Dzisiaj, 10 stycznia rano, do holenderskiego portu Ijmujden dotarł polski holownik Amon z holowanym, częściowo wyposażonym kadłubem statku Nordic zbudowanym w szczecińskiej stoczni Partner.
Amon, z holowanym Nordikiem, wypłynął ze Świnoujścia 5 stycznia br. Jest to drugi podobnego projektu, ciekawej konstrukcji statek, zbudowany w szczecińskiej stoczni Partner dla holenderskiej firmy Shipkits z Groningen, która wraz z własną stocznią armatora - Hartman Marine Shipbuilding BV dokończy wyposażanie Nordica i przekaże go armatorowi - firmie Global Seatrade (grupa Hartman Marine Group BV) z Urk w Holandii. Partner przekazał wcześniej kadłub statku Oceanic. W budowie jest jeszcze jedna jednostka tego projektu - Arctic.
Nordic to mały, uniwersalny, szerokolukowy statek przystosowany do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych. Maksymalizację przestrzeni ładunkowej na pokładzie osiągnięto na nim przez odsunięcie ku burcie bardzo wąskiej nadbudówki statku, co nadaje mu nietypowy wygląd.
Nordic charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto 2989 jednostek i nośnością 3500 ton, jest długi na ok. 93 m, szeroki na 15 m, pod ładunkiem zanurza się na 5 m. Posiada jedną ładownię (o głębokości 8,30 m i pozostałych wymiarach - w górnej części 69,30 × 12,50 m, w dolnej - 53,90 m × 12 m), która może pozostawać otwarta (statek ma zapis "Open Top" w notacji klasy). Statek przystosowany jest także do przewozu ładunków masowych i kontenerów (w liczbie do 304 TEU). Silnik napędu głównego Wärtsilä 6L20 o mocy 1200 kW zapewnia jednostce prędkość do 12,5 węzła.
PBS
