Stocznie, Statki

26 grudnia 2012 r. do gdyńskiego portu wpłynęły dwa statki typu ro-pax: Finnfellow oraz Finnpartner. Promy armatora Finnlines, należącego do Grimaldi Group, jednego z największych operatorów tonażu ro-ro i promów na świecie, zostały wprowadzone przez Stocznię Remontową Nauta SA do dzierżawionego przez nią doku. 

Precyzyjna operacja jednoczesnego zadokowania obu jednostek przeprowadzona została tego samego dnia.

Dwa statki ustawione burta w burtę w większym z gdyńskich suchych doków to nie nowość. To się zdarzało, jeszcze za czasów Stoczni Gdynia. Ciekawostką jest fakt, że na remont wprowadzono do SDII byłej Stoczni Gdynia (obecnie w dyspozycji stoczni Crist), dwa statki jednego armatora.

Finnpartner wprowadzany do SDII, w którym stoi już FinnfellowFinnpartner i Finnfellow w suchymn doku SDII w Gdyni

Suchy dok SDII charakteryzuje się długością 379 m i głębokością 8 m. Jego szerokość, wynosząca 70 m, wystarcza z zapasem ok. 11 m dla dwóch dokowanych w nim obecnie - Finnfellowa (szerokość 29,5 m, długość 188,3 m, długość pasa ładunkowego ro-ro 2200 m, nośność 7885 t) oraz Finnpartnera (szerokość 28,7 m, długość 183 m, długość pasa ro-ro 3052 m, nośność 11 611 t). Finnpartner, to jednostka zbudowana w 1995 roku w Stoczni Gdańskiej, przebudowana w znacznym stopniu w 2007 roku w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA.

Dzięki przegrodzie dokowej, jaką zbudowała na własne potrzeby stocznia Crist, dok może być dzielony i jego część może pozostać niezalana przy dokowaniu statków w drugiej części. Tak też się dzieje obecnie. Podczas gdy do zalanej chwilowo części doku wprowadzono dwa ro-paxy Finnlines, w pozostałej części SDII, o długości ok. 190 m, montowany jest kadłub jednostki do budowy i obsługi farm wiatrowych - Vidar (stoczniowy nr budowy NB130).

PBS, rel
Fot. Nauta SA

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6685 3.7427
EUR 4.2276 4.313
CHF 4.513 4.6042
GBP 4.9678 5.0682