Stocznie, Statki

Co prawda w gdańskim terminalu DCT nadal będą się pojawiać pojemnikowce typu PS o ładowności po ok. 15 500 TEU, jednak utraciły one właśnie prymat w światowej flocie kontenerowców. Nowym "królem" wielkości statków tego typu jest CMA CGM Marco Polo, o ładowności ponad 16 000 TEU.

Jak podał armator CMA CGM - największy obecnie w świecie pojemnikowiec, CMA CGM Marco Polo, wszedł właśnie na szlak łączący Azję z Europą. Swój pierwszy komercyjny rejs rozpoczął w chińskim porcie Ningbo 7 listopada.

Jednostka, pływająca pod banderą brytyjską, zbudowana została przez stocznię DSME (Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering) z Korei Południowej. Charakteryzuje się długością 396 m, szerokością ok. 54 m i zanurzeniem 16 m. Statek otwiera serię trzech bliźniaczych kontenerowców zamówionych przez CMA CGM, które nosić będą imiona wielkich odkrywców. Pozostałe dwa przekazane zostaną do eksploatacji w przyszłym roku.

CMA CGM Marco Polo zatrudniony został na "flagowym" szlaku kompanii żeglugowej CMA CGM "French Asia Line" (FAL 1). W pierwszej podróży do Europy po Szanghaju, Xiamen, Hongkongu, Chiwan, Yantian, Port Kelang, zawinie do Tangeru  (jest tam spodziewany 6 grudnia), Southampton (10 grudnia), Hamburga (12 grudnia), Bremerhaven (14 grudnia), Rotterdamu (16 grudnia), Zeebrugge (17 grudnia), Le Havre (19 grudnia br.), na Maltę (26 grudnia, a następnie Khor Al Fakkan i Jebel Ali. Pętlę zamknie w Ningbo, gdzie oczekiwany jest 23 stycznia 2013 r.

Olbrzym francuskiego armatora zdetronizował statki typu PS pływające w barwach Maersk Line i zawijające, w ramach serwisu AE10, także do Gdańska. Jest niespełna 2 m krótszy od przedstawiciela klasy PS (zwanej też typem "E"), ale tylko w długości całkowitej, bo już nie w długości między pionami. Przewyższa jednak kontenerowce Maersk'a dotychczas uważane za największe, pod względem nośności (o ok. 30 tys. ton), pojemności brutto (o prawie 5 tys.) i netto oraz przede wszystkim - ładowności kontenerów (o ok. 500 TEU).

PioSta

Fot. CMA CGM

CMA CGM Marco Polo- charakterystyka podstawowa:
stocznia:   Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd., Geo Je, Korea Południowa
stoczniowy nr budowy:   4161
przekazanie do eksploatacji:  5 listopada 2012 r.
długość całkowita:   396,00 m
długość między pionami:   378,40 m
szerokość:   53,6 m
wysokość boczna:   29,9 m
zanurzenie:   16,00 m
wolna burta:   6953 mm
tonaż pojemnościowy brutto:  175 343
tonaż pojemnościowy netto:  85 361
nośność:   187 625 ton
liczba ładowni:   8
łączna pojemność ładowni:   363 563 m3
model silnika napędu głównego:   Wartsila 14RT-flex 96C
budowniczy silnika napędu głównego:   Doosan Engine Co., Ltd., Changwon, Korea Południowa
moc napędu głównego:   80 080 kW (108 804 KM)
notacja klasy:   VeriSTAR-HULL  AUT-UMS (SS)  AUT-PORT (SS)  MON-SHAFT  GREEN PASSPORT  BWE  BWT  CLEANSHIP  ALP (SS)  FORS-NS  INWATERSURVEY  LASHING  SDS
 

CMA CGM Marco Polo w stoczni

Komentarze   

-3 Co za szał, co za szał, co za radość
cała branża morska szaleje, portalmorski.pl się raduje
Co za szał, co za szał, co za radość
12 listopad 2012 : 17:39 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Język polski
Kto i czy w ogóle uczył Autora języka polskiego? Jak statek może "charakteryzować się długością, szerokością itd"?!
12 listopad 2012 : 19:08 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 A dlaczego?
To rzeczywiście sensacja, ale czy ktoś mógłby wyjaśnić nam, maluczkim żuczkom, dlaczego właściwie takie kontenerowce nie mogą zawijać do DCT. Chodzi o to, że CMA CGM po prostu nie ma Gdańska w rozkładzie, czy też z DCT jest coś nie tak, np. za płytko? Ja wiem, że autor to wie, ale może by się tą swoją wiedza, podzielił, wyjaśnił... Sensacyjny tytuł tego artykułu sugeruje, że DCT poniósł jakąś niepowetowaną stratę. Jeżeli tak jest (w co wątpię) to jesteśmy wielce zasmuceni i nie darujemy tym obmierzłym żabojadom!
12 listopad 2012 : 22:21 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 @ up
Chodzi dokładnie o to, o czym napisałeś do tej pory największe kontenerowce (pod względem liczby TEU) miał Maersk, który pływał do Gdańska. Teraz największy kontenerowiec jest w CMA CGM, który do Gdańska nie pływa. Ot cała tajemnica.
13 listopad 2012 : 12:50 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Co za szał, co za szał, co za radość
czytanie ze zrozumieniem sprawia trudność

co takiego stracił DCT Gdańsk? bo chyba w tekście o nim mowa?

cała branża morska [Polska] się cieszy, portalmorski.pl się raduje
13 listopad 2012 : 17:12 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 .
tylko komu to czytanie ze zrozumieniem sprawia trudność?

DCT starcił status terminala do którego wpływają największe kontenerowce na świecie.
A że tytuł w stylu onetu to już ina sprawa.
14 listopad 2012 : 07:13 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Te kontenerowce...
Ot i mamy typowy dowód na szaloną konkurencję w kategorii kontenerowców. Spadek przewozów kontenerowych (o czym było na "Portalu" nikogo nie ostudza. Zobaczymy, jaka będzie odpowiedź Maerska i DCT. Słyszałem o 18 tys. TEU!
13 listopad 2012 : 13:24 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 .
Przekonamy się w lato, jak triple e wejdą do eksploatacji.
14 listopad 2012 : 07:01 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Do Gdańska nie będą już zawijać największe pojemnikowce świata
Kwestia tutaj poruszona jak najbardziej trafnie oceniona.
Mam podobnie

Also visit my homepage: ranking najskuteczniejszych tabletek na odchudzanie (men-solution.pl: http://www.men-solution.pl/)
08 czerwiec 2015 : 18:44 Kieran Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś