Co prawda w gdańskim terminalu DCT nadal będą się pojawiać pojemnikowce typu PS o ładowności po ok. 15 500 TEU, jednak utraciły one właśnie prymat w światowej flocie kontenerowców. Nowym "królem" wielkości statków tego typu jest CMA CGM Marco Polo, o ładowności ponad 16 000 TEU.
Jak podał armator CMA CGM - największy obecnie w świecie pojemnikowiec, CMA CGM Marco Polo, wszedł właśnie na szlak łączący Azję z Europą. Swój pierwszy komercyjny rejs rozpoczął w chińskim porcie Ningbo 7 listopada.
Jednostka, pływająca pod banderą brytyjską, zbudowana została przez stocznię DSME (Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering) z Korei Południowej. Charakteryzuje się długością 396 m, szerokością ok. 54 m i zanurzeniem 16 m. Statek otwiera serię trzech bliźniaczych kontenerowców zamówionych przez CMA CGM, które nosić będą imiona wielkich odkrywców. Pozostałe dwa przekazane zostaną do eksploatacji w przyszłym roku.
CMA CGM Marco Polo zatrudniony został na "flagowym" szlaku kompanii żeglugowej CMA CGM "French Asia Line" (FAL 1). W pierwszej podróży do Europy po Szanghaju, Xiamen, Hongkongu, Chiwan, Yantian, Port Kelang, zawinie do Tangeru (jest tam spodziewany 6 grudnia), Southampton (10 grudnia), Hamburga (12 grudnia), Bremerhaven (14 grudnia), Rotterdamu (16 grudnia), Zeebrugge (17 grudnia), Le Havre (19 grudnia br.), na Maltę (26 grudnia, a następnie Khor Al Fakkan i Jebel Ali. Pętlę zamknie w Ningbo, gdzie oczekiwany jest 23 stycznia 2013 r.
Olbrzym francuskiego armatora zdetronizował statki typu PS pływające w barwach Maersk Line i zawijające, w ramach serwisu AE10, także do Gdańska. Jest niespełna 2 m krótszy od przedstawiciela klasy PS (zwanej też typem "E"), ale tylko w długości całkowitej, bo już nie w długości między pionami. Przewyższa jednak kontenerowce Maersk'a dotychczas uważane za największe, pod względem nośności (o ok. 30 tys. ton), pojemności brutto (o prawie 5 tys.) i netto oraz przede wszystkim - ładowności kontenerów (o ok. 500 TEU).
PioSta
Fot. CMA CGM
CMA CGM Marco Polo- charakterystyka podstawowa:
stocznia: Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd., Geo Je, Korea Południowa
stoczniowy nr budowy: 4161
przekazanie do eksploatacji: 5 listopada 2012 r.
długość całkowita: 396,00 m
długość między pionami: 378,40 m
szerokość: 53,6 m
wysokość boczna: 29,9 m
zanurzenie: 16,00 m
wolna burta: 6953 mm
tonaż pojemnościowy brutto: 175 343
tonaż pojemnościowy netto: 85 361
nośność: 187 625 ton
liczba ładowni: 8
łączna pojemność ładowni: 363 563 m3
model silnika napędu głównego: Wartsila 14RT-flex 96C
budowniczy silnika napędu głównego: Doosan Engine Co., Ltd., Changwon, Korea Południowa
moc napędu głównego: 80 080 kW (108 804 KM)
notacja klasy: VeriSTAR-HULL AUT-UMS (SS) AUT-PORT (SS) MON-SHAFT GREEN PASSPORT BWE BWT CLEANSHIP ALP (SS) FORS-NS INWATERSURVEY LASHING SDS
Co za szał, co za szał, co za radość
co takiego stracił DCT Gdańsk? bo chyba w tekście o nim mowa?
cała branża morska [Polska] się cieszy, portalmorski.pl się raduje
DCT starcił status terminala do którego wpływają największe kontenerowce na świecie.
A że tytuł w stylu onetu to już ina sprawa.
Mam podobnie
Also visit my homepage: ranking najskuteczniejszych tabletek na odchudzanie (men-solution.pl: [link usunięty])
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.