Stocznie, Statki

Coraz więcej statków pływających po morzach używa gazu skroplonego jako paliwa. Taki sam gaz ma być przeładowywany w świnoujskim terminalu. W czwartek o budowie i eksploatacji takich jednostek rozmawiali na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym naukowcy z całej Europy.

Najwięcej statków napędzanych LNG pływa w Norwegii. Tam obsługują one platformy wiertnicze. W Polsce na razie buduje się je dla zagranicznych armatorów.

Maciej Taczała z ZUT-u tłumaczy, że paliwo gazowe stosuje się na statkach głównie po to, by chronić środowisko. Chodzi przede wszystkim o rosnące wymagania dotyczące emisji spalin.

Siłownie okrętowe jednostek na gaz są o wiele czystsze niż tych tradycyjnych. - Nie ma tam rozlanych paliw, czy tzw. "wirówek" (to urządzenie służące do przygotowywania paliw - red.). Są za to lśniące instalacje ze stali niskotemperaturowej - wymienia Michał Bagniewski z towarzystwa kwalifikacyjnego DNV.

Pierwszy statek napędzany gazem powstał w 2001 roku. Dziś jest ich ponad 30.

Grzegorz Gibas

0 Pierwszy statek napędzany gazem
The first low-speed marine engine in the world running on gas entered service in 1972. The Sulzer 7RNMD90 engine was running on natural gas in the Norwegian 29,000m3 LNG carrier Venator
25 styczeń 2013 : 09:56 Guest | Zgłoś
+1 no to może jeszcze dalej
nie jestem ekspertem, ale czy obecnie stosowane paliwo (ON ale i benzyna) nie wchodzi do komory spalania w fazie gazowej? przy takiej wykładni każdy statek jest "gazowy".
25 styczeń 2013 : 12:13 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter