Pierwszy statek budowany przez nowopowstałą, norweską stocznią Stadyard AS będzie miał kadłub zbudowany w Gdyni. 21 listopada 2012 roku, Nauta SA podpisała umowę na budowę częściowo wyposażonego kadłuba trawlera rybackiego typu purse seiner
(sejner) / pelagic dla Stadyard AS.Statek zostanie zbudowany według projektu SC70 opracowanego przez biuro projektowo-konsultingowe Seacon AS z Maløy. Będzie pierwszą jednostką budowaną przez nową stocznię z miejscowości Raudeberg koło Maløy, która przejęła majątek produkcyjny stoczni Blaalid.
O tym, że kadłub ma być budowany w Polsce, stocznia i armator poinformowali już w sierpniu br., jednak nie ujawniono nazwy polskiego dostawcy (być może nie był jeszcze wtedy wybrany lub właśnie toczyły się negocjacje). Początkowo planowano dostawę kadłuba z Polski do norweskiej stoczni w sierpniu 2013 roku i zdanie gotowego statku armatorowi w marcu 2014 roku (wg m.in. gazety "Fjordenes Tidende" - w sierpniu br.). Jednak, jak informuje Nauta SA, na mocy podpisanego przez nią w listopadzie br. kontraktu, dostawa kadłuba planowana jest na ostatni kwartał 2013 roku.
Gotowy, w pełni wyposażony statek ma kosztować ok. 180-190 mln koron norweskich. Wartość częściowo wyposażonych kadłubów budowanych w Polsce na rynek norweski, w przypadku statków o wysokim nasyceniu specjalistycznym wyposażeniem (do której to grupy należą zaawansowane serwisowce offshore i statki rybackie), to zazwyczaj ok. 1/5 (maks. do 1/3) ostatecznej ceny, jaką uzyskuje stocznia norweska od armatora.
Po tym, jak armator "starego" Torbasa zdecydował się sprzedać jednostkę islandzkiej firmie Sildarvinnslan w lutym br. (ex Torbas SF-99-V, to obecnie Börkur NK-122), zaczął planować nowy sejner. Zdecydowano zbudować jednostkę o nazwie Torbas w byłej stoczni Blaalid. Stocznię tę, po bankructwie w zimie 2011/2012, przejęli bracia Agnar i Tore Lyng oraz firma Verlo AS.
Stocznia Stadyard AS jest powiązana z armatorem sejnera przez Agnara Johana Lyng'a, dyrektora zarządzającego zarówno w Torbas AS, jak i Stadyard AS. Prawdopodobnie istnieją pomiędzy firmami powiązania kapitałowe.
Nowy Torbas - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita: 69,90 m
długość między pionami: 61,20 m
długość na wodnicy pływania: 62,02 m
Szerokość: 15 m
wysokość do pokładu głównego: 6,40 m
wysokość do pokładu ochronnego: 9,20 m
pojemność zbiorników RSW: 2000 m3
PBS
Rys. Seacon AS
Noto sprowadzą z Remontowej
2010 rok - 11,045 mln zł strat, 2011 rok - 10,65 mln zł strat
no i co z tego że są duże przychody jak Nauta przynosi same straty.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.