NACOS Platinum). Jak się dowiedzieliśmy - zaprezentowany egzemplarz systemu to już 12., zestawiony przez specjalistów z RMS i L3. Remontowa Marine Services ltd. brała udział także w produkcji podobnych systemów dostarczonych przez L3 do stoczni chorwackiej.

Poszczególne elementy (np. sensory) systemu bardzo łatwo podłączyć. Dla przykładu, napęd anteny radarowej i samą antenę podłącza się do sytemu zwykłym kablem sieciowym, takim, jaki znamy z sieci LAN w biurach czy kablem ze stałym łączem internetowym. Połączenie architektury sieci ethernetowej i wykorzystania modułowych elementów zapewnia bardzo wysoki poziom skalowalności systemu. Ułatwia także załodze statku postępowanie w razie - niskiego prawdopodobieństwa - awarii jednego z komponentów (np. sterownika). Niezależnie od tego, że powtarzalność elementów (modułów) w systemie pozwala zmniejszyć ilość części zamiennych utrzymywanych "pod ręką" na statku (co daje oszczędności armatorowi), możliwe jest również przełożenie modułu z mniej ważnej części funkcjonalnej systemu do innej.

W oparciu o nową platformę zaproponowaną przez L3, dostępne są rozwiązania od małego systemu alarmowego lub samodzielnego ECDIS (systemu mapy elektronicznej), po duże i skomplikowane konfiguracje dla statków wysoko zaawansowanych. Ponadto, każdy system, nawet zainstalowany już na statku, może być łatwo rozbudowany, zmodernizowany lub zmodyfikowany w celu zwiększenia funkcjonalności. Wszechstronność i elastyczność serii NACOS Platinum dobrze ilustruje IP-radar, który - poprzez bezpośrednie podłączenie do sieci IP statku - umożliwia otrzymanie pełnego obrazu radarowego dostępnego z dowolnej stacji roboczej. Podobnie display ("ekran") ECDIS, może być udostępniony do wglądu w siłownianej centrali manewrowo-kontrolnej, w biurze kapitana czy w ogólnodostępnych pomieszczeniach statku.

Kluczową koncepcją wykorzystaną przy budowie systemów serii NACOS Platinum Series jest opracowane systemu i jego komponentów zgodnie z zasadami User Centered Design (projektu zorientowanego na użytkownika). Opierając się na półwieczu doświadczenia SAM Electronics (dawniej - m.in. znana marka radarów i systemów antykolizyjnych Atlas) i wiodącego, międzynarodowego Human Factors Institute z Bell State University w USA, opracowano wspólnie Human Machine Interface - HMI (interfejs "człowiek-maszyna"), który jest intuicyjny, przejrzysty i całkowicie spójny dla wszystkich komponentów systemu NACOS Platinum. Daje to skuteczny, prosty i przyjazny dla użytkownika system, pozwalający załodze statku skoncentrować się na bieżących zagadnieniach eksploatacji statku, bez odwracania uwagi i stresu związanego z obsługą zintegrowanego systemu nawigacyjnego, monitoringu i zdalengo sterowania.

Inne, główne zalety serii NACOS Platinum, wynikające m.in. z wykorzystania standardowego sprzętu i oprogramowania, to m.in. znacznie lepsza jakość i niezawodność systemu. Podobnie, wymagania dotyczące utrzymania i serwisu są znacznie uproszczone, a zapotrzebowanie na części zamienne - zredukowane. Ciągłość pracy systemu zapewniona jest przez rozległą samokontrolę i autodiagnostykę elementów systemu, wspartą przez diagnostykę zdalną. 

PioSta

Zdjęcia: L3, Piotr B. Stareńczak

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż